Handelaars eisen dringend overleg met Worldline

Handelaars eisen dringend overleg met Worldline

Unizo en NSZ eisen dringend overleg met Worldline, het bedrijf dat in ons land instaat voor het elektronisch betaalverkeer. Aanleiding is een nieuwe panne waardoor vrijdagnamiddag betalen met kredietkaarten onmogelijk bleek.

Visa en Mastercard niet bruikbaar

Betalingen met Visa en Mastercard waren vrijdagnamiddag in heel België onmogelijk door een panne. Bancontact en Mister Cash bleven buiten schot, maar Visa en Mastercard werkten enkel om geld af te halen. "Alle teams zijn gemobiliseerd om het probleem op te lossen", zei Bram Boriau aan Belga.

 

Toch hielden de problemen nog de hele avond en nacht aan. Daardoor kwamen niet alleen handelaars en tankstations in de problemen maar ook flink wat restaurants, nota bene op één van de drukste avonden van de week.

 

Pas zaterdagochtend geraakten de problemen opgelost: "De toestand is genormaliseerd", liet Bram Boriau 's ochtends weten. "Onze teams hebben de hele nacht doorgewerkt om de panne te herstellen." Toch sloot hij niet uit dat er zich in de loop van de voormiddag hier en daar nog kleine probleempjes konden voordoen: "Dat is niet abnormaal na zo'n incident."

 

"Waar blijft reserveplatform?"

De handelaars en hun vakorganisaties kunnen niet lachen om de nieuwe panne. "Dit is de tweede panne op korte tijd. Het secundaire platform dat is beloofd na de panne in december moet er niet morgen maar gisteren komen", liet Unizo-topman Karel Van Eetvelt meteen weten. 

 

Na die zware panne in volle eindejaarsperiode beloofde Worldline een secundair platform, zeg maar een back-upsysteem, te installeren dat na 20 minuten panne het betaalverkeer kon overnemen. "De panne van vandaag toont aan dat de investeringen snel moeten worden genomen. Onze ondernemers kunnen zich met de koopjes in het vooruitzicht geen derde panne veroorloven."

 

Ook het NSZ is bijzonder misnoegd over het uitblijven van de beloofde oplossing: "Dit blijken nu alleen maar loze woorden op papier te zijn. Wij willen volgende week met Worldline aan tafel zitten om te weten welke investeringen wanneer gebeuren en of deze zowel gelden voor debet- als kredietkaarten. We kregen weliswaar al excuses van Worldline, maar met excuses alleen kunnen handelaars geen handel drijven. Bovendien wordt aan onze organisatie te pas en te onpas gevraagd om het elektronisch betalen te promoten. Als er geen feilloos systeem kan worden gegarandeerd, is dat bijzonder moeilijk", aldus nog voorzitter Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top