Etnomarketeer Rachid Lamrabat in de prijzen

Etnomarketeer Rachid Lamrabat in de prijzen

Rachid Lamrabat, etnomarketeer van het communicatiebureau Are&Are, heeft de Diwan Award voor ‘Ondernemer van het Jaar’ gewonnen. Dat is een award voor succesvolle allochtonen in België. “De tijd is rijp om de allochtone consument aan te spreken,” meent Lamrabat.

Vertrouwen en erkenning

Voor Lamrabat betekent de award een pluim aan zijn werk vanuit de allochtone gemeenschap. “Deze prijs is ontzettend belangrijk voor mij, omdat het betekent dat ik het vertrouwen en de steun geniet van de gemeenschap waar ik over spreek. Ik help bedrijven allochtone consumenten te bereiken en pleit voor meer gerichte aandacht voor deze groep. Als ik echter de erkenning van de gemeenschap niet zou krijgen, zou ik niets te vertellen hebben.”

 

Anders en sterker dan bij klassieke marketing, is het bij etnomarketing immers cruciaal om het vertrouwen te winnen. “Een product maakt op deze markt alleen kans als het vertrouwen krijgt. Dat is ook een belangrijke tip die ik aan bedrijven wil meegeven: de allochtone gemeenschap staat ervoor open en wil bereikt worden, maar om dat vertrouwen te winnen, werk je best samen met iemand uit de gemeenschap.”

 

Positieve signalen

Het is volgens Lamrabat trouwens echt het moment om bezig te zijn met etnomarketing. “De middenklasse is zo snel en ingrijpend aan het veranderen dat veel retailers zich geen raad meer weten en over de kop gaan. Denk maar aan Mexx, om er één te noemen. Allochtonen vinden massaal hun weg naar deze middenklasse, maar de bedrijven weten nagenoeg niets over deze nieuwe consumenten.”

 

De marketeer ziet weliswaar ook heel wat positieve signalen: “Een recent en veelbesproken voorbeeld: nu de bestaande K3 ontbonden wordt, wil Studio 100 ook kans en ruimte geven aan moslimmeisjes. Afgelopen jaar is veel gezaaid, dit jaar begint dat vruchten af te werpen.”

 

De Diwan Award, die jaarlijks personen bekroont die de allochtone gemeenschap op een positieve en innovatieve manier op de kaart zetten, telde dit jaar drie Vlaamse laureaten. Deze editie werd een recordaantal stemmen uitgebracht.

 

Lees meer van Rachid Lamrabat op de RetailDetail Blog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top