Gereglementeerde boekenprijs pas voor najaar 2015

Gereglementeerde boekenprijs pas voor najaar 2015

De invoering van een gereglementeerde boekenprijs zal pas voor na de zomer van volgend jaar zijn, heeft cultuurminister Sven Gatz (Open VLD) gezegd in de Mediacommissie van het Vlaams Parlement.

Boeken niet langer "lokmiddel"

In het regeerakkoord staat de invoering van een gereglementeerde boekenprijs, door in de eerste zes maanden na de publicatie van een boek een maximumkorting te bepalen. Die moet voorkomen dat de grote ketens en supermarkten bestsellers met superkortingen als lokvogel inzetten, waardoor kleinere boekhandels hun omzet fors zien dalen. Voor de kleinere boekhandels betekenen die enkele bestsellers per jaar vaak het verschil tussen zwarte of rode cijfers.

 

De minister wil echter niet over één nacht ijs gaan: "Ik wil de vraag naar snelle actie hier toch even temperen", zei Gatz deze ochtend. "We gaan het regeerakkoord uitvoeren, maar dat moet op een doordachte manier gebeuren." De minister verwacht tegen het voorjaar met een ontwerp van decreet te kunnen komen. Dat moet dan in de zomer van 2015 "politiek beslecht" worden, waarna de nieuwe regeling "ten vroegste in het najaar van 2015" van kracht kan worden.

 

Quid Amazon?

Aangaande de mogelijke komst van Amazon naar het Nederlandse taalgebied wil Sven Gatz "dat de Belgische en Europese mededingingsautoriteiten het dossier-Amazon naar zich toe trekken". De fikse kortingen die Amazon eist, wegen op de marges van de uitgevers en de vergoedingen van de auteurs, kijk maar naar de recente ruzie tussen uitgever Hachette en Amazon. "Ze willen een zo klantvriendelijk mogelijk model uitbouwen, maar ze dreigen daarbij de markt te vernietigen waardoor de klant dan toch aan het kortste eind trekt", zo vindt Gatz.

 

Voor zover bekend heeft Amazon hier momenteel enkel een deal met de Nederlandse uitgeverij Xander. "Ik hoor dat de gesprekken met de andere uitgevers moeizaam verlopen", aldus Gatz. Al staat de webgigant dicht bij een akkoord over het aanbieden van Nederlandstalige e-books, zo meldde De Tijd enkele weken geleden.

 

De minister had tot slot nog goed nieuws voor de sector: hij wil, naar het voorbeeld van de 'Belgische kazen', een meerjarencampagne uitrollen om boeken en lezen populairder te maken. De sector en de overheid zullen die samen financieren, klonk het in de Mediacommissie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top