Gent wil tijdens werken volk lokken naar winkelstraten

Gent wil tijdens werken volk lokken naar winkelstraten

Met dj-sets, pop-upwinkels in lege panden en kunst op straat wil de stad Gent zijn winkelstraten die te maken krijgen met langdurige werken toch aantrekkelijk houden, te beginnen met de Brabantdam, de Vogelmarkt en de Kouter.

Budget van 35.000 euro

De komende twee jaar worden enkele van de belangrijkste winkelstraten van Gent compleet heraangelegd. Om te vermijden dat de shopper door de werken de weg niet meer vindt naar de winkelstraten, gaat in Gent half september het 'Travak'-project van start (van het dialectwerkwoord 'travakken', dat 'werken' betekent).

 

"Veel handelaars uit de Brabantdam hebben schrik voor dalende omzet en minder klanten", zegt Stany De Smet, zaakvoerder van boetiek 'Nicole Men' en deken van de straat, die als eerste met ingrijpende werken te maken krijgt. "Dat proberen we hiermee te counteren."

 

Zo krijgen leegstaande vitrines aan de Brabantdam pop-upwinkels en komen er speciale events, kortingacties (in samenwerking met parkeerfirma Interparking) en zelfs dj-sets (onder andere met VRT-gezicht Tomas De Soete) om volk te lokken. Er komt ook een expocontainer met zicht op de Krook en op de Kouter krijgt een oude tram een artistieke invulling. Met die "wervende shop-up zone" is een budget van zo'n 35.000 euro gemoeid.

 

Heraanleg duurt tot 2017

"De werken in het Bravoko-gebied (Brabantdam-Vogelmarkt-Kouter, nvdr.) zullen nog tot 2017 duren", zegt Christophe Peeters (Open VLD), schepen van Middenstand en Financiën. "De geplande heraanleg is nodig en zal zorgen voor een aangenamere winkel- en wandelomgeving. Laat ons dus van de nood een deugd proberen te maken: in plaats van te zagen willen we een positieve boodschap brengen."

 

Het Travak-project start op 17 september. "Als het pilootproject een succes blijkt, kan het ook naar andere stadswerven worden uitgebreid", aldus nog Christophe Peeters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top