Etnomarketeer Rachid Lamrabat in de prijzen | RetailDetail

Etnomarketeer Rachid Lamrabat in de prijzen

Etnomarketeer Rachid Lamrabat in de prijzen

Rachid Lamrabat, etnomarketeer van het communicatiebureau Are&Are, heeft de Diwan Award voor ‘Ondernemer van het Jaar’ gewonnen. Dat is een award voor succesvolle allochtonen in België. “De tijd is rijp om de allochtone consument aan te spreken,” meent Lamrabat.

Vertrouwen en erkenning

Voor Lamrabat betekent de award een pluim aan zijn werk vanuit de allochtone gemeenschap. “Deze prijs is ontzettend belangrijk voor mij, omdat het betekent dat ik het vertrouwen en de steun geniet van de gemeenschap waar ik over spreek. Ik help bedrijven allochtone consumenten te bereiken en pleit voor meer gerichte aandacht voor deze groep. Als ik echter de erkenning van de gemeenschap niet zou krijgen, zou ik niets te vertellen hebben.”

 

Anders en sterker dan bij klassieke marketing, is het bij etnomarketing immers cruciaal om het vertrouwen te winnen. “Een product maakt op deze markt alleen kans als het vertrouwen krijgt. Dat is ook een belangrijke tip die ik aan bedrijven wil meegeven: de allochtone gemeenschap staat ervoor open en wil bereikt worden, maar om dat vertrouwen te winnen, werk je best samen met iemand uit de gemeenschap.”

 

Positieve signalen

Het is volgens Lamrabat trouwens echt het moment om bezig te zijn met etnomarketing. “De middenklasse is zo snel en ingrijpend aan het veranderen dat veel retailers zich geen raad meer weten en over de kop gaan. Denk maar aan Mexx, om er één te noemen. Allochtonen vinden massaal hun weg naar deze middenklasse, maar de bedrijven weten nagenoeg niets over deze nieuwe consumenten.”

 

De marketeer ziet weliswaar ook heel wat positieve signalen: “Een recent en veelbesproken voorbeeld: nu de bestaande K3 ontbonden wordt, wil Studio 100 ook kans en ruimte geven aan moslimmeisjes. Afgelopen jaar is veel gezaaid, dit jaar begint dat vruchten af te werpen.”

 

De Diwan Award, die jaarlijks personen bekroont die de allochtone gemeenschap op een positieve en innovatieve manier op de kaart zetten, telde dit jaar drie Vlaamse laureaten. Deze editie werd een recordaantal stemmen uitgebracht.

 

Lees meer van Rachid Lamrabat op de RetailDetail Blog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.