Gunstige euro stuwt omzet LVMH 16% hoger | RetailDetail

Gunstige euro stuwt omzet LVMH 16% hoger

Gunstige euro stuwt omzet LVMH 16% hoger

Het Franse luxeconcern LVMH heeft zijn omzet het voorbije kwartaal met 16% zien stijgen tot 8,3 miljard euro, met dank aan de gunstige wisselkoersen. Alle afdelingen (behalve de drankendivisie) gingen erop vooruit, maar toch vertraagde de organische groei.

Organische groei vertraagt

De luxegroep wist tegen constante wisselkoersen nog een groei neer te zetten van +3%: niet slecht, maar toch minder goed dan de +5% voor heel 2014. De lederwarentak, met Louis Vuitton als paradepaardje, groeide +1% (tegenover +4% in het laatste kwartaal van 2014).

 

De horloge- en juwelenafdeling, met als topper Bvlgari, zette een organische +7% neer (tegenover +3% het kwartaal voordien). De 'selective retailing'-tak (taxfree activiteiten en parfumerieketen Sephora) zag de omzet 5% groeien, terwijl de afdeling parfums & cosmetica (waaronder Dior, Guerlain en Givenchy) er 6% bovenop deed.

 

De enige daler in het rijtje is de drankendivisie: de verkoop van champagne, cognac en whisky daalde in het eerste kwartaal van dit jaar met 1%. Merken als Moët & Chandon, Dom Pérignon en Glenmorangie blijven last ondervinden van de anticorruptiemaatregelen in China. Dat land deed enkele jaren geleden grote cadeaus in het Chinese zakenleven in de ban. Enkel Hennessy ging er wat op vooruit: het cognacmerk laat op de Amerikaanse markt mooie cijfers optekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.