Fun maakt opnieuw stevig verlies

Fun maakt opnieuw stevig verlies

Fun maakt opnieuw stevig verlies

Speelgoedwinkelketen Fun heeft voor het vierde jaar op rij verlies gemaakt. Toch wordt er voorlopig nog niet gewanhoopt bij de keten, waar sinds kort een nieuw management aan het hoofd staat en een nieuwe strategie is uitgewerkt.

 

Breder assortiment

Het vorige boekjaar haalde Fun een omzet van 68,9 miljoen euro, een daling van een procent ten opzichte van een jaar eerder. Er werd bovendien een verlies geboekt van 3,9 miljoen euro. Het is ondertussen al het vierde jaar op rij dat Fun verlies maakt, in totaal al 16 miljoen euro.

 

Toch heeft Fun nog een positieve blik op de toekomst, dankzij de strategie die wordt uitgestippeld door het nieuwe management. Zo volgde in juni Tony Mettens, die voorheen nog aan de slag was bij Maxi Toys, Jean Paul Descheemaeker op als CEO en maandag gaat Philippe De Moor aan de slag als nieuwe financieel directeur.

 

Zij willen Fun verschuiven van een zuivere speelgoedverkoper naar een aanbieder van hobbyspullen en feestartikelen. In die sector liggen de marges iets hoger en is er minder concurrentie dan in de speelgoedwereld. De winkels die het nieuwe assortiment al hebben gekregen, zagen hun omzet alvast met 10 tot 15 procent stijgen. Tegen het einde van dit jaar moeten alle 29 vestigingen omgevormd zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.