Goeroe in retaildesign Rodney Fitch is overleden | RetailDetail

Goeroe in retaildesign Rodney Fitch is overleden

Goeroe in retaildesign Rodney Fitch is overleden

Maandag is de Britse retailgoeroe Rodney Fitch in familiekring overleden. De professor in retaildesign, vorig jaar nog te gast op de RetailDetail Night, verloor de strijd tegen kanker.

Grondlegger van modern retaildesign

Rodney Fitch werd in 1938 geboren en richtte in 1972 het designbureau Fitch op, later het eerste Britse designbureau dat een beursgang maakte. Daarmee was hij één van de grondleggers van retaildesign. De laatste jaren was hij als professor retaildesign verbonden aan de TU Delft, waar hij de enige masteropleiding voor retaildesign in Europa leidde.

 

"Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik een missie in het leven had om gewone mensen betere plaatsen om te winkelen te bezorgen. Ik heb weinig interesse in Issey Miyake of haute-couturedesign. Wat me echt drijft is werken voor Woolworth's, Marks & Spencer en Boots – die met iedereen in aanraking komen", zei hij tijdens een interview in 1996.

 

Het was ook de stellige overtuiging van Rodney Fitch dat retailers een ontzettend belangrijke maatschappelijke rol vervullen. “Mensen komen elke dag in contact met retail. Iedereen shopt, iedereen gaat naar de supermarkt. De vorige CEO van Tesco heeft ooit gezegd dat hij weet wanneer een vrouw zwanger is nog voor haar partner het weet. Hij bedoelde daarmee dat aan de hand van Tesco’s Club Card, de getrouwheidskaart van de keten, hij bijna meer weet over de Britse bevolking dan zij over zichzelf", vertelde Fitch vorig jaar nog aan RetailDetail.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.