HEMA opent eerste winkel in Londen

HEMA opent eerste winkel in Londen

Donderdag aanstaande opent HEMA de eerste vestiging in Groot-Brittannië. In het trein- en metrostation London Victoria in hartje Londen zal de eerste winkel open gaan. Binnenkort volgen er nog meer: in Bromley, een wijk in zuidoost Londen, en in Kingston, dat in het zuidwesten van de hoofdstad ligt.

'Fast shopping' bij HEMA

De drie Londense HEMA's zullen de voorlopers zijn van een uitrol van de Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij over de Britse markt. De winkel in London Victoria meet 225 vierkante meter en heeft een divers assortiment dat volgens HEMA gericht is op 'fast shopping'. De winkels in Kingston en Bromley zullen volgens de woordvoerster van HEMA wat groter zijn.

 

"We zijn ruim anderhalf jaar bezig geweest met de voorbereiding van de entree op de Britse markt", zegt HEMA-woordvoerster Inge van Baarsen. "Eind juni openen we de winkel in Kingston en medio juli in Bromley. Als deze pilots succesvol zijn, sluiten we niet uit dat HEMA in Engeland in hetzelfde tempo en aantal kan groeien als in Frankrijk." In Frankrijk opende HEMA de eerste winkel in 2009 en inmiddels staat de teller er op 33 HEMA-filialen, van Lille in het noorden tot aan Marseille in het zuiden.

 

"Online gaat in fasen"

Omdat HEMA voor Britse consumenten onbekend is, kiest HEMA net zoals in andere nieuwe markten, zoals Frankrijk, Duitsland en Spanje, voor een logische indeling in leefmomenten waar je de producten vindt die je er verwacht. Die leefmomenten zijn er dan 'eat' (voedingmiddelen), 'study' (schrijf- en papierwaren)' of 'beauty' (lichaamsverzorging en cosmetica).

 

Om de winkelformule op de Britse markt verder te introduceren en om het verwerven van vastgoed te faciliteren, opent HEMA op korte termijn nog een website. Ook heeft het een lokaal PR-bureau in de arm genomen.

 

Bij de opening donderdag is het Britse Facebookaccount van HEMA wel al live. "Online gaat in fasen", zegt Van Baarsen. "Ik kan nu nog niet exact aangeven wanneer de Britse webshop van HEMA live gaat."

 

HEMA, het nieuwe Woolworths

De Britse media zien HEMA als een kruising tussen het Deense Tiger en het Zweedse IKEA. Met name het feit dat de Nederlandse winkelformule zoveel aandacht heeft voor productdesign spreekt de Britten aan. Dat verklaart volgens de media ook het succes van nieuwkomer Tiger, die als een chique versie van de goedkope Poundstores wordt gezien. Volgens retailanalisten kan HEMA het gat in de markt vullen dat Woolworths, dat in 2009 uit de Britse winkelstraten is verdwenen, heeft achtergelaten.

 

"HEMA verbindt discount met een IKEA-achtige designesthetiek. Het is het soort retailer dat Woolworths zou zijn, als er op een juiste manier in zou zijn geïnvesteerd", zegt een analist van Verdict Retail in de Britse pers.

 

Interessante groeimarkt

Met ruim 43.000 leegstaande winkelpanden in Groot-Brittannië, kan HEMA een interessante nieuwe groeimarkt betreden. Zeker nu de koopgewoonten van veel Britten door de crisis zijn veranderd, zoals gevestigde retailers als Tesco en M&S ook merken.

 

Succes op de Britse markt is bovendien zeer interessant voor HEMA's eigenaar Lion Capital, want hoewel het HEMA al in juli 2007 had overgenomen, zette de investeringsmaatschappij de retailer al ruim twee jaar later in de etalage. Sinds september 2009 zoekt Lion naar een geschikte nieuwe eigenaar, die tot op de dag van vandaag nog niet is gevonden. Wellicht dat een succesvolle Britse operatie een extra verkoopargument is voor HEMA.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top