Grote prijsverschillen in speelgoedland | RetailDetail

Grote prijsverschillen in speelgoedland

Grote prijsverschillen in speelgoedland

Volgens een onderzoek van Test-Aankoop zijn er grote prijsverschillen tussen de speelgoedwinkels en -webshops in ons land. Voor de laagste prijzen moet u doorgaans bij Colruyt-dochter Dreamland zijn.

Verschillen tot meer dan 20%

Medewerkers van de consumentenorganisatie verzamelden 255 stukken speelgoed uit 155 verschillende fysieke en online winkels en vergeleken de prijzen met elkaar. Daar zat behoorlijk wat verschil tussen, met uitschieters tot meer dan 20%.

 

Uit het onderzoek blijkt dat Dreamland voor veel speelgoedmerken de goedkoopste is: zo zijn videospelletjes, speelgoed van Fisher Price en gezelschapsspelletjes van Ravensburg het goedkoopst bij de Colruyt-dochter. Opvallend: in de webwinkel van Dreamland (foto) is het speelgoed wel gemiddeld 2% duurder dan in de klassieke vestigingen van de keten.

 

Fun en Bart Smit zitten meestal in de hoogste prijsklasse. Ravensburger bijvoorbeeld is bij Fun en Bart Smit respectievelijk 24% en 14% duurder dan bij Dreamland.

 

Op basis van de steekproef roept Test-Aankoop Dreamland uit tot de goedkoopste speelgoedketen, gevolgd door Carrefour (2% duurder), Multibazar (+3%) en Makro (+6%). Dan volgt een trio met (een mix van) zelfstandigen, Fantasia Shop en Intertoys (+7%), gevolgd door Bart Smit (+9%) en Fun, dat 12% duurder is dan Dreamland.

 

De Belg spendeert gemiddeld 258 euro aan geschenken tijdens de eindejaarsperiode. "We raden mensen dan ook aan om de prijzen van speelgoed in verschillende winkels te vergelijken voordat ze iets kopen. Want de kans is groot dat je daar behoorlijk wat geld mee kan uitsparen", zegt Els Bruggeman van Test-Aankoop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.