Gent wil tijdens werken volk lokken naar winkelstraten | RetailDetail

Gent wil tijdens werken volk lokken naar winkelstraten

Gent wil tijdens werken volk lokken naar winkelstraten

Met dj-sets, pop-upwinkels in lege panden en kunst op straat wil de stad Gent zijn winkelstraten die te maken krijgen met langdurige werken toch aantrekkelijk houden, te beginnen met de Brabantdam, de Vogelmarkt en de Kouter.

Budget van 35.000 euro

De komende twee jaar worden enkele van de belangrijkste winkelstraten van Gent compleet heraangelegd. Om te vermijden dat de shopper door de werken de weg niet meer vindt naar de winkelstraten, gaat in Gent half september het 'Travak'-project van start (van het dialectwerkwoord 'travakken', dat 'werken' betekent).

 

"Veel handelaars uit de Brabantdam hebben schrik voor dalende omzet en minder klanten", zegt Stany De Smet, zaakvoerder van boetiek 'Nicole Men' en deken van de straat, die als eerste met ingrijpende werken te maken krijgt. "Dat proberen we hiermee te counteren."

 

Zo krijgen leegstaande vitrines aan de Brabantdam pop-upwinkels en komen er speciale events, kortingacties (in samenwerking met parkeerfirma Interparking) en zelfs dj-sets (onder andere met VRT-gezicht Tomas De Soete) om volk te lokken. Er komt ook een expocontainer met zicht op de Krook en op de Kouter krijgt een oude tram een artistieke invulling. Met die "wervende shop-up zone" is een budget van zo'n 35.000 euro gemoeid.

 

Heraanleg duurt tot 2017

"De werken in het Bravoko-gebied (Brabantdam-Vogelmarkt-Kouter, nvdr.) zullen nog tot 2017 duren", zegt Christophe Peeters (Open VLD), schepen van Middenstand en Financiën. "De geplande heraanleg is nodig en zal zorgen voor een aangenamere winkel- en wandelomgeving. Laat ons dus van de nood een deugd proberen te maken: in plaats van te zagen willen we een positieve boodschap brengen."

 

Het Travak-project start op 17 september. "Als het pilootproject een succes blijkt, kan het ook naar andere stadswerven worden uitgebreid", aldus nog Christophe Peeters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.