Hema en Cooblue halen advertenties van Breitbart weg

Hema en Cooblue verwijderen advertenties van Breitbart

Hema en Cooblue verwijderen advertenties van Breitbart

Zowel Coolblue als Hema hebben besloten om hun advertenties te verwijderen van de extreem-rechtse nieuwssite Breitbart. Die werd opgericht door Steve Bannon, intussen een belangrijke adviseur van Amerikaans president Donald Trump.

 

Zwarte lijst

Beide bedrijven nemen dat besluit nadat ze heel wat klachten hebben ontvangen van hun klanten via sociale media. De advertenties verschenen via Google Ads en de bedrijven wisten dan ook niet dat hun reclame te zien was op Breitbart.

 

Via een zwarte lijst kunnen bedrijven wel aangeven dat ze hun advertenties niet willen toelaten op bepaalde websites. “Coolblue zorgt ervoor dat de sites waarop advertenties te zien zijn passen bij Coolblue. Onder andere. Breitbart is daarom op een lijst gezet zodat hier geen advertenties van Coolblue te zien zullen zijn”, zegt de webshopgroep aan AdFormatie. Ook andere Nederlandse bedrijven hebben Breitbart al op hun zwarte lijst gezet.

 

Ook in de Verenigde Staten hebben verschillende bedrijven al besloten om niet meer te adverteren op Breitbart. Ze deden dat meestal onder druk van twitteraccount Sleeping Giants, die bedrijven aanspreekt op het adverteerbeleid. Breitbart van zijn kant spreekt van economische censuur en vraagt consumenten niet langer producten te kopen bij die bedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.