Franse privacywaakhond legt geolokalisatie in winkels aan banden | RetailDetail

Franse privacywaakhond legt geolokalisatie in winkels aan banden

Franse privacywaakhond legt geolokalisatie in winkels aan banden

Het lijkt het ei van Columbus: gebruik maken van de signalen die een smartphone uitzendt om na te gaan hoe lang een consument naar een reclamebord kijkt of welk traject hij aflegt in de winkel. De Franse privacywaakhond legt de retailers (én de producenten van dergelijke systemen) nu echter aan de ketting.

"Privacy consument in het gedrang"

"Begraaft de CNIL geolokalisatie in winkels?" Die vraag geeft perfect het gevoel weer dat leeft bij tal van Franse retailers nu de CNIL - de Commission Nationale de l'Informatique et des Libertés (zeg maar de Franse tegenhanger van onze 'privacycommissie') - strenge regels heeft uitgevaardigd voor winkeliers die willen registreren hoeveel consumenten hoe lang hun reclamebord bekijken of hun winkel bezoeken, om daar dan commerciële lessen uit te trekken.

 

De Franse privacywaakhond eist onder meer dat retailers die gebruik maken van dergelijke technieken dat niet alleen melden bij een speciale commissie, maar dat ze hun klanten-bezoekers ook expliciet laten weten wat ze precies doen en met welke bedoelingen. Bovendien moet de retailer alle individuele 'data' meteen ook vernietigen van zodra de klant de winkel verlaat. Camerabeelden mogen dan weer niet worden opgenomen noch bijgehouden, laat staan doorgegeven aan derden.

 

Al zet de privacywaakhond de deur wel meteen op een kiertje: geolokalisatie in de winkel mag wel wanneer het systeem beschikt over een algoritme dat de data anonimiseert en groepeert, zodat geen individuele observaties meer mogelijk zijn. "Het gebruik van zo'n algoritme maakt een goede raming mogelijk van het aantal klanten dat terugkeert naar de winkel, met een foutenmarge die de handelaar geen schade toebrengt en die tegelijk de privacy van de klant verzekert", zo vindt de CNIL. In dat geval moet de consument zijn toestemming niet verlenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Gratis verzending voor leden Bol.com Select

08/08/2018

In navolging van Amazon voert Bol.com zijn lidmaatschapsservice op: Select-leden kunnen nu het hele assortiment gratis bezorgd krijgen. Althans, als ze de lidmaatschapskost betalen.