Genomineerden Mercuriusprijs bekend | RetailDetail

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Innovatie en beleving

Voor de selectie van de genomineerden is een onafhankelijke jury op zoek gegaan naar winkelconcepten waarbij innovatie en beleving centraal staan. Ook webshops komen daarbij in aanmerking. Bij die zoektocht werden elf concepten geselecteerd: MediaMarkt Wilrijk, Wellopet, Fox & Cie, Atelier Veritas, Delhaize Online, VandenBorre Kitchen, Brantano, The Belgian Chocolate House, Lidl of the Future, Sublime Shop en Hema.

 

Die winkels hebben de voorbije maanden een jury van zeven onafhankelijke retailexperts onder leiding van Claude Boffa, academisch directeur van Solvay Retail Management, over de vloer gehad. Professoren Gino Van Ossel (Retail & trademarketing Vlerick Business School) en Malaika Brengman (VUB Marketing en consumer behaviour) bekijken de dossiers uit academisch perspectief. Benjamin Wayens (Docent ULB Geomarketing en bedrijfslocaties) analyseert de liggingen en het marketingpotentieel van de kandidaten.

 

Katelijn Quartier (Academisch directeur Retail Design Lab) is extra aandachtig voor de beleving en het design en ook onze eigen hoofdredacteur Stefan Van Rompaey maakt deel uit van de jury. Hij werpt samen met Silvie Vanhout (managing partner Retail Academy) een kritische blik op het winkelgebeuren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.