Franse privacywaakhond legt geolokalisatie in winkels aan banden

Franse privacywaakhond legt geolokalisatie in winkels aan banden

Het lijkt het ei van Columbus: gebruik maken van de signalen die een smartphone uitzendt om na te gaan hoe lang een consument naar een reclamebord kijkt of welk traject hij aflegt in de winkel. De Franse privacywaakhond legt de retailers (én de producenten van dergelijke systemen) nu echter aan de ketting.

"Privacy consument in het gedrang"

"Begraaft de CNIL geolokalisatie in winkels?" Die vraag geeft perfect het gevoel weer dat leeft bij tal van Franse retailers nu de CNIL - de Commission Nationale de l'Informatique et des Libertés (zeg maar de Franse tegenhanger van onze 'privacycommissie') - strenge regels heeft uitgevaardigd voor winkeliers die willen registreren hoeveel consumenten hoe lang hun reclamebord bekijken of hun winkel bezoeken, om daar dan commerciële lessen uit te trekken.

 

De Franse privacywaakhond eist onder meer dat retailers die gebruik maken van dergelijke technieken dat niet alleen melden bij een speciale commissie, maar dat ze hun klanten-bezoekers ook expliciet laten weten wat ze precies doen en met welke bedoelingen. Bovendien moet de retailer alle individuele 'data' meteen ook vernietigen van zodra de klant de winkel verlaat. Camerabeelden mogen dan weer niet worden opgenomen noch bijgehouden, laat staan doorgegeven aan derden.

 

Al zet de privacywaakhond de deur wel meteen op een kiertje: geolokalisatie in de winkel mag wel wanneer het systeem beschikt over een algoritme dat de data anonimiseert en groepeert, zodat geen individuele observaties meer mogelijk zijn. "Het gebruik van zo'n algoritme maakt een goede raming mogelijk van het aantal klanten dat terugkeert naar de winkel, met een foutenmarge die de handelaar geen schade toebrengt en die tegelijk de privacy van de klant verzekert", zo vindt de CNIL. In dat geval moet de consument zijn toestemming niet verlenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top