Fusie tussen Worldline en Equens in de maak

Fusie tussen Worldline en Equens in de maak

Betalingsverwerker Worldline gaat de krachten bundelen met zijn Nederlandse sectorgenoot Equens. De twee ondernemingen willen samen uitgroeien tot "een leider in de consolidatie van betalingen in Europa".

Frans-Nederlands huwelijk

Enkele dagen na het nieuws dat Visa Inc. Visa Europe terugkoopt, is er alweer fusienieuws uit de betaalmarkt. Het Franse Worldline en het Nederlandse Equens gaan samen in een nieuw fusiebedrijf dat Equens Worldline Company zal heten en dat in het tweede kwartaal van 2016 operationeel moet zijn.

 

In die nieuwe betaalreus krijgt Worldline 63,6% van de aandelen in ruil voor de inbreng van zijn financiële en aanvaardingsverwerkingsactiviteiten. De huidige aandeelhouders van Equens - de Nederlandse banken ABN AMRO, DZ BANK, ICBPI, ING en Rabobank - krijgen de resterende 36,4%.

 

Worldline legt daarnaast nog eens 72 miljoen euro op tafel voor PaySquare, de commerciële acquiringactiviteiten van Equens. Paysquare verwerkt de betaaltransacties voor 120.000 handelaars in vier landen.

 

16 miljard transacties per jaar

Equens verwerkte vorig jaar 5 miljard betalingen in verkooppunten en afhalingen aan bankautomaten, maar boekte wel een nettoverlies (na herstructureringskosten) van 7 miljoen euro. De operationele winst bedroeg 20 miljoen euro, bij een omzet van 357 miljoen euro. Worldline van zijn kant verwerkte in 2014 1,5 miljard kaarttransacties en 655 miljoen e-commercetransacties. De totale groepsomzet bedroeg 1,149 miljard euro, de nettowinst klokte af op 100 miljoen euro.

 

De nieuwe combinatie zal jaarlijks goed zijn voor 16 miljard transacties - 10 miljard overschrijvingen en 6 miljard transacties op verkooppunten en aan bankautomaten - en 100 miljoen kaarten beheren. Equens Worldline Company zal kantoren hebben in acht landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top