Forse stijging e-books kan daling boekenmarkt niet stoppen | RetailDetail

Forse stijging e-books kan daling boekenmarkt niet stoppen

Forse stijging e-books kan daling boekenmarkt niet stoppen

De verkoop van digitale boeken is vorig jaar in Vlaanderen meer dan verdubbeld. Toch volstond dat niet om de totale boekenmarkt te behoeden voor een nieuwe daling, nu al voor het derde jaar op rij.

Bijna 2% minder boeken verkocht

In 2014 is de Vlaamse boekenmarkt met 1,9% geslonken tot een omzet van 195,8 miljoen euro. Er werden alles samen zo'n 15 miljoen exemplaren verkocht, meldt koepelvereniging Boek.be. Vooral de verkoop van fictie en literaire non-fictie kreeg klappen (-7,3%). Er werden in 2014 trouwens ook 4,4% minder strips verkocht. Beter nieuws is er bij de kinderboeken: daar steeg de omzet met 5,1%.

 

Toch is Boek.be niet echt ontevreden, want "terwijl de verkoop van papieren boeken in de eerste 6 maanden van 2014 vrij fors daalde (-4,5%), kende de verkoop in de tweede helft van het jaar een heropleving".

 

E-book "jaar achterstand op Nederland"

De sterke omzetdaling van fictie en literaire non-fictie wordt wel grotendeels gecompenseerd door de e-books: 70% van de alles samen 446.000 verkochte digitale titels betreft literatuur. Ondanks een ruime verdubbeling van de verkoop (+140%) blijft het marktaandeel van het e-book (2,9%) echter veel te klein om de dalende verkoop van het papieren boek een halt toe te roepen, laat staan te keren.

 

Met zijn marktaandeel van net geen 3% houdt Vlaanderen wel gelijke trend met Frankrijk, maar de e-bookverkoop groeit bij ons wel spectaculair: "Vlaanderen zit vandaag bijna op het niveau van Nederland in 2013. Wij hebben dus iets meer dan een jaar achterstand tegenover Nederland op het vlak van de adoptie van e-books, maar zijn bezig om de achterstand in te halen", maakt Boek.be zich sterk. In Nederland bedraagt de verkoop van e-boeken intussen al 5% van de totale markt.

 

Onafhankelijke boekhandel houdt stand

De sterke groei van de e-bookverkoop heeft zeker te maken met de stijging van het aantal retailers dat e-books aanbiedt. Vandaag zijn dat er niet minder dan 191, een stijging met 14% in nog geen half jaar tijd. Ook het groeiend aantal mensen dat een e-reader of tablet bezit, doet de vraag toenemen. Volgens marktonderzoeker GfK zijn er nu in Vlaanderen 73.000 e-readers en 1,25 miljoen tablets in omloop. "De lancering van de Tolino door Standaard Boekhandel heeft hier zeker ook toe bijgedragen", meldt Boek.be.

 

Net als de voorgaande jaren is het internetkanaal ook nu weer de grote winnaar (zie grafiek). De internetwinkels zagen hun omzet stijgen met 16,2% en hun marktaandeel doorgroeien van 10,5% naar 12,2%. De grootwarenhuizen en de entertainmentspecialisten blijven allebei op een status-quo hangen.

 

De stijging van de onlineverkoop gaat daarbij nog altijd vooral ten koste van de boekhandel: die kent een daling van -4,8% in omzet. Wel houdt de onafhankelijke boekhandel binnen dat specifieke segment goed stand: dat type winkel noteert een status quo ten opzichte van 2013, zo benadrukt Boek.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.