Europese retail kent sterkste groei op jaarbasis in 7 jaar | RetailDetail

Europese retail kent sterkste groei op jaarbasis in 7 jaar

Europese retail kent sterkste groei op jaarbasis in 7 jaar

In juni ging de retailsector in de eurozone er 0,4% op vooruit tegenover de maand mei, tegenover dezelfde maand een jaar eerder is er zelfs een groei van bijna 2,5%: de sterkste groei op jaarbasis in zeven jaar.

Zowel food als non-food in de plus

Het totale seizoensgecorrigeerde volume van de retail in de eurozone ging er in juni 0,4% op vooruit, een fractie beter dan de +0,3% van mei. Zo stegen de uitgaven voor voeding, drank en tabak in juni met 0,5% en die voor non-food met 0,3%.

 

Ten opzichte van juni vorig jaar doet de retail het zelfs 2,4% beter in de eurozone. De groei op jaarbasis geldt zowel voor voedingsproducten, drank en tabak (+2%) als voor non-food (+3%) zoals elektronica, computers, boeken en textiel. Het is al geleden van maart 2007 dat de Europese retail nog zo sterk groeide.

 

Nog lang niet op niveau van vóór de crisis

Het ziet er dus naar uit dat de Europeaan dan toch weer wat meer gaat winkelen. Vooral Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Polen stuwen de groeicijfers omhoog: Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economieën van de eurozone, kennen de grootste groei op jaarbasis sinds februari 2011: respectievelijk +2,7% en +4,9%.

 

Finland, Portugal, Malta en Spanje lieten dan weer een dalende retailomzet optekenen. En dat geldt ook voor België, waar de omzet in juni terugviel met -0,4% ten opzichte van de maand mei. Tegenover juni vorig jaar gaan we er wel +0,3% op vooruit.

 

Er is dan ook nog geen reden tot euforie: de retail heeft de crisis nog lang niet verteerd. In juni stond de sector bijna weer op het niveau van 2010, zo blijkt uit de grafiek, maar het niveau van vóór de crisis is nog lang niet gehaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.