Grote prijsverschillen in speelgoedland

Grote prijsverschillen in speelgoedland

Volgens een onderzoek van Test-Aankoop zijn er grote prijsverschillen tussen de speelgoedwinkels en -webshops in ons land. Voor de laagste prijzen moet u doorgaans bij Colruyt-dochter Dreamland zijn.

Verschillen tot meer dan 20%

Medewerkers van de consumentenorganisatie verzamelden 255 stukken speelgoed uit 155 verschillende fysieke en online winkels en vergeleken de prijzen met elkaar. Daar zat behoorlijk wat verschil tussen, met uitschieters tot meer dan 20%.

 

Uit het onderzoek blijkt dat Dreamland voor veel speelgoedmerken de goedkoopste is: zo zijn videospelletjes, speelgoed van Fisher Price en gezelschapsspelletjes van Ravensburg het goedkoopst bij de Colruyt-dochter. Opvallend: in de webwinkel van Dreamland (foto) is het speelgoed wel gemiddeld 2% duurder dan in de klassieke vestigingen van de keten.

 

Fun en Bart Smit zitten meestal in de hoogste prijsklasse. Ravensburger bijvoorbeeld is bij Fun en Bart Smit respectievelijk 24% en 14% duurder dan bij Dreamland.

 

Op basis van de steekproef roept Test-Aankoop Dreamland uit tot de goedkoopste speelgoedketen, gevolgd door Carrefour (2% duurder), Multibazar (+3%) en Makro (+6%). Dan volgt een trio met (een mix van) zelfstandigen, Fantasia Shop en Intertoys (+7%), gevolgd door Bart Smit (+9%) en Fun, dat 12% duurder is dan Dreamland.

 

De Belg spendeert gemiddeld 258 euro aan geschenken tijdens de eindejaarsperiode. "We raden mensen dan ook aan om de prijzen van speelgoed in verschillende winkels te vergelijken voordat ze iets kopen. Want de kans is groot dat je daar behoorlijk wat geld mee kan uitsparen", zegt Els Bruggeman van Test-Aankoop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top