Hasbro verslaat Mattel in eerste kwartaal

Hasbro verslaat Mattel in eerste kwartaal

De Amerikaanse speelgoedfabrikant Hasbro heeft in het eerste kwartaal serieus last gehad van de dure dollar. Desondanks deed de producent van onder meer Monopoly en My Little Pony het een pak beter dan grote concurrent Mattel.

5% omzetgroei ondanks dure dollar

De dure dollar heeft Hasbro parten gespeeld het voorbije kwartaal: nadelige wisselkoerseffecten kostten het bedrijf liefst 62,6 miljoen dollar (of omgerekend een slordige 58 miljoen euro) aan omzet, zo meldde het bedrijf. Toch steeg de kwartaalomzet met +5% tot 713,5 miljoen dollar (zo'n 670 miljoen euro). Zonder nadelige wisselkoerseffecten zou het eerste kwartaal afgeklokt zijn op een stijging met liefst 14%. De nettowinst daalde dan weer wel: van 32,1 naar 26,7 miljoen dollar (ca. 25 miljoen euro).

 

Topman Brian Goldner heeft het alvast over "een goede start van het jaar": volgens de CEO steeg de vraag naar het speelgoed van Hasbro wereldwijd en genereerden de licenties voor My Little Pony en Transformers (in onder meer televisieprogramma's) flink wat extra inkomsten: +74%, om precies te zijn.

 

Omzet Mattel gaat weer achteruit

Grote concurrent Mattel maakte vorige week al zijn resultaten bekend, en ook de producent van onder meer Barbie en Fisher-Price liet weten last te hebben van de sterke dollar. De omzet ging er in het eerste kwartaal opnieuw met 2% op achteruit tot 922,7 miljoen dollar (bijna 865 miljoen euro). Zonder wisselkoerseffecten zou er een groei geweest zijn met +5%, maar zelfs die zou drie keer lager zijn dan de +14% van Hasbro in hetzelfde kwartaal.

 

Bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers zei topman Christopher Sinclair - die eind januari Brian Stockton opvolgde als grote baas - nochtans "voorzichtige tekenen van verbetering" te zien. Hij zal alvast hoopvol uitkijken naar het volgende kwartaal, om te zien of er dan wél positieve cijfers op de tabellen staan...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top