Hema zakt dieper weg in het rood

Hema zakt dieper weg in het rood

In zijn tweede kwartaal heeft Hema zijn verlies zien oplopen tot 30,1 miljoen euro. Het verkoopcijfer daalde in het voorbije kwartaal met 1,4 procent, ondanks winkelopeningen in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Aanpassing huisstijl kost omzet

De nieuwe winkels konden het tweede kwartaal voor Hema slechts gedeeltelijk goedmaken: de vergelijkbare omzet daalde met 4,6 procent, terwijl de totale omzet dankzij de expansie uitkwam op een daling van ‘slechts’ 1,4 procent (247,6 miljoen euro) in vergelijking met een jaar eerder.

 

Ook het verlies van de warenhuisketen ging verder de hoogte in: het nettoverlies klokte af op 30,1 miljoen euro, waar dit in dezelfde periode het jaar voordien nog 7,6 miljoen euro in het rood eindigde. Het EBITDA zakte dan weer met 22 procent tot 18,4 miljoen euro.

 

Als oorzaak geeft Hema de aanpassing van de huisstijl die het in thuismarkt Nederland heeft uitgevoerd in het voorbije kwartaal. De winkels bleven toen wel gewoon open, maar door de werken zou de omzet er sterk zijn teruggelopen.

 

Positieve uitspraak over notarisdiensten

Bij de bekendmaking van de resultaten liet Hema ook weten dat twee franchiseondernemers een rechtszaak hebben aangespannen tegen de keten, omdat ze beweren recht te hebben op een bedrag van liefst 29 miljoen euro uit het marketing- en strategiefonds van het bedrijf. Dat dient onder andere om marketingacties mee te betalen en wordt gefinancierd door leveranciers van Hema. De retailer laat echter weten zich tegen de aanklacht te zullen verdedigen.

 

Wel goed nieuws kwam er van de tuchtrechter, die er geen graten in ziet dat Hema zich op de verkoop van testamenten en samenlevingscontracten stort. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) had een klacht ingediend tegen de notarisservice van de keten, omdat ze van mening was dat Hema niet voldoet aan de ‘zorgplicht’ van notarissen.

 

De rechter oordeelde echter anders en laat Hema gewoon doorgaan met zijn notarisdiensten. De KNB heeft wel al aangekondigd in beroep te zullen gaan tegen de uitspraak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top