Franse concurrenten slaan handen in elkaar voor lagere prijzen | RetailDetail

Franse concurrenten slaan handen in elkaar voor lagere prijzen

Franse concurrenten slaan handen in elkaar voor lagere prijzen

Een maand nadat Auchan en Système U al een deal sloten om samen producten in te kopen bij de grote merkproducenten, verenigen nu ook de aankoopdiensten van Intermarché en Casino hun krachten. De voedingsindustrie en andere producenten zien de bui al hangen.

Zwaarder wegen op prijsonderhandelingen

De Franse distributiegroepen Casino en Intermarché gaan voortaan in verenigd front naar de prijsonderhandelingen bij hun leveranciers. Door samen te onderhandelen kunnen ze meer gewicht in de schaal leggen om lagere inkoopprijzen te verkrijgen in ruil voor de grotere volumes die de Coca-Cola's, Nestlé's, Unilevers en L'Oréals van deze wereld kunnen afzetten.

 

De alliantie geldt zowel voor voeding als niet-voeding, maar wel uitsluitend voor A-merken. De eigen huismerken vallen er dus niet onder, evenmin als de traditionele versproducten (groenten en fruit, vlees en vis) en de "producten van nationale merken, geproduceerd door kleine of middelgrote bedrijven". Alles samen betreft het zo'n 70 à 80 populaire grootpublieksproducten.

 

Supermarktlandschap grondig hertekend

De deal tussen Casino en Intermarché gaat onmiddellijk in en zal dus al meteen een invloed hebben op de "prijsonderhandelingen 2015", waarvoor de Franse distributeurs en leveranciers sinds kort rond de tafel zitten.

 

De samenwerking tussen Casino en Intermarché zorgt voor een grondige verandering van het Franse supermarktlandschap, waar al langer een prijzenoorlog aan de gang is. Casino heeft een marktaandeel van 11,5%, terwijl Intermarché 14,3% van de markt heeft. Samen zijn ze groter dan Carrefour of Leclerc, de nummers één en twee (met elk 20% van de markt).

 

Beide grootheden moeten zelfs Auchan en Système U laten voorgaan. De nummers 5 en 6 van de Franse markt sloten begin september een soortgelijke samenwerking en vertegenwoordigen samen een marktaandeel van bijna 22%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.