Gelukkig nieuw retailjaar!

Gelukkig nieuw retailjaar!

Bij een nieuw jaar horen vanzelfsprekend ook wensen, voornemens en voorspellingen. Aan al onze lezers wensen we een uitstekend 2015, dat een waaier van nieuwe kansen zal doen ontstaan!

Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe kansen

Het is inmiddels een cliché, maar ook een waarheid als een koe: zeker voor retailers geldt dat “optimism is a moral duty”. Natuurlijk zullen er ook in 2015 bedrijven failliet gaan, zullen er gevaarlijke concurrenten opstaan en zullen de besparingen van de regering – ook al zijn ze vaak nodig – gaten slaan in de koopkracht en het consumentenvertrouwen. Maar is dat ook reden om te doemdenken? Volgens onze redactie alleszins niet!

 

Dat zeggen we echt niet alleen wegens die “morele plicht”, doemdenken is immers de aartsvijand van een goed retailklimaat, maar we geloven het ook echt. The only way is up, en rondom ons zien we genoeg nieuwe technologische en maatschappelijke evoluties die aan slimme retailers handenvol kansen bieden.

 

Die maatschappelijke evoluties lichten we regelmatig toe op onze website(s) en in ons magazine, en we gaan er nog dieper op in op ons RetailDetail Congres (Save the date: 23 april!). Voor alle mogelijkheden die nieuwe technologieën ons bieden, hebben we dan weer een speciaal Omnichannelcongres op 5 februari. Daarnaast is er ons kenniscentrum The Loop, dat continu de allernieuwste producten, diensten en concepten een plaats geeft. Dit jaar zal The Loop overigens worden uitgebreid met nieuwe verhaallijnen, zoals de Customer Data Loop en de People Loop.

 

Laten we daarom hoopvol vooruitkijken naar een prachtig jaar, vol mogelijkheden voor retailers die zichzelf willen onderscheiden!

Het RetailDetail-team

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top