Grote prijsverschillen in speelgoedland

Grote prijsverschillen in speelgoedland

Volgens een onderzoek van Test-Aankoop zijn er grote prijsverschillen tussen de speelgoedwinkels en -webshops in ons land. Voor de laagste prijzen moet u doorgaans bij Colruyt-dochter Dreamland zijn.

Verschillen tot meer dan 20%

Medewerkers van de consumentenorganisatie verzamelden 255 stukken speelgoed uit 155 verschillende fysieke en online winkels en vergeleken de prijzen met elkaar. Daar zat behoorlijk wat verschil tussen, met uitschieters tot meer dan 20%.

 

Uit het onderzoek blijkt dat Dreamland voor veel speelgoedmerken de goedkoopste is: zo zijn videospelletjes, speelgoed van Fisher Price en gezelschapsspelletjes van Ravensburg het goedkoopst bij de Colruyt-dochter. Opvallend: in de webwinkel van Dreamland (foto) is het speelgoed wel gemiddeld 2% duurder dan in de klassieke vestigingen van de keten.

 

Fun en Bart Smit zitten meestal in de hoogste prijsklasse. Ravensburger bijvoorbeeld is bij Fun en Bart Smit respectievelijk 24% en 14% duurder dan bij Dreamland.

 

Op basis van de steekproef roept Test-Aankoop Dreamland uit tot de goedkoopste speelgoedketen, gevolgd door Carrefour (2% duurder), Multibazar (+3%) en Makro (+6%). Dan volgt een trio met (een mix van) zelfstandigen, Fantasia Shop en Intertoys (+7%), gevolgd door Bart Smit (+9%) en Fun, dat 12% duurder is dan Dreamland.

 

De Belg spendeert gemiddeld 258 euro aan geschenken tijdens de eindejaarsperiode. "We raden mensen dan ook aan om de prijzen van speelgoed in verschillende winkels te vergelijken voordat ze iets kopen. Want de kans is groot dat je daar behoorlijk wat geld mee kan uitsparen", zegt Els Bruggeman van Test-Aankoop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top