Folder van het Jaar: "Online kan niet wat wij kunnen"

Folder van het Jaar: "Online kan niet wat wij kunnen"

Ook dit jaar werd op de RetailDetail Night de Folder van het Jaar gekozen door een vakjury: de folder van doe-het-zelfketen Gamma kwam als winnaar uit de bus. Wij hadden een gesprek met juryvoorzitter Mark Anthierens, hoofdredacteur bij PUB, over hun keuze en over de toekomst van folders.

Folder van het Jaar: Gamma de herkenbaarste

Hoe is de jury te werk gegaan bij het uitkiezen van de Folder van het Jaar? Wat waren jullie criteria ?

M.A.: "We hebben daar drie criteria voor uitgewerkt. De eerste is de creativiteit: is het goed gemaakt, creatief, inventief? Ten tweede bekijken we of het in lijn is met het merk: komt het beeld dat in de folder wordt geschetst overeen met het beeld van het merk dat ook via andere kanalen wordt uitgestuurd. Het derde criterium is de call to action, dus of de folder aanzet om naar een winkel te gaan. Dat is uiteindelijk de functie van die folder.

 

Op die drie criteria hebben we punten gegeven, en daarbij wogen de drie criteria allemaal even zwaar door. Van daaruit hebben we dan de winnaar gekozen."

 

En dat is dus Gamma geworden. Waren er specifieke redenen daarvoor? Of in andere woorden: kunnen de andere folders nog iets leren van Gamma?

M.A.: "De folder van Gamma heeft duidelijk gewonnen omdat die al jarenlang hetzelfde uitstraalt en duidelijk ook werkt. De call to action is heel wervend en heel herkenbaar: die zet het beeld van Gamma gewoon verder en is rechttoe rechtaan. De folder doet zijn werk optimaal. Dat was voor ons het belangrijkste. Ik denk dat bij de andere er veel zijn die niet zo duidelijk zijn of te confuus en die dan op die elementen minder goed scoren. Gamma investeert nog altijd veel in die folder en het werkt, dus het is echt wel een goed voorbeeld.

 

Wel heeft de jury unaniem beslist om de folder van Colora te belonen als meest creatieve folder, omdat die echt wel heel mooi en inventief is. We hebben uiteindelijk Gamma als grote winnaar uitgekozen, maar die scoorde eigenlijk niet zo goed op creativiteit."

 

Jullie zijn een jury vol experten natuurlijk. Wat is het verschil tussen hoe jullie een folder bekijken en hoe de consument dat doet? Hebben jullie daar een andere kijk op?

M.A.: "Daar zal allicht een verschil zijn. We hebben in verschillende fasen gestemd en om tot een shortlist te komen hebben wij ook gewoon gestemd als consument. Ik zit in meerdere jury's en het is waar dat een professional daar anders naar kijkt, maar die criteria spelen pas door naar het einde. In de eerste selectie, als er echt nog veel inschrijvingen zijn, dan bekijk je dat als een consument."

 

Folders hebben nog steeds een extra waarde

De laatste tijd zijn er, door het toenemende belang van het internet, bedrijven die folders minder belangrijk beginnen te vinden. Hoe kijkt u naar het belang van folders in de huidige markt?

M.A.: "Ik denk dat het voor België nog altijd heel goed werkt, maar dat is omdat er in België nog altijd een achterstand is op vlak van e-commerce en mobile. Er wordt in België nog altijd veel geïnvesteerd in folders omdat het werkt en ik weet niet of dat in de komende jaren gaat veranderen.

 

Dat zou zeker kunnen, als er meer en meer via mobile gaat geïnvesteerd worden. De webshops in België staan echter nog niet zo ver als in het buitenland en de bedrijven die geld steken in promotie doen dat hier nog altijd op de klassieke manier. Dat is zeker niet negatief bedoeld, want het werkt! Als bedrijven zouden merken dat folders minder efficiënt gaan zijn, dan gaat hun belang uiteraard wel verminderen.

 

Het is echt wel gelinkt aan het resultaat dat wij die cultuur hier hebben en ik denk dat bpost daar ook wel heel hard aan werkt, om die dienstverlening goed te verzorgen. Het is een beetje moeilijk te voorspellen hoe dat gaat evolueren, maar ik denk niet dat het morgen ineens gedaan zal zijn."

 

Zou het dan misschien meer richting persoonlijke mailing zal gaan, in plaats van gewoon een algemene folder?

M.A.: "Ik denk niet dat dat via papier dan efficiënt is, want dan moet je op een klein aantal exemplaren beginnen werken. Het kan echt pas als het puur digitaal gebeurt: dan kan je dat veel meer gaan doen. Toch denk ik dat je niet moet onderschatten wat het effect is van zo'n folder, vooral dan het verrassingseffect.

 

Mensen heel gepersonaliseerd gaan bedienen en enkel toesturen waar ze interesse in hebben, dat is goed, maar als je alleen dat gaat doen, dan ontbreekt het verrassingselement. Het is niet omdat mensen een bepaald product nooit gekocht hebben, dat ze het ook nooit gaan kopen.

 

Die persoonlijke mailing gaat ook enkel uit van klanten waar je al contact mee hebt. Om nieuwe klanten aan te spreken, waar je nog geen gegevens van hebt of nog geen relatie mee hebt, is een folder echt nog altijd een goed middel!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste Belgische Blokkers volgens nieuw concept heropend

23/11/2017

De Nederlandse keten Blokker heeft de voorbije dagen de eerste vestigingen heropend die volgens het nieuwe concept van de keten zijn ingericht. In Nederland is het nieuwe concept al bij meer dan 300 winkels te vinden.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Back to top