Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland | RetailDetail

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Meer internet betekent niet per se meer shoppen

Fervente online shoppers doen gemiddeld een veertigtal aankopen per jaar online en zijn daarmee goed voor liefst 85% van alle online aankopen. Het betekent dat retailers kunnen rekenen op een trouw online publiek waar ze maar beter op inzetten, bevestigde ook Vlerick-docent Gino Van Ossel op het presentatie-evenement van DPD.

 

Britten zijn en blijven daarbij de ferventste online shoppers van Europa: 63% van hen kocht in het voorbije jaar minstens één keer per maand via het internet. Waar gemakkelijke toegang tot het internet is, wordt veel online geshopt zou je denken. Toch is dit maar gedeeltelijk waar, blijkt uit de studie van DPD.

 

In Nederland is er bijvoorbeeld een hoge internetpenetratie van 94%, maar slechts 44% van de respondenten koopt er minstens één keer per maand iets online. Veel groeipotentieel zit daarentegen in landen als Italië, Spanje en Portugal, waar de internetpenetratie nog relatief laag is maar e-commerce wel snel groeit.

 

Kleine meubelen grootste online groeimarkt

Wat ze kopen, is dan weer vrij gelijklopend. Het grootste groeipotentieel zit volgens DPD in de categorie van kleine meubelen en huisaccessoires: 20% van de Europese respondenten plant deze spullen online te gaan kopen. Nu koopt bijna de helft al kleding online, 43% boeken en elektronica en schoonheids- of gezondheidsproducten delen met 35% de derde plaats.

 

Opvallend is dat vooral Britten veel voeding online bestellen (12%) en Duitsers dubbel zo vaak als gemiddeld medicijnen (15%) via het internet kopen. Die aankopen gebeuren dan weer – weinig verrassend – steeds vaker op een smartphone (35%) of tablet (24%), terwijl laptops (63%) en desktop-pc’s (53%) toch nog een duidelijke meerderheid halen. 

 

In ieder geval is het koopgedrag uitermate ‘cross-border’: meer dan de helft kocht in het voorbije jaar wel eens iets in het buitenland. In 59% van de gevallen doen ze dat omdat ze er betere deals vinden, terwijl 50% er producten, merken of sites vindt die in eigen land niet beschikbaar zijn.

 

“Geef consumenten meerdere leveringsopties”

Levering aan huis is nog steeds de meest populaire optie, met een voorkeur van 84%. De voorkeuren verschillen verder sterker van land tot land, want Britten halen pakketjes liefst in een winkel op terwijl 44% van de Roemenen pakjes liefst op het werk laat afleveren.

 

Het is sowieso belangrijk om als retailer meerdere opties te bieden, zegt Frank Jahn, verkoop- en marketingdirecteur van DPD in België en Luxemburg. Zo is het een goed idee om een voordelige mogelijkheid te geven, zoals gratis levering op afhaalpunt, een ‘mainstream’-optie als next-day delivery en een premium-optie zoals same-day delivery. Elk met een andere kostprijs welteverstaan, want levering is nooit gratis, zegt hij.

 

Het komt er dus op aan om transparante en eerlijke informatie te bieden aan shoppers. De nummer één bekommernis van consumenten blijkt immers transparantie te zijn: ze ergeren zich aan verborgen kosten en onduidelijke retourregels. Zeg wat levering kost en vertel gewoon over je retourbeleid, aldus Frank Jahn.

 

De eerste E-Shopper Barometer van DPD is gelanceerd in samenwerking met Kantar TNS. De studie ondervroeg de studie vorig jaar 23.450 respondenten in 21 Europese landen. Ook een duizendtal Belgische shoppers deden mee aan het onderzoek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.