Hema lijdt opnieuw verlies

Hema lijdt opnieuw verlies

De Nederlandse winkelketen Hema heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar opnieuw verlies geleden. Vooral België en Nederland presteerden slecht, Frankrijk maakte een erg mooie omzetsprong (+6,1%).

België -3,5%, andere buitenlandse markten groeiden

Het nettoverlies kwam uit op 14,8 miljoen euro, wat de keten toeschrijft aan eenmalige kosten, zoals de vernieuwingen van de winkels en de reorganisatie op zijn hoofdkantoor. De netto-omzet daalde met 3,4 procent naar 271,1 miljoen euro, de vergelijkbare omzet ging zelfs met 6,8 procent achteruit.

 

"HEMA presteerde in lijn met de Nederlandse retailmarkt, die nog steeds geen herstel laat zien. Het consumentenvertrouwen laat weliswaar een licht herstel zien, maar dit vertaalt zich vooralsnog nog niet in een toename van het aantal bestedingen in Nederland", stelt CEO Ronald van Zetten in een persbericht.

 

In het buitenland doet Hema het wel beter: zo steeg de vergelijkbare omzet in Frankrijk met 6,1 procent en ook in Duitsland was er een positief resultaat van 1,7 procent. De resultaten van Spanje en het Verenigd Koninkrijk werden niet meegedeeld maar daar waren de signalen "zeer positief".

 

Alleen in België was er sprake van een daling van 3,5 procent. Volgens de Nederlandse keten was dat te wijten aan het extreem zachte weer tijdens de herfst, een probleem waar wel meer retailers (vooral in de mode) mee te kampen hadden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top