Franse concurrenten slaan handen in elkaar voor lagere prijzen

Franse concurrenten slaan handen in elkaar voor lagere prijzen

Een maand nadat Auchan en Système U al een deal sloten om samen producten in te kopen bij de grote merkproducenten, verenigen nu ook de aankoopdiensten van Intermarché en Casino hun krachten. De voedingsindustrie en andere producenten zien de bui al hangen.

Zwaarder wegen op prijsonderhandelingen

De Franse distributiegroepen Casino en Intermarché gaan voortaan in verenigd front naar de prijsonderhandelingen bij hun leveranciers. Door samen te onderhandelen kunnen ze meer gewicht in de schaal leggen om lagere inkoopprijzen te verkrijgen in ruil voor de grotere volumes die de Coca-Cola's, Nestlé's, Unilevers en L'Oréals van deze wereld kunnen afzetten.

 

De alliantie geldt zowel voor voeding als niet-voeding, maar wel uitsluitend voor A-merken. De eigen huismerken vallen er dus niet onder, evenmin als de traditionele versproducten (groenten en fruit, vlees en vis) en de "producten van nationale merken, geproduceerd door kleine of middelgrote bedrijven". Alles samen betreft het zo'n 70 à 80 populaire grootpublieksproducten.

 

Supermarktlandschap grondig hertekend

De deal tussen Casino en Intermarché gaat onmiddellijk in en zal dus al meteen een invloed hebben op de "prijsonderhandelingen 2015", waarvoor de Franse distributeurs en leveranciers sinds kort rond de tafel zitten.

 

De samenwerking tussen Casino en Intermarché zorgt voor een grondige verandering van het Franse supermarktlandschap, waar al langer een prijzenoorlog aan de gang is. Casino heeft een marktaandeel van 11,5%, terwijl Intermarché 14,3% van de markt heeft. Samen zijn ze groter dan Carrefour of Leclerc, de nummers één en twee (met elk 20% van de markt).

 

Beide grootheden moeten zelfs Auchan en Système U laten voorgaan. De nummers 5 en 6 van de Franse markt sloten begin september een soortgelijke samenwerking en vertegenwoordigen samen een marktaandeel van bijna 22%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top