GrandVision ziet rol weggelegd voor online, zelfs in optieksector

GrandVision ziet rol weggelegd voor online, zelfs in optieksector

Online een bril op sterkte kopen is nog niet voor morgen, als het al ooit zover komt. Toch experimenteert GrandVision, het moederbedrijf van onder meer Pearle en GrandOptical, wel degelijk met internettoepassingen, zo vertelt topman Theo Kiesselbach.

'Online resilience'

Een van de redenen waarom er wel eens flink wat interesse kan bestaan voor de nakende beursgang van GrandVision, de brillenpoot van de Nederlandse investeringsmaatschappij HAL, is volgens analisten de zogeheten 'online resilience', het feit dat de business onmogelijk volledig kan worden weggespeeld door zuivere internetconcurrenten - anders dus dan boeken, cd's, elektro en vele andere producten.

 

Goedkope leesbrillen, lenzen en onderhoudsproducten kunnen wel, maar een bril op sterkte online kopen zonder bij een opticien binnen te stappen, is al veel minder evident. Toch houdt Grandvision de ontwikkelingen op het internet van nabij in de gaten, zegt topman Theo Kiesselbach in een gesprek met de Financial Times: "Je kan vandaag nog geen oogtest laten uitvoeren op het internet, maar misschien kan dat wel binnen 10 jaar."

 

Technologie versterkt verkooppunten

Kiesselbach erkent wel "de kracht van internetinnovaties om klanten naar de winkels te lokken" en vertelt hoe zijn groep daar al volop mee experimenteert. "Sommige van onze ketens bieden nu al basic oogtests aan op scherm, die aangeven of u al dan niet een afspraak moet maken." Een afspraak die de klant dan uiteraard meteen ook online kan boeken.

 

Daar blijft het bovendien niet bij: "Sommige websites en winkels hanteren nu al '3D augmented reality', waarbij de klant in de camera van een iPad kijkt en zo al monturen kan selecteren. Dat beeld kan hij of zij dan delen op sociale media om na te gaan wat vrienden en kennissen vinden van de nieuwe bril. Maar de echte oogtest en het passen gebeurt wel nog altijd in het verkooppunt", aldus nog Kiesselbach.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top