Forse stijging e-books kan daling boekenmarkt niet stoppen

Forse stijging e-books kan daling boekenmarkt niet stoppen

De verkoop van digitale boeken is vorig jaar in Vlaanderen meer dan verdubbeld. Toch volstond dat niet om de totale boekenmarkt te behoeden voor een nieuwe daling, nu al voor het derde jaar op rij.

Bijna 2% minder boeken verkocht

In 2014 is de Vlaamse boekenmarkt met 1,9% geslonken tot een omzet van 195,8 miljoen euro. Er werden alles samen zo'n 15 miljoen exemplaren verkocht, meldt koepelvereniging Boek.be. Vooral de verkoop van fictie en literaire non-fictie kreeg klappen (-7,3%). Er werden in 2014 trouwens ook 4,4% minder strips verkocht. Beter nieuws is er bij de kinderboeken: daar steeg de omzet met 5,1%.

 

Toch is Boek.be niet echt ontevreden, want "terwijl de verkoop van papieren boeken in de eerste 6 maanden van 2014 vrij fors daalde (-4,5%), kende de verkoop in de tweede helft van het jaar een heropleving".

 

E-book "jaar achterstand op Nederland"

De sterke omzetdaling van fictie en literaire non-fictie wordt wel grotendeels gecompenseerd door de e-books: 70% van de alles samen 446.000 verkochte digitale titels betreft literatuur. Ondanks een ruime verdubbeling van de verkoop (+140%) blijft het marktaandeel van het e-book (2,9%) echter veel te klein om de dalende verkoop van het papieren boek een halt toe te roepen, laat staan te keren.

 

Met zijn marktaandeel van net geen 3% houdt Vlaanderen wel gelijke trend met Frankrijk, maar de e-bookverkoop groeit bij ons wel spectaculair: "Vlaanderen zit vandaag bijna op het niveau van Nederland in 2013. Wij hebben dus iets meer dan een jaar achterstand tegenover Nederland op het vlak van de adoptie van e-books, maar zijn bezig om de achterstand in te halen", maakt Boek.be zich sterk. In Nederland bedraagt de verkoop van e-boeken intussen al 5% van de totale markt.

 

Onafhankelijke boekhandel houdt stand

De sterke groei van de e-bookverkoop heeft zeker te maken met de stijging van het aantal retailers dat e-books aanbiedt. Vandaag zijn dat er niet minder dan 191, een stijging met 14% in nog geen half jaar tijd. Ook het groeiend aantal mensen dat een e-reader of tablet bezit, doet de vraag toenemen. Volgens marktonderzoeker GfK zijn er nu in Vlaanderen 73.000 e-readers en 1,25 miljoen tablets in omloop. "De lancering van de Tolino door Standaard Boekhandel heeft hier zeker ook toe bijgedragen", meldt Boek.be.

 

Net als de voorgaande jaren is het internetkanaal ook nu weer de grote winnaar (zie grafiek). De internetwinkels zagen hun omzet stijgen met 16,2% en hun marktaandeel doorgroeien van 10,5% naar 12,2%. De grootwarenhuizen en de entertainmentspecialisten blijven allebei op een status-quo hangen.

 

De stijging van de onlineverkoop gaat daarbij nog altijd vooral ten koste van de boekhandel: die kent een daling van -4,8% in omzet. Wel houdt de onafhankelijke boekhandel binnen dat specifieke segment goed stand: dat type winkel noteert een status quo ten opzichte van 2013, zo benadrukt Boek.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Back to top