Fusie tussen Worldline en Equens in de maak | RetailDetail

Fusie tussen Worldline en Equens in de maak

Fusie tussen Worldline en Equens in de maak

Betalingsverwerker Worldline gaat de krachten bundelen met zijn Nederlandse sectorgenoot Equens. De twee ondernemingen willen samen uitgroeien tot "een leider in de consolidatie van betalingen in Europa".

Frans-Nederlands huwelijk

Enkele dagen na het nieuws dat Visa Inc. Visa Europe terugkoopt, is er alweer fusienieuws uit de betaalmarkt. Het Franse Worldline en het Nederlandse Equens gaan samen in een nieuw fusiebedrijf dat Equens Worldline Company zal heten en dat in het tweede kwartaal van 2016 operationeel moet zijn.

 

In die nieuwe betaalreus krijgt Worldline 63,6% van de aandelen in ruil voor de inbreng van zijn financiële en aanvaardingsverwerkingsactiviteiten. De huidige aandeelhouders van Equens - de Nederlandse banken ABN AMRO, DZ BANK, ICBPI, ING en Rabobank - krijgen de resterende 36,4%.

 

Worldline legt daarnaast nog eens 72 miljoen euro op tafel voor PaySquare, de commerciële acquiringactiviteiten van Equens. Paysquare verwerkt de betaaltransacties voor 120.000 handelaars in vier landen.

 

16 miljard transacties per jaar

Equens verwerkte vorig jaar 5 miljard betalingen in verkooppunten en afhalingen aan bankautomaten, maar boekte wel een nettoverlies (na herstructureringskosten) van 7 miljoen euro. De operationele winst bedroeg 20 miljoen euro, bij een omzet van 357 miljoen euro. Worldline van zijn kant verwerkte in 2014 1,5 miljard kaarttransacties en 655 miljoen e-commercetransacties. De totale groepsomzet bedroeg 1,149 miljard euro, de nettowinst klokte af op 100 miljoen euro.

 

De nieuwe combinatie zal jaarlijks goed zijn voor 16 miljard transacties - 10 miljard overschrijvingen en 6 miljard transacties op verkooppunten en aan bankautomaten - en 100 miljoen kaarten beheren. Equens Worldline Company zal kantoren hebben in acht landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.