Hasbro verslaat Mattel in eerste kwartaal

Hasbro verslaat Mattel in eerste kwartaal

De Amerikaanse speelgoedfabrikant Hasbro heeft in het eerste kwartaal serieus last gehad van de dure dollar. Desondanks deed de producent van onder meer Monopoly en My Little Pony het een pak beter dan grote concurrent Mattel.

5% omzetgroei ondanks dure dollar

De dure dollar heeft Hasbro parten gespeeld het voorbije kwartaal: nadelige wisselkoerseffecten kostten het bedrijf liefst 62,6 miljoen dollar (of omgerekend een slordige 58 miljoen euro) aan omzet, zo meldde het bedrijf. Toch steeg de kwartaalomzet met +5% tot 713,5 miljoen dollar (zo'n 670 miljoen euro). Zonder nadelige wisselkoerseffecten zou het eerste kwartaal afgeklokt zijn op een stijging met liefst 14%. De nettowinst daalde dan weer wel: van 32,1 naar 26,7 miljoen dollar (ca. 25 miljoen euro).

 

Topman Brian Goldner heeft het alvast over "een goede start van het jaar": volgens de CEO steeg de vraag naar het speelgoed van Hasbro wereldwijd en genereerden de licenties voor My Little Pony en Transformers (in onder meer televisieprogramma's) flink wat extra inkomsten: +74%, om precies te zijn.

 

Omzet Mattel gaat weer achteruit

Grote concurrent Mattel maakte vorige week al zijn resultaten bekend, en ook de producent van onder meer Barbie en Fisher-Price liet weten last te hebben van de sterke dollar. De omzet ging er in het eerste kwartaal opnieuw met 2% op achteruit tot 922,7 miljoen dollar (bijna 865 miljoen euro). Zonder wisselkoerseffecten zou er een groei geweest zijn met +5%, maar zelfs die zou drie keer lager zijn dan de +14% van Hasbro in hetzelfde kwartaal.

 

Bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers zei topman Christopher Sinclair - die eind januari Brian Stockton opvolgde als grote baas - nochtans "voorzichtige tekenen van verbetering" te zien. Hij zal alvast hoopvol uitkijken naar het volgende kwartaal, om te zien of er dan wél positieve cijfers op de tabellen staan...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top