Gent wil tijdens werken volk lokken naar winkelstraten

Gent wil tijdens werken volk lokken naar winkelstraten

Met dj-sets, pop-upwinkels in lege panden en kunst op straat wil de stad Gent zijn winkelstraten die te maken krijgen met langdurige werken toch aantrekkelijk houden, te beginnen met de Brabantdam, de Vogelmarkt en de Kouter.

Budget van 35.000 euro

De komende twee jaar worden enkele van de belangrijkste winkelstraten van Gent compleet heraangelegd. Om te vermijden dat de shopper door de werken de weg niet meer vindt naar de winkelstraten, gaat in Gent half september het 'Travak'-project van start (van het dialectwerkwoord 'travakken', dat 'werken' betekent).

 

"Veel handelaars uit de Brabantdam hebben schrik voor dalende omzet en minder klanten", zegt Stany De Smet, zaakvoerder van boetiek 'Nicole Men' en deken van de straat, die als eerste met ingrijpende werken te maken krijgt. "Dat proberen we hiermee te counteren."

 

Zo krijgen leegstaande vitrines aan de Brabantdam pop-upwinkels en komen er speciale events, kortingacties (in samenwerking met parkeerfirma Interparking) en zelfs dj-sets (onder andere met VRT-gezicht Tomas De Soete) om volk te lokken. Er komt ook een expocontainer met zicht op de Krook en op de Kouter krijgt een oude tram een artistieke invulling. Met die "wervende shop-up zone" is een budget van zo'n 35.000 euro gemoeid.

 

Heraanleg duurt tot 2017

"De werken in het Bravoko-gebied (Brabantdam-Vogelmarkt-Kouter, nvdr.) zullen nog tot 2017 duren", zegt Christophe Peeters (Open VLD), schepen van Middenstand en Financiën. "De geplande heraanleg is nodig en zal zorgen voor een aangenamere winkel- en wandelomgeving. Laat ons dus van de nood een deugd proberen te maken: in plaats van te zagen willen we een positieve boodschap brengen."

 

Het Travak-project start op 17 september. "Als het pilootproject een succes blijkt, kan het ook naar andere stadswerven worden uitgebreid", aldus nog Christophe Peeters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels

16/10/2017

Door een gebrek aan vrijwilligers moeten binnenkort waarschijnlijk een dertigtal Oxfam Wereldwinkels de deuren sluiten. De voorbije drie jaar werden er al zeven gesloten. In totaal telt de keten ongeveer 230 vestigingen.

“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!”

13/10/2017

Retail blijft een van de belangrijkste sectoren voor de tewerkstelling van jongeren, zegt SD Worx: er werken dubbel zoveel dertigers als vijftigers in de sector. De vergrijzing vormt dus niet meteen een bedreiging. 

Back to top