Europa stapt waarschijnlijk niet af van strengere regels voor sigarettenpakjes | RetailDetail

Europa stapt waarschijnlijk niet af van strengere regels voor sigarettenpakjes

Europa stapt waarschijnlijk niet af van strengere regels voor sigarettenpakjes

De advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie heeft in een advies rond een zaak die werd aangespannen door diverse grote sigarettenfabrikanten, aangegeven dat de nieuwe regels rond de pakjes niet te streng zijn.

Vrijheid voor EU-lidstaten

In de nieuwe regels moeten sigarettenpakjes in de EU voor 65 procent bestaan uit gezondheidswaarschuwingen. Ze moeten ook minstens 20 sigaretten bevatten en moeten allemaal dezelfde vorm hebben. Vanaf 2020 wordt bovendien de verkoop van mentholsigaretten verboden.


Tabakproducenten, zoals Phillip Morris en British American Tobacco, vinden echter dat de regels in strijd zijn met de Europese verdragen en vrezen dat ze de handel op de zwarte markt zullen bevorderen. Bovendien zijn ze niet te vinden voor het idee dat EU-lidstaten zelf nog strengere regels mogen invoeren. Frankrijk besloot zo onlangs om sigaretten enkel nog te verkopen in een neutraal standaardpakje, zonder een duidelijk logo van het merk.


Advocaat-generaal Juliane Kokott stelt nu in een advies dat ze het niet eens is met de bedenkingen van de tabakbedrijven. Volgens haar zijn de regels dus niet te streng. Het advies van de advocaat-generaal is niet binden voor het Europees Hof van Justitie, maar wordt vaak wel gevolgd door de rechters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.