Franse concurrenten slaan handen in elkaar voor lagere prijzen

Franse concurrenten slaan handen in elkaar voor lagere prijzen

Een maand nadat Auchan en Système U al een deal sloten om samen producten in te kopen bij de grote merkproducenten, verenigen nu ook de aankoopdiensten van Intermarché en Casino hun krachten. De voedingsindustrie en andere producenten zien de bui al hangen.

Zwaarder wegen op prijsonderhandelingen

De Franse distributiegroepen Casino en Intermarché gaan voortaan in verenigd front naar de prijsonderhandelingen bij hun leveranciers. Door samen te onderhandelen kunnen ze meer gewicht in de schaal leggen om lagere inkoopprijzen te verkrijgen in ruil voor de grotere volumes die de Coca-Cola's, Nestlé's, Unilevers en L'Oréals van deze wereld kunnen afzetten.

 

De alliantie geldt zowel voor voeding als niet-voeding, maar wel uitsluitend voor A-merken. De eigen huismerken vallen er dus niet onder, evenmin als de traditionele versproducten (groenten en fruit, vlees en vis) en de "producten van nationale merken, geproduceerd door kleine of middelgrote bedrijven". Alles samen betreft het zo'n 70 à 80 populaire grootpublieksproducten.

 

Supermarktlandschap grondig hertekend

De deal tussen Casino en Intermarché gaat onmiddellijk in en zal dus al meteen een invloed hebben op de "prijsonderhandelingen 2015", waarvoor de Franse distributeurs en leveranciers sinds kort rond de tafel zitten.

 

De samenwerking tussen Casino en Intermarché zorgt voor een grondige verandering van het Franse supermarktlandschap, waar al langer een prijzenoorlog aan de gang is. Casino heeft een marktaandeel van 11,5%, terwijl Intermarché 14,3% van de markt heeft. Samen zijn ze groter dan Carrefour of Leclerc, de nummers één en twee (met elk 20% van de markt).

 

Beide grootheden moeten zelfs Auchan en Système U laten voorgaan. De nummers 5 en 6 van de Franse markt sloten begin september een soortgelijke samenwerking en vertegenwoordigen samen een marktaandeel van bijna 22%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top