GrandVision ziet rol weggelegd voor online, zelfs in optieksector

GrandVision ziet rol weggelegd voor online, zelfs in optieksector

Online een bril op sterkte kopen is nog niet voor morgen, als het al ooit zover komt. Toch experimenteert GrandVision, het moederbedrijf van onder meer Pearle en GrandOptical, wel degelijk met internettoepassingen, zo vertelt topman Theo Kiesselbach.

'Online resilience'

Een van de redenen waarom er wel eens flink wat interesse kan bestaan voor de nakende beursgang van GrandVision, de brillenpoot van de Nederlandse investeringsmaatschappij HAL, is volgens analisten de zogeheten 'online resilience', het feit dat de business onmogelijk volledig kan worden weggespeeld door zuivere internetconcurrenten - anders dus dan boeken, cd's, elektro en vele andere producten.

 

Goedkope leesbrillen, lenzen en onderhoudsproducten kunnen wel, maar een bril op sterkte online kopen zonder bij een opticien binnen te stappen, is al veel minder evident. Toch houdt Grandvision de ontwikkelingen op het internet van nabij in de gaten, zegt topman Theo Kiesselbach in een gesprek met de Financial Times: "Je kan vandaag nog geen oogtest laten uitvoeren op het internet, maar misschien kan dat wel binnen 10 jaar."

 

Technologie versterkt verkooppunten

Kiesselbach erkent wel "de kracht van internetinnovaties om klanten naar de winkels te lokken" en vertelt hoe zijn groep daar al volop mee experimenteert. "Sommige van onze ketens bieden nu al basic oogtests aan op scherm, die aangeven of u al dan niet een afspraak moet maken." Een afspraak die de klant dan uiteraard meteen ook online kan boeken.

 

Daar blijft het bovendien niet bij: "Sommige websites en winkels hanteren nu al '3D augmented reality', waarbij de klant in de camera van een iPad kijkt en zo al monturen kan selecteren. Dat beeld kan hij of zij dan delen op sociale media om na te gaan wat vrienden en kennissen vinden van de nieuwe bril. Maar de echte oogtest en het passen gebeurt wel nog altijd in het verkooppunt", aldus nog Kiesselbach.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Back to top