Hema zakt dieper weg in het rood | RetailDetail

Hema zakt dieper weg in het rood

Hema zakt dieper weg in het rood

In zijn tweede kwartaal heeft Hema zijn verlies zien oplopen tot 30,1 miljoen euro. Het verkoopcijfer daalde in het voorbije kwartaal met 1,4 procent, ondanks winkelopeningen in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Aanpassing huisstijl kost omzet

De nieuwe winkels konden het tweede kwartaal voor Hema slechts gedeeltelijk goedmaken: de vergelijkbare omzet daalde met 4,6 procent, terwijl de totale omzet dankzij de expansie uitkwam op een daling van ‘slechts’ 1,4 procent (247,6 miljoen euro) in vergelijking met een jaar eerder.

 

Ook het verlies van de warenhuisketen ging verder de hoogte in: het nettoverlies klokte af op 30,1 miljoen euro, waar dit in dezelfde periode het jaar voordien nog 7,6 miljoen euro in het rood eindigde. Het EBITDA zakte dan weer met 22 procent tot 18,4 miljoen euro.

 

Als oorzaak geeft Hema de aanpassing van de huisstijl die het in thuismarkt Nederland heeft uitgevoerd in het voorbije kwartaal. De winkels bleven toen wel gewoon open, maar door de werken zou de omzet er sterk zijn teruggelopen.

 

Positieve uitspraak over notarisdiensten

Bij de bekendmaking van de resultaten liet Hema ook weten dat twee franchiseondernemers een rechtszaak hebben aangespannen tegen de keten, omdat ze beweren recht te hebben op een bedrag van liefst 29 miljoen euro uit het marketing- en strategiefonds van het bedrijf. Dat dient onder andere om marketingacties mee te betalen en wordt gefinancierd door leveranciers van Hema. De retailer laat echter weten zich tegen de aanklacht te zullen verdedigen.

 

Wel goed nieuws kwam er van de tuchtrechter, die er geen graten in ziet dat Hema zich op de verkoop van testamenten en samenlevingscontracten stort. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) had een klacht ingediend tegen de notarisservice van de keten, omdat ze van mening was dat Hema niet voldoet aan de ‘zorgplicht’ van notarissen.

 

De rechter oordeelde echter anders en laat Hema gewoon doorgaan met zijn notarisdiensten. De KNB heeft wel al aangekondigd in beroep te zullen gaan tegen de uitspraak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Back to top