Hasbro verkocht meer speelgoed in 2014 | RetailDetail

Hasbro verkocht meer speelgoed in 2014

Hasbro verkocht meer speelgoed in 2014

Speelgoedproducent Hasbro zag zijn omzet vorig jaar met 5% stijgen tot omgerekend zo'n 3,8 miljard euro. Daarmee doet de maker van Monopoly, My Litte Pony en figuurtjes van onder meer Star Wars een pak beter dan zijn grotere concurrent Mattel.

Stijging op alle markten

De Amerikaanse speelgoedfabrikant heeft 2014 afgerond met een omzet van 4,3 miljard dollar, omgerekend zo'n 3,8 miljard euro: goed voor een stijging met 5% tegenover het jaar voordien en zelfs met 7% bij gelijke wisselkoers. Vooral buiten de Verenigde Staten scoort Hasbro sterk, met name in het segment van het 'jongensspeelgoed' met toppers als Transformers (foto), Star Wars, The Avengers en Jurassic Park.

 

In vergelijking met 2013 steeg de nettowinst liefst 45% om af te klokken op 415,9 miljoen dollar. Die prima resultaten staan in schril contrast met die van grote concurrent Mattel, die al een tijdje de verkoop van Barbie en Fisher-Price ziet dalen en onlangs zijn CEO wandelen stuurde.

 

Anders dan Mattel kan Hasbro volop profiteren van successen als Transformers en films gebaseerd op de populaire Marvel Comics (Spider-Man e.a.). Met nieuwe sequels van Star Wars, The Avengers en Jurassic Park in aantocht, is de kans zeer reëel dat Hasbro de kloof met Mattel alleen maar zal verkleinen, ook al omdat Hasbro de licentie voor de Disney-prinsessenpoppen (inclusief het waanzinnig populaire Frozen) vanaf 2016 heeft weggekaapt voor de neus van datzelfde Mattel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.