Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland | RetailDetail

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Meer internet betekent niet per se meer shoppen

Fervente online shoppers doen gemiddeld een veertigtal aankopen per jaar online en zijn daarmee goed voor liefst 85% van alle online aankopen. Het betekent dat retailers kunnen rekenen op een trouw online publiek waar ze maar beter op inzetten, bevestigde ook Vlerick-docent Gino Van Ossel op het presentatie-evenement van DPD.

 

Britten zijn en blijven daarbij de ferventste online shoppers van Europa: 63% van hen kocht in het voorbije jaar minstens één keer per maand via het internet. Waar gemakkelijke toegang tot het internet is, wordt veel online geshopt zou je denken. Toch is dit maar gedeeltelijk waar, blijkt uit de studie van DPD.

 

In Nederland is er bijvoorbeeld een hoge internetpenetratie van 94%, maar slechts 44% van de respondenten koopt er minstens één keer per maand iets online. Veel groeipotentieel zit daarentegen in landen als Italië, Spanje en Portugal, waar de internetpenetratie nog relatief laag is maar e-commerce wel snel groeit.

 

Kleine meubelen grootste online groeimarkt

Wat ze kopen, is dan weer vrij gelijklopend. Het grootste groeipotentieel zit volgens DPD in de categorie van kleine meubelen en huisaccessoires: 20% van de Europese respondenten plant deze spullen online te gaan kopen. Nu koopt bijna de helft al kleding online, 43% boeken en elektronica en schoonheids- of gezondheidsproducten delen met 35% de derde plaats.

 

Opvallend is dat vooral Britten veel voeding online bestellen (12%) en Duitsers dubbel zo vaak als gemiddeld medicijnen (15%) via het internet kopen. Die aankopen gebeuren dan weer – weinig verrassend – steeds vaker op een smartphone (35%) of tablet (24%), terwijl laptops (63%) en desktop-pc’s (53%) toch nog een duidelijke meerderheid halen. 

 

In ieder geval is het koopgedrag uitermate ‘cross-border’: meer dan de helft kocht in het voorbije jaar wel eens iets in het buitenland. In 59% van de gevallen doen ze dat omdat ze er betere deals vinden, terwijl 50% er producten, merken of sites vindt die in eigen land niet beschikbaar zijn.

 

“Geef consumenten meerdere leveringsopties”

Levering aan huis is nog steeds de meest populaire optie, met een voorkeur van 84%. De voorkeuren verschillen verder sterker van land tot land, want Britten halen pakketjes liefst in een winkel op terwijl 44% van de Roemenen pakjes liefst op het werk laat afleveren.

 

Het is sowieso belangrijk om als retailer meerdere opties te bieden, zegt Frank Jahn, verkoop- en marketingdirecteur van DPD in België en Luxemburg. Zo is het een goed idee om een voordelige mogelijkheid te geven, zoals gratis levering op afhaalpunt, een ‘mainstream’-optie als next-day delivery en een premium-optie zoals same-day delivery. Elk met een andere kostprijs welteverstaan, want levering is nooit gratis, zegt hij.

 

Het komt er dus op aan om transparante en eerlijke informatie te bieden aan shoppers. De nummer één bekommernis van consumenten blijkt immers transparantie te zijn: ze ergeren zich aan verborgen kosten en onduidelijke retourregels. Zeg wat levering kost en vertel gewoon over je retourbeleid, aldus Frank Jahn.

 

De eerste E-Shopper Barometer van DPD is gelanceerd in samenwerking met Kantar TNS. De studie ondervroeg de studie vorig jaar 23.450 respondenten in 21 Europese landen. Ook een duizendtal Belgische shoppers deden mee aan het onderzoek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.