Hasbro verslaat Mattel in eerste kwartaal | RetailDetail

Hasbro verslaat Mattel in eerste kwartaal

Hasbro verslaat Mattel in eerste kwartaal

De Amerikaanse speelgoedfabrikant Hasbro heeft in het eerste kwartaal serieus last gehad van de dure dollar. Desondanks deed de producent van onder meer Monopoly en My Little Pony het een pak beter dan grote concurrent Mattel.

5% omzetgroei ondanks dure dollar

De dure dollar heeft Hasbro parten gespeeld het voorbije kwartaal: nadelige wisselkoerseffecten kostten het bedrijf liefst 62,6 miljoen dollar (of omgerekend een slordige 58 miljoen euro) aan omzet, zo meldde het bedrijf. Toch steeg de kwartaalomzet met +5% tot 713,5 miljoen dollar (zo'n 670 miljoen euro). Zonder nadelige wisselkoerseffecten zou het eerste kwartaal afgeklokt zijn op een stijging met liefst 14%. De nettowinst daalde dan weer wel: van 32,1 naar 26,7 miljoen dollar (ca. 25 miljoen euro).

 

Topman Brian Goldner heeft het alvast over "een goede start van het jaar": volgens de CEO steeg de vraag naar het speelgoed van Hasbro wereldwijd en genereerden de licenties voor My Little Pony en Transformers (in onder meer televisieprogramma's) flink wat extra inkomsten: +74%, om precies te zijn.

 

Omzet Mattel gaat weer achteruit

Grote concurrent Mattel maakte vorige week al zijn resultaten bekend, en ook de producent van onder meer Barbie en Fisher-Price liet weten last te hebben van de sterke dollar. De omzet ging er in het eerste kwartaal opnieuw met 2% op achteruit tot 922,7 miljoen dollar (bijna 865 miljoen euro). Zonder wisselkoerseffecten zou er een groei geweest zijn met +5%, maar zelfs die zou drie keer lager zijn dan de +14% van Hasbro in hetzelfde kwartaal.

 

Bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers zei topman Christopher Sinclair - die eind januari Brian Stockton opvolgde als grote baas - nochtans "voorzichtige tekenen van verbetering" te zien. Hij zal alvast hoopvol uitkijken naar het volgende kwartaal, om te zien of er dan wél positieve cijfers op de tabellen staan...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.