Etnomarketeer Rachid Lamrabat in de prijzen

Etnomarketeer Rachid Lamrabat in de prijzen

Rachid Lamrabat, etnomarketeer van het communicatiebureau Are&Are, heeft de Diwan Award voor ‘Ondernemer van het Jaar’ gewonnen. Dat is een award voor succesvolle allochtonen in België. “De tijd is rijp om de allochtone consument aan te spreken,” meent Lamrabat.

Vertrouwen en erkenning

Voor Lamrabat betekent de award een pluim aan zijn werk vanuit de allochtone gemeenschap. “Deze prijs is ontzettend belangrijk voor mij, omdat het betekent dat ik het vertrouwen en de steun geniet van de gemeenschap waar ik over spreek. Ik help bedrijven allochtone consumenten te bereiken en pleit voor meer gerichte aandacht voor deze groep. Als ik echter de erkenning van de gemeenschap niet zou krijgen, zou ik niets te vertellen hebben.”

 

Anders en sterker dan bij klassieke marketing, is het bij etnomarketing immers cruciaal om het vertrouwen te winnen. “Een product maakt op deze markt alleen kans als het vertrouwen krijgt. Dat is ook een belangrijke tip die ik aan bedrijven wil meegeven: de allochtone gemeenschap staat ervoor open en wil bereikt worden, maar om dat vertrouwen te winnen, werk je best samen met iemand uit de gemeenschap.”

 

Positieve signalen

Het is volgens Lamrabat trouwens echt het moment om bezig te zijn met etnomarketing. “De middenklasse is zo snel en ingrijpend aan het veranderen dat veel retailers zich geen raad meer weten en over de kop gaan. Denk maar aan Mexx, om er één te noemen. Allochtonen vinden massaal hun weg naar deze middenklasse, maar de bedrijven weten nagenoeg niets over deze nieuwe consumenten.”

 

De marketeer ziet weliswaar ook heel wat positieve signalen: “Een recent en veelbesproken voorbeeld: nu de bestaande K3 ontbonden wordt, wil Studio 100 ook kans en ruimte geven aan moslimmeisjes. Afgelopen jaar is veel gezaaid, dit jaar begint dat vruchten af te werpen.”

 

De Diwan Award, die jaarlijks personen bekroont die de allochtone gemeenschap op een positieve en innovatieve manier op de kaart zetten, telde dit jaar drie Vlaamse laureaten. Deze editie werd een recordaantal stemmen uitgebracht.

 

Lees meer van Rachid Lamrabat op de RetailDetail Blog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top