Gent wil tijdens werken volk lokken naar winkelstraten | RetailDetail

Gent wil tijdens werken volk lokken naar winkelstraten

Gent wil tijdens werken volk lokken naar winkelstraten

Met dj-sets, pop-upwinkels in lege panden en kunst op straat wil de stad Gent zijn winkelstraten die te maken krijgen met langdurige werken toch aantrekkelijk houden, te beginnen met de Brabantdam, de Vogelmarkt en de Kouter.

Budget van 35.000 euro

De komende twee jaar worden enkele van de belangrijkste winkelstraten van Gent compleet heraangelegd. Om te vermijden dat de shopper door de werken de weg niet meer vindt naar de winkelstraten, gaat in Gent half september het 'Travak'-project van start (van het dialectwerkwoord 'travakken', dat 'werken' betekent).

 

"Veel handelaars uit de Brabantdam hebben schrik voor dalende omzet en minder klanten", zegt Stany De Smet, zaakvoerder van boetiek 'Nicole Men' en deken van de straat, die als eerste met ingrijpende werken te maken krijgt. "Dat proberen we hiermee te counteren."

 

Zo krijgen leegstaande vitrines aan de Brabantdam pop-upwinkels en komen er speciale events, kortingacties (in samenwerking met parkeerfirma Interparking) en zelfs dj-sets (onder andere met VRT-gezicht Tomas De Soete) om volk te lokken. Er komt ook een expocontainer met zicht op de Krook en op de Kouter krijgt een oude tram een artistieke invulling. Met die "wervende shop-up zone" is een budget van zo'n 35.000 euro gemoeid.

 

Heraanleg duurt tot 2017

"De werken in het Bravoko-gebied (Brabantdam-Vogelmarkt-Kouter, nvdr.) zullen nog tot 2017 duren", zegt Christophe Peeters (Open VLD), schepen van Middenstand en Financiën. "De geplande heraanleg is nodig en zal zorgen voor een aangenamere winkel- en wandelomgeving. Laat ons dus van de nood een deugd proberen te maken: in plaats van te zagen willen we een positieve boodschap brengen."

 

Het Travak-project start op 17 september. "Als het pilootproject een succes blijkt, kan het ook naar andere stadswerven worden uitgebreid", aldus nog Christophe Peeters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

De dampwinkels of vape shops, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien het aantal klanten dalen. Strengere wetgeving is een van de redenen voor die daling.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

Back to top