Hema ziet Belgische omzet terugvallen in eerste kwartaal

Hema ziet Belgische omzet terugvallen in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal is de omzet van winkelketen Hema in België en Luxemburg met bijna drie procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Over de hele keten steeg de omzet wel, maar daalde het nettoresultaat.

Nettoverlies daalt licht

In België en Luxemburg daalde de netto-omzet met 2,8 procent naar 33,1 miljoen, maar de totale omzet van Hema steeg met 3,2 procent naar 264,4 miljoen euro. De vergelijkbare omzet ging daarbij met 1,5 procent omhoog, vooral gestuwd door betere prestaties in Nederland. Een jaar eerder daalde de vergelijkbare omzet nog met 1,9 procent.

 

Toch spreek Hema van een teleurstelling: door hogere operationele kosten en lagere brutomarges werd de EBITDA vrijwel gehalveerd. Een jaar geleden kwam die nog uit op 23,7 miljoen euro, maar in het eerste kwartaal van 2015 moest Hema het stellen met maar 13,2 miljoen euro. De hogere kosten waren voornamelijk het gevolg van hogere uitgaven aan promoties, tijdelijk personeel in verband met de implementatie van commerciële initiatieven en logistieke kosten door het verhoogde volume laaggeprijsde artikelen in de bevoorradingsketen. Wel werd het nettoverlies teruggedrongen van 22,2 miljoen euro naar 19,5 miljoen euro.

 

Wisselende resultaten in buitenland

"Hoewel de positieve ontwikkeling in de like-for-like-omzet bemoedigend is, hebben we een teleurstellend genormaliseerd EBITDA in het eerste kwartaal laten zien. We hebben een aantal prioriteiten opgesteld om onze prestaties te verbeteren, waarbij we ons specifiek richten op de logistiek. Het zal tijd kosten voordat we hiervan kunnen profiteren. Hoewel het economisch herstel lijkt door te zetten, blijven wij voorzichtig met onze outlook, zegt CEO Tjeerd Jegen.

 

In Frankrijk was er overigens sprake van een omzetstijging van 26,4 procent naar 14,6 miljoen euro. Ook de eerste resultaten voor de winkels in Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn 'bemoedigend'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top