GrandVision ziet rol weggelegd voor online, zelfs in optieksector | RetailDetail

GrandVision ziet rol weggelegd voor online, zelfs in optieksector

GrandVision ziet rol weggelegd voor online, zelfs in optieksector

Online een bril op sterkte kopen is nog niet voor morgen, als het al ooit zover komt. Toch experimenteert GrandVision, het moederbedrijf van onder meer Pearle en GrandOptical, wel degelijk met internettoepassingen, zo vertelt topman Theo Kiesselbach.

'Online resilience'

Een van de redenen waarom er wel eens flink wat interesse kan bestaan voor de nakende beursgang van GrandVision, de brillenpoot van de Nederlandse investeringsmaatschappij HAL, is volgens analisten de zogeheten 'online resilience', het feit dat de business onmogelijk volledig kan worden weggespeeld door zuivere internetconcurrenten - anders dus dan boeken, cd's, elektro en vele andere producten.

 

Goedkope leesbrillen, lenzen en onderhoudsproducten kunnen wel, maar een bril op sterkte online kopen zonder bij een opticien binnen te stappen, is al veel minder evident. Toch houdt Grandvision de ontwikkelingen op het internet van nabij in de gaten, zegt topman Theo Kiesselbach in een gesprek met de Financial Times: "Je kan vandaag nog geen oogtest laten uitvoeren op het internet, maar misschien kan dat wel binnen 10 jaar."

 

Technologie versterkt verkooppunten

Kiesselbach erkent wel "de kracht van internetinnovaties om klanten naar de winkels te lokken" en vertelt hoe zijn groep daar al volop mee experimenteert. "Sommige van onze ketens bieden nu al basic oogtests aan op scherm, die aangeven of u al dan niet een afspraak moet maken." Een afspraak die de klant dan uiteraard meteen ook online kan boeken.

 

Daar blijft het bovendien niet bij: "Sommige websites en winkels hanteren nu al '3D augmented reality', waarbij de klant in de camera van een iPad kijkt en zo al monturen kan selecteren. Dat beeld kan hij of zij dan delen op sociale media om na te gaan wat vrienden en kennissen vinden van de nieuwe bril. Maar de echte oogtest en het passen gebeurt wel nog altijd in het verkooppunt", aldus nog Kiesselbach.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top