Gunstige euro stuwt omzet LVMH 16% hoger | RetailDetail

Gunstige euro stuwt omzet LVMH 16% hoger

Gunstige euro stuwt omzet LVMH 16% hoger

Het Franse luxeconcern LVMH heeft zijn omzet het voorbije kwartaal met 16% zien stijgen tot 8,3 miljard euro, met dank aan de gunstige wisselkoersen. Alle afdelingen (behalve de drankendivisie) gingen erop vooruit, maar toch vertraagde de organische groei.

Organische groei vertraagt

De luxegroep wist tegen constante wisselkoersen nog een groei neer te zetten van +3%: niet slecht, maar toch minder goed dan de +5% voor heel 2014. De lederwarentak, met Louis Vuitton als paradepaardje, groeide +1% (tegenover +4% in het laatste kwartaal van 2014).

 

De horloge- en juwelenafdeling, met als topper Bvlgari, zette een organische +7% neer (tegenover +3% het kwartaal voordien). De 'selective retailing'-tak (taxfree activiteiten en parfumerieketen Sephora) zag de omzet 5% groeien, terwijl de afdeling parfums & cosmetica (waaronder Dior, Guerlain en Givenchy) er 6% bovenop deed.

 

De enige daler in het rijtje is de drankendivisie: de verkoop van champagne, cognac en whisky daalde in het eerste kwartaal van dit jaar met 1%. Merken als Moët & Chandon, Dom Pérignon en Glenmorangie blijven last ondervinden van de anticorruptiemaatregelen in China. Dat land deed enkele jaren geleden grote cadeaus in het Chinese zakenleven in de ban. Enkel Hennessy ging er wat op vooruit: het cognacmerk laat op de Amerikaanse markt mooie cijfers optekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.