Goeroe in retaildesign Rodney Fitch is overleden | RetailDetail

Goeroe in retaildesign Rodney Fitch is overleden

Goeroe in retaildesign Rodney Fitch is overleden

Maandag is de Britse retailgoeroe Rodney Fitch in familiekring overleden. De professor in retaildesign, vorig jaar nog te gast op de RetailDetail Night, verloor de strijd tegen kanker.

Grondlegger van modern retaildesign

Rodney Fitch werd in 1938 geboren en richtte in 1972 het designbureau Fitch op, later het eerste Britse designbureau dat een beursgang maakte. Daarmee was hij één van de grondleggers van retaildesign. De laatste jaren was hij als professor retaildesign verbonden aan de TU Delft, waar hij de enige masteropleiding voor retaildesign in Europa leidde.

 

"Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik een missie in het leven had om gewone mensen betere plaatsen om te winkelen te bezorgen. Ik heb weinig interesse in Issey Miyake of haute-couturedesign. Wat me echt drijft is werken voor Woolworth's, Marks & Spencer en Boots – die met iedereen in aanraking komen", zei hij tijdens een interview in 1996.

 

Het was ook de stellige overtuiging van Rodney Fitch dat retailers een ontzettend belangrijke maatschappelijke rol vervullen. “Mensen komen elke dag in contact met retail. Iedereen shopt, iedereen gaat naar de supermarkt. De vorige CEO van Tesco heeft ooit gezegd dat hij weet wanneer een vrouw zwanger is nog voor haar partner het weet. Hij bedoelde daarmee dat aan de hand van Tesco’s Club Card, de getrouwheidskaart van de keten, hij bijna meer weet over de Britse bevolking dan zij over zichzelf", vertelde Fitch vorig jaar nog aan RetailDetail.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.