Gent wil tijdens werken volk lokken naar winkelstraten | RetailDetail

Gent wil tijdens werken volk lokken naar winkelstraten

Gent wil tijdens werken volk lokken naar winkelstraten

Met dj-sets, pop-upwinkels in lege panden en kunst op straat wil de stad Gent zijn winkelstraten die te maken krijgen met langdurige werken toch aantrekkelijk houden, te beginnen met de Brabantdam, de Vogelmarkt en de Kouter.

Budget van 35.000 euro

De komende twee jaar worden enkele van de belangrijkste winkelstraten van Gent compleet heraangelegd. Om te vermijden dat de shopper door de werken de weg niet meer vindt naar de winkelstraten, gaat in Gent half september het 'Travak'-project van start (van het dialectwerkwoord 'travakken', dat 'werken' betekent).

 

"Veel handelaars uit de Brabantdam hebben schrik voor dalende omzet en minder klanten", zegt Stany De Smet, zaakvoerder van boetiek 'Nicole Men' en deken van de straat, die als eerste met ingrijpende werken te maken krijgt. "Dat proberen we hiermee te counteren."

 

Zo krijgen leegstaande vitrines aan de Brabantdam pop-upwinkels en komen er speciale events, kortingacties (in samenwerking met parkeerfirma Interparking) en zelfs dj-sets (onder andere met VRT-gezicht Tomas De Soete) om volk te lokken. Er komt ook een expocontainer met zicht op de Krook en op de Kouter krijgt een oude tram een artistieke invulling. Met die "wervende shop-up zone" is een budget van zo'n 35.000 euro gemoeid.

 

Heraanleg duurt tot 2017

"De werken in het Bravoko-gebied (Brabantdam-Vogelmarkt-Kouter, nvdr.) zullen nog tot 2017 duren", zegt Christophe Peeters (Open VLD), schepen van Middenstand en Financiën. "De geplande heraanleg is nodig en zal zorgen voor een aangenamere winkel- en wandelomgeving. Laat ons dus van de nood een deugd proberen te maken: in plaats van te zagen willen we een positieve boodschap brengen."

 

Het Travak-project start op 17 september. "Als het pilootproject een succes blijkt, kan het ook naar andere stadswerven worden uitgebreid", aldus nog Christophe Peeters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.