Goeroe in retaildesign Rodney Fitch is overleden

Goeroe in retaildesign Rodney Fitch is overleden

Maandag is de Britse retailgoeroe Rodney Fitch in familiekring overleden. De professor in retaildesign, vorig jaar nog te gast op de RetailDetail Night, verloor de strijd tegen kanker.

Grondlegger van modern retaildesign

Rodney Fitch werd in 1938 geboren en richtte in 1972 het designbureau Fitch op, later het eerste Britse designbureau dat een beursgang maakte. Daarmee was hij één van de grondleggers van retaildesign. De laatste jaren was hij als professor retaildesign verbonden aan de TU Delft, waar hij de enige masteropleiding voor retaildesign in Europa leidde.

 

"Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik een missie in het leven had om gewone mensen betere plaatsen om te winkelen te bezorgen. Ik heb weinig interesse in Issey Miyake of haute-couturedesign. Wat me echt drijft is werken voor Woolworth's, Marks & Spencer en Boots – die met iedereen in aanraking komen", zei hij tijdens een interview in 1996.

 

Het was ook de stellige overtuiging van Rodney Fitch dat retailers een ontzettend belangrijke maatschappelijke rol vervullen. “Mensen komen elke dag in contact met retail. Iedereen shopt, iedereen gaat naar de supermarkt. De vorige CEO van Tesco heeft ooit gezegd dat hij weet wanneer een vrouw zwanger is nog voor haar partner het weet. Hij bedoelde daarmee dat aan de hand van Tesco’s Club Card, de getrouwheidskaart van de keten, hij bijna meer weet over de Britse bevolking dan zij over zichzelf", vertelde Fitch vorig jaar nog aan RetailDetail.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top