Europese retail kent sterkste groei op jaarbasis in 7 jaar

Europese retail kent sterkste groei op jaarbasis in 7 jaar

In juni ging de retailsector in de eurozone er 0,4% op vooruit tegenover de maand mei, tegenover dezelfde maand een jaar eerder is er zelfs een groei van bijna 2,5%: de sterkste groei op jaarbasis in zeven jaar.

Zowel food als non-food in de plus

Het totale seizoensgecorrigeerde volume van de retail in de eurozone ging er in juni 0,4% op vooruit, een fractie beter dan de +0,3% van mei. Zo stegen de uitgaven voor voeding, drank en tabak in juni met 0,5% en die voor non-food met 0,3%.

 

Ten opzichte van juni vorig jaar doet de retail het zelfs 2,4% beter in de eurozone. De groei op jaarbasis geldt zowel voor voedingsproducten, drank en tabak (+2%) als voor non-food (+3%) zoals elektronica, computers, boeken en textiel. Het is al geleden van maart 2007 dat de Europese retail nog zo sterk groeide.

 

Nog lang niet op niveau van vóór de crisis

Het ziet er dus naar uit dat de Europeaan dan toch weer wat meer gaat winkelen. Vooral Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Polen stuwen de groeicijfers omhoog: Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economieën van de eurozone, kennen de grootste groei op jaarbasis sinds februari 2011: respectievelijk +2,7% en +4,9%.

 

Finland, Portugal, Malta en Spanje lieten dan weer een dalende retailomzet optekenen. En dat geldt ook voor België, waar de omzet in juni terugviel met -0,4% ten opzichte van de maand mei. Tegenover juni vorig jaar gaan we er wel +0,3% op vooruit.

 

Er is dan ook nog geen reden tot euforie: de retail heeft de crisis nog lang niet verteerd. In juni stond de sector bijna weer op het niveau van 2010, zo blijkt uit de grafiek, maar het niveau van vóór de crisis is nog lang niet gehaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top