Hasbro verslaat Mattel in eerste kwartaal

Hasbro verslaat Mattel in eerste kwartaal

De Amerikaanse speelgoedfabrikant Hasbro heeft in het eerste kwartaal serieus last gehad van de dure dollar. Desondanks deed de producent van onder meer Monopoly en My Little Pony het een pak beter dan grote concurrent Mattel.

5% omzetgroei ondanks dure dollar

De dure dollar heeft Hasbro parten gespeeld het voorbije kwartaal: nadelige wisselkoerseffecten kostten het bedrijf liefst 62,6 miljoen dollar (of omgerekend een slordige 58 miljoen euro) aan omzet, zo meldde het bedrijf. Toch steeg de kwartaalomzet met +5% tot 713,5 miljoen dollar (zo'n 670 miljoen euro). Zonder nadelige wisselkoerseffecten zou het eerste kwartaal afgeklokt zijn op een stijging met liefst 14%. De nettowinst daalde dan weer wel: van 32,1 naar 26,7 miljoen dollar (ca. 25 miljoen euro).

 

Topman Brian Goldner heeft het alvast over "een goede start van het jaar": volgens de CEO steeg de vraag naar het speelgoed van Hasbro wereldwijd en genereerden de licenties voor My Little Pony en Transformers (in onder meer televisieprogramma's) flink wat extra inkomsten: +74%, om precies te zijn.

 

Omzet Mattel gaat weer achteruit

Grote concurrent Mattel maakte vorige week al zijn resultaten bekend, en ook de producent van onder meer Barbie en Fisher-Price liet weten last te hebben van de sterke dollar. De omzet ging er in het eerste kwartaal opnieuw met 2% op achteruit tot 922,7 miljoen dollar (bijna 865 miljoen euro). Zonder wisselkoerseffecten zou er een groei geweest zijn met +5%, maar zelfs die zou drie keer lager zijn dan de +14% van Hasbro in hetzelfde kwartaal.

 

Bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers zei topman Christopher Sinclair - die eind januari Brian Stockton opvolgde als grote baas - nochtans "voorzichtige tekenen van verbetering" te zien. Hij zal alvast hoopvol uitkijken naar het volgende kwartaal, om te zien of er dan wél positieve cijfers op de tabellen staan...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top