Heel wat fitnesscentra hebben gedragscode nog niet getekend | RetailDetail

Heel wat fitnesscentra hebben gedragscode nog niet getekend

Heel wat fitnesscentra hebben gedragscode nog niet getekend

De nieuwe gedragscode voor fitnesscentra, die eind vorig jaar werd aangekondigd door minister van Consumentenzaken Kris Peeters, is voorlopig nog geen succes. Heel wat fitnesscentra hebben de gedragscode immers nog niet getekend.

 

“Meer duidelijkheid, transparantie en toelichting”

De nieuwe gedragscode moet ervoor zorgen dat abonnementen niet meer stilzwijgend worden verlengd, dat er verschillende contracten zijn voor klanten en dat een abonnement bij ziekte tijdelijk kan worden opgeschort of beëindigd.

 

Toen de gedragscode werd bekendgemaakt, toonden alle grote fitnesscentra zich positief en dus werd er uitgegaan van een maximale dekking, maar heel wat bedrijven hebben de gedragscode een maand later nog steeds niet getekend. Ook de grootste keten in België, Basic-Fit, heeft nog niet getekend. "Ze vragen meer duidelijkheid, transparantie en toelichting bij sommige artikels om misverstanden te vermijden", zegt Erik Van den Abeele van de fitnessfederatie in het Radio 2-programma 'De inspecteur'.

 

"De fitnesscentra hebben blijkbaar wat meer tijd nodig", geeft minister Peeters toe in het programma. "Men had mij voor de aankondiging gezegd dat zestig centra al hadden toegezegd, maar dat blijkt achteraf toch wat minder te zijn. We stellen wel vast dat de organisaties zich al meer gaan richten naar de gedragscode door bepaalde zaken te wijzigen."

 

Minister Peeters stelt dat hij de sector tijd wil geven om de code te ondertekenen, maar dat als het te lang duurt er bijkomende acties zullen komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.