Hema blijft flink verlies maken

Hema blijft flink verlies maken

De Nederlandse warenhuisketen Hema heeft in het eerste kwartaal van zijn financieel jaar opnieuw met lede ogen moeten toezien hoe het verlies zich blijft opstapelen. Hema maakte in het eerste kwartaal een verlies van 22 miljoen euro.

Minder omzet per vierkante meter

De totale omzet van Hema bleef met 257 miljoen euro ongeveer stabiel. De warenhuisketen opende echter wel 25 nieuwe filialen sinds het eerste kwartaal van vorig jaar, wat wil zeggen dat de omzet per vierkante meter daalde. Dat hield in dat het bedrijf een verlies van 22 miljoen euro maakte, een stijging van vijftig procent.

 

Hoge rentelasten en reorganisatiekosten drukken op het resultaat van de Nederlandse keten. Zo moest Hema 11,1 miljoen euro reorganisatiekosten inbrengen als eenmalige kost. Ook daalde in Nederland, waar de keten 80 procent van zijn omzet haalt, de omzet met enkele procenten. Op de thuismarkt werd een omzet van 204,4 miljoen euro gehaald.

 

Winkels in het buitenland

Het is de eerste keer dat Hema naar buiten komt met kwartaalcijfers. Daartoe is het sinds kort verplicht, omdat een aantal leningen van de keten verhandeld worden op de Luxemburgse beurs.

 

Hema komt al langer in het nieuws met tegenvallende resultaten. Het is dan ook op zoek naar manieren om de kosten te drukken. Zo raakte onlangs bekend dat het werknemers in Nederland niet meer wilde betalen voor korte pauzes. Hema opent de laatste tijd ook steeds meer winkels in het buitenland, om op die manier opnieuw te groeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top