Fusie tussen Worldline en Equens in de maak

Fusie tussen Worldline en Equens in de maak

Betalingsverwerker Worldline gaat de krachten bundelen met zijn Nederlandse sectorgenoot Equens. De twee ondernemingen willen samen uitgroeien tot "een leider in de consolidatie van betalingen in Europa".

Frans-Nederlands huwelijk

Enkele dagen na het nieuws dat Visa Inc. Visa Europe terugkoopt, is er alweer fusienieuws uit de betaalmarkt. Het Franse Worldline en het Nederlandse Equens gaan samen in een nieuw fusiebedrijf dat Equens Worldline Company zal heten en dat in het tweede kwartaal van 2016 operationeel moet zijn.

 

In die nieuwe betaalreus krijgt Worldline 63,6% van de aandelen in ruil voor de inbreng van zijn financiële en aanvaardingsverwerkingsactiviteiten. De huidige aandeelhouders van Equens - de Nederlandse banken ABN AMRO, DZ BANK, ICBPI, ING en Rabobank - krijgen de resterende 36,4%.

 

Worldline legt daarnaast nog eens 72 miljoen euro op tafel voor PaySquare, de commerciële acquiringactiviteiten van Equens. Paysquare verwerkt de betaaltransacties voor 120.000 handelaars in vier landen.

 

16 miljard transacties per jaar

Equens verwerkte vorig jaar 5 miljard betalingen in verkooppunten en afhalingen aan bankautomaten, maar boekte wel een nettoverlies (na herstructureringskosten) van 7 miljoen euro. De operationele winst bedroeg 20 miljoen euro, bij een omzet van 357 miljoen euro. Worldline van zijn kant verwerkte in 2014 1,5 miljard kaarttransacties en 655 miljoen e-commercetransacties. De totale groepsomzet bedroeg 1,149 miljard euro, de nettowinst klokte af op 100 miljoen euro.

 

De nieuwe combinatie zal jaarlijks goed zijn voor 16 miljard transacties - 10 miljard overschrijvingen en 6 miljard transacties op verkooppunten en aan bankautomaten - en 100 miljoen kaarten beheren. Equens Worldline Company zal kantoren hebben in acht landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Shoptalk kondigt nieuw mondiaal evenement aan

26/09/2017

In 2018 slaan Shoptalk Europe en Shoptalk U.S. de handen in elkaar voor het eerste mondiale event over retail- en e-commerce-innovatie. Eerst gaat op 8-11 oktober wel nog Shoptalk Europe door in Kopenhagen.

“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Back to top