Gelukkig nieuw retailjaar! | RetailDetail

Gelukkig nieuw retailjaar!

Gelukkig nieuw retailjaar!

Bij een nieuw jaar horen vanzelfsprekend ook wensen, voornemens en voorspellingen. Aan al onze lezers wensen we een uitstekend 2015, dat een waaier van nieuwe kansen zal doen ontstaan!

Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe kansen

Het is inmiddels een cliché, maar ook een waarheid als een koe: zeker voor retailers geldt dat “optimism is a moral duty”. Natuurlijk zullen er ook in 2015 bedrijven failliet gaan, zullen er gevaarlijke concurrenten opstaan en zullen de besparingen van de regering – ook al zijn ze vaak nodig – gaten slaan in de koopkracht en het consumentenvertrouwen. Maar is dat ook reden om te doemdenken? Volgens onze redactie alleszins niet!

 

Dat zeggen we echt niet alleen wegens die “morele plicht”, doemdenken is immers de aartsvijand van een goed retailklimaat, maar we geloven het ook echt. The only way is up, en rondom ons zien we genoeg nieuwe technologische en maatschappelijke evoluties die aan slimme retailers handenvol kansen bieden.

 

Die maatschappelijke evoluties lichten we regelmatig toe op onze website(s) en in ons magazine, en we gaan er nog dieper op in op ons RetailDetail Congres (Save the date: 23 april!). Voor alle mogelijkheden die nieuwe technologieën ons bieden, hebben we dan weer een speciaal Omnichannelcongres op 5 februari. Daarnaast is er ons kenniscentrum The Loop, dat continu de allernieuwste producten, diensten en concepten een plaats geeft. Dit jaar zal The Loop overigens worden uitgebreid met nieuwe verhaallijnen, zoals de Customer Data Loop en de People Loop.

 

Laten we daarom hoopvol vooruitkijken naar een prachtig jaar, vol mogelijkheden voor retailers die zichzelf willen onderscheiden!

Het RetailDetail-team

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.