GrandVision ziet rol weggelegd voor online, zelfs in optieksector | RetailDetail

GrandVision ziet rol weggelegd voor online, zelfs in optieksector

GrandVision ziet rol weggelegd voor online, zelfs in optieksector

Online een bril op sterkte kopen is nog niet voor morgen, als het al ooit zover komt. Toch experimenteert GrandVision, het moederbedrijf van onder meer Pearle en GrandOptical, wel degelijk met internettoepassingen, zo vertelt topman Theo Kiesselbach.

'Online resilience'

Een van de redenen waarom er wel eens flink wat interesse kan bestaan voor de nakende beursgang van GrandVision, de brillenpoot van de Nederlandse investeringsmaatschappij HAL, is volgens analisten de zogeheten 'online resilience', het feit dat de business onmogelijk volledig kan worden weggespeeld door zuivere internetconcurrenten - anders dus dan boeken, cd's, elektro en vele andere producten.

 

Goedkope leesbrillen, lenzen en onderhoudsproducten kunnen wel, maar een bril op sterkte online kopen zonder bij een opticien binnen te stappen, is al veel minder evident. Toch houdt Grandvision de ontwikkelingen op het internet van nabij in de gaten, zegt topman Theo Kiesselbach in een gesprek met de Financial Times: "Je kan vandaag nog geen oogtest laten uitvoeren op het internet, maar misschien kan dat wel binnen 10 jaar."

 

Technologie versterkt verkooppunten

Kiesselbach erkent wel "de kracht van internetinnovaties om klanten naar de winkels te lokken" en vertelt hoe zijn groep daar al volop mee experimenteert. "Sommige van onze ketens bieden nu al basic oogtests aan op scherm, die aangeven of u al dan niet een afspraak moet maken." Een afspraak die de klant dan uiteraard meteen ook online kan boeken.

 

Daar blijft het bovendien niet bij: "Sommige websites en winkels hanteren nu al '3D augmented reality', waarbij de klant in de camera van een iPad kijkt en zo al monturen kan selecteren. Dat beeld kan hij of zij dan delen op sociale media om na te gaan wat vrienden en kennissen vinden van de nieuwe bril. Maar de echte oogtest en het passen gebeurt wel nog altijd in het verkooppunt", aldus nog Kiesselbach.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.