Gemengde gevoelens over zomersolden

Gemengde gevoelens over zomersolden

De omzet van de zomersolden zijn dit jaar volgens zelfstandigenorganisatie NSZ met zes procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Comeos, dat vooral de grote ketens vertegenwoordigt, spreekt dan weer van een mooie stijging.

Verschil tussen grote en kleine handelaars

Naast het slechte weer stellen veel zelfstandige winkeliers dat ze het alsmaar moeilijker hebben met de stijgende concurrentie van online retailers. Ook de internationale webwinkels doen immers mee aan de Belgische solden. Het NSZ stelt dan ook dat handelaars geen excuus meer hebben om niet langer een eigen online shop te hebben.

 

Bij Comeos is nochtans een volledig ander beeld te zien: de handelsfederatie spreekt van een omzetstijging van 5 procent ten opzichte van vorig jaar. Vooral in de eerste weken van juli deden haar leden het goed, al was de laatste paar weken de verkoop omwille van het slechte weer een stuk minder.

 

Volgens retailkenner Jorg Snoeck wijst het grote verschil in de cijfers van het NSZ en Comeos erop dat de belangrijkste winkelsteden steeds belangrijker worden en de tussensteden er tussenuit vallen. Ook benadrukt de RetailDetail-stichter nogmaals het belang van beleving: "Kijk maar naar Antwerpen: de reuzen daar trokken immens veel volk, waarvan een groot deel een bezoek aan de reuzen heeft gecombineerd met een uitstap naar de Meir..."

Tags: