Franse privacywaakhond legt geolokalisatie in winkels aan banden | RetailDetail

Franse privacywaakhond legt geolokalisatie in winkels aan banden

Franse privacywaakhond legt geolokalisatie in winkels aan banden

Het lijkt het ei van Columbus: gebruik maken van de signalen die een smartphone uitzendt om na te gaan hoe lang een consument naar een reclamebord kijkt of welk traject hij aflegt in de winkel. De Franse privacywaakhond legt de retailers (én de producenten van dergelijke systemen) nu echter aan de ketting.

"Privacy consument in het gedrang"

"Begraaft de CNIL geolokalisatie in winkels?" Die vraag geeft perfect het gevoel weer dat leeft bij tal van Franse retailers nu de CNIL - de Commission Nationale de l'Informatique et des Libertés (zeg maar de Franse tegenhanger van onze 'privacycommissie') - strenge regels heeft uitgevaardigd voor winkeliers die willen registreren hoeveel consumenten hoe lang hun reclamebord bekijken of hun winkel bezoeken, om daar dan commerciële lessen uit te trekken.

 

De Franse privacywaakhond eist onder meer dat retailers die gebruik maken van dergelijke technieken dat niet alleen melden bij een speciale commissie, maar dat ze hun klanten-bezoekers ook expliciet laten weten wat ze precies doen en met welke bedoelingen. Bovendien moet de retailer alle individuele 'data' meteen ook vernietigen van zodra de klant de winkel verlaat. Camerabeelden mogen dan weer niet worden opgenomen noch bijgehouden, laat staan doorgegeven aan derden.

 

Al zet de privacywaakhond de deur wel meteen op een kiertje: geolokalisatie in de winkel mag wel wanneer het systeem beschikt over een algoritme dat de data anonimiseert en groepeert, zodat geen individuele observaties meer mogelijk zijn. "Het gebruik van zo'n algoritme maakt een goede raming mogelijk van het aantal klanten dat terugkeert naar de winkel, met een foutenmarge die de handelaar geen schade toebrengt en die tegelijk de privacy van de klant verzekert", zo vindt de CNIL. In dat geval moet de consument zijn toestemming niet verlenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.