Google en Facebook krijgen toegang tot rekeninginfo | RetailDetail

Google en Facebook krijgen toegang tot rekeninginfo

Google en Facebook krijgen toegang tot rekeninginfo

Bedrijven als Google, Apple en Facebook kunnen binnen afzienbare tijd toegang krijgen tot betalingsgegevens van consumenten. Dat is een gevolg van een Europese richtlijn, die als doel heeft de concurrentie verder aan te zwengelen.

 

Europa bereidt richtlijn voor

Vandaag worden voor het betalingsverkeer nog altijd banken ingeschakeld, maar ook steeds meer niet-bancaire instellingen willen een deeltje van de taart meepikken. Zo heeft Google zijn Wallet ontwikkeld om er internetbetalingen mee te kunnen doen. Onder meer ook Facebook en Apple hebben of werken eveneens aan dergelijke toepassingen. De informatie die de bedrijven op die manier kunnen verzamelen over betalingen, en dus over het koopgedrag van de consumenten, is immers veel waard.

 

Op Europees vlak wordt voor deze zogenaamde derde betalingsdienstaanbieders een regeling ontworpen. Dat gebeurt in de PSD2-richtlijn, waarbij PSD2 staat voor Payment Service Directive II.

 

De regeling voorziet voor derde betalingsdienstaanbieders in de mogelijkheid om, met toestemming van de rekeninghouder, betaaltransacties de initiëren via een internet-toepassing. De banken worden verplicht om deze toepassing te ondersteunen. Voorts krijgen de derde betalingsdienstaanbieders de mogelijkheid om de informatie van rekeningen te gebruiken indien de rekeninghouder daar toestemming voor geeft. De banken moeten die toegang mogelijk maken.

 

Gezien het om een Europese richtlijn gaat, moet ze wel eerst nog worden omgezet in nationale wetgeving. De richtlijn moet bovendien nog definitief groen licht krijgen in het Europese Parlement en op de Europese raad van ministers.

 

Impact gaat veel verder dan ING-voorstel

Enkele maanden geleden kreeg een bank als ING nog volop tegenwind toen het overwoog om gegevens van de klantenrekeningen te gebruiken om de consument zelf commerciële aanbiedingen te doen indien hij ervoor zijn toestemming gaf. Indien de richtlijn wordt goedgekeurd zoals ze nu voorligt, maakt ze nog veel ruimere toepassingen mogelijk.

 

“De Europese Commissie heeft gezegd dat de consument aan de knoppen zit. Als hij wil dat zijn gegevens worden gedeeld met derde partijen, dan moet de bank dat gewoon doen”, liet directeur Piet Mallekoote van de Betaalvereniging Nederland, die de belangen van instanties met een betaalvergunning behartigt, hierover al optekenen in een gesprek met het Financieel Dagblad.

 

Mallekoote geeft er de banken trouwens meteen een flinke waarschuwing bij: “Als de bankensector nu niks doet en niet inzet op innovatie, wordt ze een soort back-office en is het betalingsverkeer over tien jaar in handen van andere partijen. Je gaat meerdere partijen krijgen, dus die businessmodellen gaan veranderen. Daar moet je goed over nadenken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.