Hasbro verslaat Mattel in eerste kwartaal | RetailDetail

Hasbro verslaat Mattel in eerste kwartaal

Hasbro verslaat Mattel in eerste kwartaal

De Amerikaanse speelgoedfabrikant Hasbro heeft in het eerste kwartaal serieus last gehad van de dure dollar. Desondanks deed de producent van onder meer Monopoly en My Little Pony het een pak beter dan grote concurrent Mattel.

5% omzetgroei ondanks dure dollar

De dure dollar heeft Hasbro parten gespeeld het voorbije kwartaal: nadelige wisselkoerseffecten kostten het bedrijf liefst 62,6 miljoen dollar (of omgerekend een slordige 58 miljoen euro) aan omzet, zo meldde het bedrijf. Toch steeg de kwartaalomzet met +5% tot 713,5 miljoen dollar (zo'n 670 miljoen euro). Zonder nadelige wisselkoerseffecten zou het eerste kwartaal afgeklokt zijn op een stijging met liefst 14%. De nettowinst daalde dan weer wel: van 32,1 naar 26,7 miljoen dollar (ca. 25 miljoen euro).

 

Topman Brian Goldner heeft het alvast over "een goede start van het jaar": volgens de CEO steeg de vraag naar het speelgoed van Hasbro wereldwijd en genereerden de licenties voor My Little Pony en Transformers (in onder meer televisieprogramma's) flink wat extra inkomsten: +74%, om precies te zijn.

 

Omzet Mattel gaat weer achteruit

Grote concurrent Mattel maakte vorige week al zijn resultaten bekend, en ook de producent van onder meer Barbie en Fisher-Price liet weten last te hebben van de sterke dollar. De omzet ging er in het eerste kwartaal opnieuw met 2% op achteruit tot 922,7 miljoen dollar (bijna 865 miljoen euro). Zonder wisselkoerseffecten zou er een groei geweest zijn met +5%, maar zelfs die zou drie keer lager zijn dan de +14% van Hasbro in hetzelfde kwartaal.

 

Bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers zei topman Christopher Sinclair - die eind januari Brian Stockton opvolgde als grote baas - nochtans "voorzichtige tekenen van verbetering" te zien. Hij zal alvast hoopvol uitkijken naar het volgende kwartaal, om te zien of er dan wél positieve cijfers op de tabellen staan...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer. Zestien winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?