Hema en Cooblue halen advertenties van Breitbart weg

Hema en Cooblue verwijderen advertenties van Breitbart

Hema en Cooblue verwijderen advertenties van Breitbart

Zowel Coolblue als Hema hebben besloten om hun advertenties te verwijderen van de extreem-rechtse nieuwssite Breitbart. Die werd opgericht door Steve Bannon, intussen een belangrijke adviseur van Amerikaans president Donald Trump.

 

Zwarte lijst

Beide bedrijven nemen dat besluit nadat ze heel wat klachten hebben ontvangen van hun klanten via sociale media. De advertenties verschenen via Google Ads en de bedrijven wisten dan ook niet dat hun reclame te zien was op Breitbart.

 

Via een zwarte lijst kunnen bedrijven wel aangeven dat ze hun advertenties niet willen toelaten op bepaalde websites. “Coolblue zorgt ervoor dat de sites waarop advertenties te zien zijn passen bij Coolblue. Onder andere. Breitbart is daarom op een lijst gezet zodat hier geen advertenties van Coolblue te zien zullen zijn”, zegt de webshopgroep aan AdFormatie. Ook andere Nederlandse bedrijven hebben Breitbart al op hun zwarte lijst gezet.

 

Ook in de Verenigde Staten hebben verschillende bedrijven al besloten om niet meer te adverteren op Breitbart. Ze deden dat meestal onder druk van twitteraccount Sleeping Giants, die bedrijven aanspreekt op het adverteerbeleid. Breitbart van zijn kant spreekt van economische censuur en vraagt consumenten niet langer producten te kopen bij die bedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.