Europese retail kent sterkste groei op jaarbasis in 7 jaar

Europese retail kent sterkste groei op jaarbasis in 7 jaar

In juni ging de retailsector in de eurozone er 0,4% op vooruit tegenover de maand mei, tegenover dezelfde maand een jaar eerder is er zelfs een groei van bijna 2,5%: de sterkste groei op jaarbasis in zeven jaar.

Zowel food als non-food in de plus

Het totale seizoensgecorrigeerde volume van de retail in de eurozone ging er in juni 0,4% op vooruit, een fractie beter dan de +0,3% van mei. Zo stegen de uitgaven voor voeding, drank en tabak in juni met 0,5% en die voor non-food met 0,3%.

 

Ten opzichte van juni vorig jaar doet de retail het zelfs 2,4% beter in de eurozone. De groei op jaarbasis geldt zowel voor voedingsproducten, drank en tabak (+2%) als voor non-food (+3%) zoals elektronica, computers, boeken en textiel. Het is al geleden van maart 2007 dat de Europese retail nog zo sterk groeide.

 

Nog lang niet op niveau van vóór de crisis

Het ziet er dus naar uit dat de Europeaan dan toch weer wat meer gaat winkelen. Vooral Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Polen stuwen de groeicijfers omhoog: Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economieën van de eurozone, kennen de grootste groei op jaarbasis sinds februari 2011: respectievelijk +2,7% en +4,9%.

 

Finland, Portugal, Malta en Spanje lieten dan weer een dalende retailomzet optekenen. En dat geldt ook voor België, waar de omzet in juni terugviel met -0,4% ten opzichte van de maand mei. Tegenover juni vorig jaar gaan we er wel +0,3% op vooruit.

 

Er is dan ook nog geen reden tot euforie: de retail heeft de crisis nog lang niet verteerd. In juni stond de sector bijna weer op het niveau van 2010, zo blijkt uit de grafiek, maar het niveau van vóór de crisis is nog lang niet gehaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top