HEMA opent eerste winkel in Londen | RetailDetail

HEMA opent eerste winkel in Londen

HEMA opent eerste winkel in Londen

Donderdag aanstaande opent HEMA de eerste vestiging in Groot-Brittannië. In het trein- en metrostation London Victoria in hartje Londen zal de eerste winkel open gaan. Binnenkort volgen er nog meer: in Bromley, een wijk in zuidoost Londen, en in Kingston, dat in het zuidwesten van de hoofdstad ligt.

'Fast shopping' bij HEMA

De drie Londense HEMA's zullen de voorlopers zijn van een uitrol van de Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij over de Britse markt. De winkel in London Victoria meet 225 vierkante meter en heeft een divers assortiment dat volgens HEMA gericht is op 'fast shopping'. De winkels in Kingston en Bromley zullen volgens de woordvoerster van HEMA wat groter zijn.

 

"We zijn ruim anderhalf jaar bezig geweest met de voorbereiding van de entree op de Britse markt", zegt HEMA-woordvoerster Inge van Baarsen. "Eind juni openen we de winkel in Kingston en medio juli in Bromley. Als deze pilots succesvol zijn, sluiten we niet uit dat HEMA in Engeland in hetzelfde tempo en aantal kan groeien als in Frankrijk." In Frankrijk opende HEMA de eerste winkel in 2009 en inmiddels staat de teller er op 33 HEMA-filialen, van Lille in het noorden tot aan Marseille in het zuiden.

 

"Online gaat in fasen"

Omdat HEMA voor Britse consumenten onbekend is, kiest HEMA net zoals in andere nieuwe markten, zoals Frankrijk, Duitsland en Spanje, voor een logische indeling in leefmomenten waar je de producten vindt die je er verwacht. Die leefmomenten zijn er dan 'eat' (voedingmiddelen), 'study' (schrijf- en papierwaren)' of 'beauty' (lichaamsverzorging en cosmetica).

 

Om de winkelformule op de Britse markt verder te introduceren en om het verwerven van vastgoed te faciliteren, opent HEMA op korte termijn nog een website. Ook heeft het een lokaal PR-bureau in de arm genomen.

 

Bij de opening donderdag is het Britse Facebookaccount van HEMA wel al live. "Online gaat in fasen", zegt Van Baarsen. "Ik kan nu nog niet exact aangeven wanneer de Britse webshop van HEMA live gaat."

 

HEMA, het nieuwe Woolworths

De Britse media zien HEMA als een kruising tussen het Deense Tiger en het Zweedse IKEA. Met name het feit dat de Nederlandse winkelformule zoveel aandacht heeft voor productdesign spreekt de Britten aan. Dat verklaart volgens de media ook het succes van nieuwkomer Tiger, die als een chique versie van de goedkope Poundstores wordt gezien. Volgens retailanalisten kan HEMA het gat in de markt vullen dat Woolworths, dat in 2009 uit de Britse winkelstraten is verdwenen, heeft achtergelaten.

 

"HEMA verbindt discount met een IKEA-achtige designesthetiek. Het is het soort retailer dat Woolworths zou zijn, als er op een juiste manier in zou zijn geïnvesteerd", zegt een analist van Verdict Retail in de Britse pers.

 

Interessante groeimarkt

Met ruim 43.000 leegstaande winkelpanden in Groot-Brittannië, kan HEMA een interessante nieuwe groeimarkt betreden. Zeker nu de koopgewoonten van veel Britten door de crisis zijn veranderd, zoals gevestigde retailers als Tesco en M&S ook merken.

 

Succes op de Britse markt is bovendien zeer interessant voor HEMA's eigenaar Lion Capital, want hoewel het HEMA al in juli 2007 had overgenomen, zette de investeringsmaatschappij de retailer al ruim twee jaar later in de etalage. Sinds september 2009 zoekt Lion naar een geschikte nieuwe eigenaar, die tot op de dag van vandaag nog niet is gevonden. Wellicht dat een succesvolle Britse operatie een extra verkoopargument is voor HEMA.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?