Franse concurrenten slaan handen in elkaar voor lagere prijzen

Franse concurrenten slaan handen in elkaar voor lagere prijzen

Een maand nadat Auchan en Système U al een deal sloten om samen producten in te kopen bij de grote merkproducenten, verenigen nu ook de aankoopdiensten van Intermarché en Casino hun krachten. De voedingsindustrie en andere producenten zien de bui al hangen.

Zwaarder wegen op prijsonderhandelingen

De Franse distributiegroepen Casino en Intermarché gaan voortaan in verenigd front naar de prijsonderhandelingen bij hun leveranciers. Door samen te onderhandelen kunnen ze meer gewicht in de schaal leggen om lagere inkoopprijzen te verkrijgen in ruil voor de grotere volumes die de Coca-Cola's, Nestlé's, Unilevers en L'Oréals van deze wereld kunnen afzetten.

 

De alliantie geldt zowel voor voeding als niet-voeding, maar wel uitsluitend voor A-merken. De eigen huismerken vallen er dus niet onder, evenmin als de traditionele versproducten (groenten en fruit, vlees en vis) en de "producten van nationale merken, geproduceerd door kleine of middelgrote bedrijven". Alles samen betreft het zo'n 70 à 80 populaire grootpublieksproducten.

 

Supermarktlandschap grondig hertekend

De deal tussen Casino en Intermarché gaat onmiddellijk in en zal dus al meteen een invloed hebben op de "prijsonderhandelingen 2015", waarvoor de Franse distributeurs en leveranciers sinds kort rond de tafel zitten.

 

De samenwerking tussen Casino en Intermarché zorgt voor een grondige verandering van het Franse supermarktlandschap, waar al langer een prijzenoorlog aan de gang is. Casino heeft een marktaandeel van 11,5%, terwijl Intermarché 14,3% van de markt heeft. Samen zijn ze groter dan Carrefour of Leclerc, de nummers één en twee (met elk 20% van de markt).

 

Beide grootheden moeten zelfs Auchan en Système U laten voorgaan. De nummers 5 en 6 van de Franse markt sloten begin september een soortgelijke samenwerking en vertegenwoordigen samen een marktaandeel van bijna 22%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top