Handelaars eisen dringend overleg met Worldline

Handelaars eisen dringend overleg met Worldline

Unizo en NSZ eisen dringend overleg met Worldline, het bedrijf dat in ons land instaat voor het elektronisch betaalverkeer. Aanleiding is een nieuwe panne waardoor vrijdagnamiddag betalen met kredietkaarten onmogelijk bleek.

Visa en Mastercard niet bruikbaar

Betalingen met Visa en Mastercard waren vrijdagnamiddag in heel België onmogelijk door een panne. Bancontact en Mister Cash bleven buiten schot, maar Visa en Mastercard werkten enkel om geld af te halen. "Alle teams zijn gemobiliseerd om het probleem op te lossen", zei Bram Boriau aan Belga.

 

Toch hielden de problemen nog de hele avond en nacht aan. Daardoor kwamen niet alleen handelaars en tankstations in de problemen maar ook flink wat restaurants, nota bene op één van de drukste avonden van de week.

 

Pas zaterdagochtend geraakten de problemen opgelost: "De toestand is genormaliseerd", liet Bram Boriau 's ochtends weten. "Onze teams hebben de hele nacht doorgewerkt om de panne te herstellen." Toch sloot hij niet uit dat er zich in de loop van de voormiddag hier en daar nog kleine probleempjes konden voordoen: "Dat is niet abnormaal na zo'n incident."

 

"Waar blijft reserveplatform?"

De handelaars en hun vakorganisaties kunnen niet lachen om de nieuwe panne. "Dit is de tweede panne op korte tijd. Het secundaire platform dat is beloofd na de panne in december moet er niet morgen maar gisteren komen", liet Unizo-topman Karel Van Eetvelt meteen weten. 

 

Na die zware panne in volle eindejaarsperiode beloofde Worldline een secundair platform, zeg maar een back-upsysteem, te installeren dat na 20 minuten panne het betaalverkeer kon overnemen. "De panne van vandaag toont aan dat de investeringen snel moeten worden genomen. Onze ondernemers kunnen zich met de koopjes in het vooruitzicht geen derde panne veroorloven."

 

Ook het NSZ is bijzonder misnoegd over het uitblijven van de beloofde oplossing: "Dit blijken nu alleen maar loze woorden op papier te zijn. Wij willen volgende week met Worldline aan tafel zitten om te weten welke investeringen wanneer gebeuren en of deze zowel gelden voor debet- als kredietkaarten. We kregen weliswaar al excuses van Worldline, maar met excuses alleen kunnen handelaars geen handel drijven. Bovendien wordt aan onze organisatie te pas en te onpas gevraagd om het elektronisch betalen te promoten. Als er geen feilloos systeem kan worden gegarandeerd, is dat bijzonder moeilijk", aldus nog voorzitter Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top