Vertrouwen en erkenning
Voor Lamrabat betekent de award een pluim aan zijn werk vanuit de allochtone gemeenschap. “Deze prijs is ontzettend belangrijk voor mij, omdat het betekent dat ik het vertrouwen en de steun geniet van de gemeenschap waar ik over spreek. Ik help bedrijven allochtone consumenten te bereiken en pleit voor meer gerichte aandacht voor deze groep. Als ik echter de erkenning van de gemeenschap niet zou krijgen, zou ik niets te vertellen hebben.”
Anders en sterker dan bij klassieke marketing, is het bij etnomarketing immers cruciaal om het vertrouwen te winnen. “Een product maakt op deze markt alleen kans als het vertrouwen krijgt. Dat is ook een belangrijke tip die ik aan bedrijven wil meegeven: de allochtone gemeenschap staat ervoor open en wil bereikt worden, maar om dat vertrouwen te winnen, werk je best samen met iemand uit de gemeenschap.”
Positieve signalen
Het is volgens Lamrabat trouwens echt het moment om bezig te zijn met etnomarketing. “De middenklasse is zo snel en ingrijpend aan het veranderen dat veel retailers zich geen raad meer weten en over de kop gaan. Denk maar aan Mexx, om er één te noemen. Allochtonen vinden massaal hun weg naar deze middenklasse, maar de bedrijven weten nagenoeg niets over deze nieuwe consumenten.”
De marketeer ziet weliswaar ook heel wat positieve signalen: “Een recent en veelbesproken voorbeeld: nu de bestaande K3 ontbonden wordt, wil Studio 100 ook kans en ruimte geven aan moslimmeisjes. Afgelopen jaar is veel gezaaid, dit jaar begint dat vruchten af te werpen.”
De Diwan Award, die jaarlijks personen bekroont die de allochtone gemeenschap op een positieve en innovatieve manier op de kaart zetten, telde dit jaar drie Vlaamse laureaten. Deze editie werd een recordaantal stemmen uitgebracht.