Google en Facebook krijgen toegang tot rekeninginfo | RetailDetail

Google en Facebook krijgen toegang tot rekeninginfo

Google en Facebook krijgen toegang tot rekeninginfo

Bedrijven als Google, Apple en Facebook kunnen binnen afzienbare tijd toegang krijgen tot betalingsgegevens van consumenten. Dat is een gevolg van een Europese richtlijn, die als doel heeft de concurrentie verder aan te zwengelen.

 

Europa bereidt richtlijn voor

Vandaag worden voor het betalingsverkeer nog altijd banken ingeschakeld, maar ook steeds meer niet-bancaire instellingen willen een deeltje van de taart meepikken. Zo heeft Google zijn Wallet ontwikkeld om er internetbetalingen mee te kunnen doen. Onder meer ook Facebook en Apple hebben of werken eveneens aan dergelijke toepassingen. De informatie die de bedrijven op die manier kunnen verzamelen over betalingen, en dus over het koopgedrag van de consumenten, is immers veel waard.

 

Op Europees vlak wordt voor deze zogenaamde derde betalingsdienstaanbieders een regeling ontworpen. Dat gebeurt in de PSD2-richtlijn, waarbij PSD2 staat voor Payment Service Directive II.

 

De regeling voorziet voor derde betalingsdienstaanbieders in de mogelijkheid om, met toestemming van de rekeninghouder, betaaltransacties de initiëren via een internet-toepassing. De banken worden verplicht om deze toepassing te ondersteunen. Voorts krijgen de derde betalingsdienstaanbieders de mogelijkheid om de informatie van rekeningen te gebruiken indien de rekeninghouder daar toestemming voor geeft. De banken moeten die toegang mogelijk maken.

 

Gezien het om een Europese richtlijn gaat, moet ze wel eerst nog worden omgezet in nationale wetgeving. De richtlijn moet bovendien nog definitief groen licht krijgen in het Europese Parlement en op de Europese raad van ministers.

 

Impact gaat veel verder dan ING-voorstel

Enkele maanden geleden kreeg een bank als ING nog volop tegenwind toen het overwoog om gegevens van de klantenrekeningen te gebruiken om de consument zelf commerciële aanbiedingen te doen indien hij ervoor zijn toestemming gaf. Indien de richtlijn wordt goedgekeurd zoals ze nu voorligt, maakt ze nog veel ruimere toepassingen mogelijk.

 

“De Europese Commissie heeft gezegd dat de consument aan de knoppen zit. Als hij wil dat zijn gegevens worden gedeeld met derde partijen, dan moet de bank dat gewoon doen”, liet directeur Piet Mallekoote van de Betaalvereniging Nederland, die de belangen van instanties met een betaalvergunning behartigt, hierover al optekenen in een gesprek met het Financieel Dagblad.

 

Mallekoote geeft er de banken trouwens meteen een flinke waarschuwing bij: “Als de bankensector nu niks doet en niet inzet op innovatie, wordt ze een soort back-office en is het betalingsverkeer over tien jaar in handen van andere partijen. Je gaat meerdere partijen krijgen, dus die businessmodellen gaan veranderen. Daar moet je goed over nadenken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof – waar ook Galeria Inno toe behoort – zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.