Handelaars betalen vanaf 2017 promotaks in Mechelen | RetailDetail

Handelaars betalen vanaf 2017 promotaks in Mechelen

Handelaars betalen vanaf 2017 promotaks in Mechelen

De Mechelse handelaars moeten vanaf 2017 een promotaks betalen, waarvan de opbrengst zal worden gebruikt om Mechelen te promoten. Zo zal de taks volgens de stad dus terugvloeien naar de lokale economie.

Nieuwe initiatieven

Momenteel is het nog niet duidelijk hoe de opbrengst zal worden aangewend: die beslissing wordt later genomen door de stad in samenspraak met de handelaars zelf. Het bedrag dat ze moeten neertellen, hangt af van de locatie en de oppervlakte van hun zaak: zo betaalt een handelaar met een pand kleiner dan 150 m² 100 euro als zijn winkel in de binnenstad of de stationsomgeving is gelegen. Is dat in het kernwinkelgebied, dan betaalt hij 200 euro. Handelszaken die groter zijn dan 600 m² betalen dan weer 300 of 600 euro.

 

“Het gaat om extra middelen die worden gecreëerd, en waarmee nieuwe initiatieven voor promotie kunnen worden uitgewerkt. We willen de handel en horeca meer dan in het verleden betrekken bij de promotie van Mechelen als winkelstad. De promotaks moet in veelvoud terugverdiend worden”, zegt schepen van Economie Katleen Den Roover over het idee achter de nieuwe taks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.