Hema ziet Belgische omzet terugvallen in eerste kwartaal | RetailDetail

Hema ziet Belgische omzet terugvallen in eerste kwartaal

Hema ziet Belgische omzet terugvallen in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal is de omzet van winkelketen Hema in België en Luxemburg met bijna drie procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Over de hele keten steeg de omzet wel, maar daalde het nettoresultaat.

Nettoverlies daalt licht

In België en Luxemburg daalde de netto-omzet met 2,8 procent naar 33,1 miljoen, maar de totale omzet van Hema steeg met 3,2 procent naar 264,4 miljoen euro. De vergelijkbare omzet ging daarbij met 1,5 procent omhoog, vooral gestuwd door betere prestaties in Nederland. Een jaar eerder daalde de vergelijkbare omzet nog met 1,9 procent.

 

Toch spreek Hema van een teleurstelling: door hogere operationele kosten en lagere brutomarges werd de EBITDA vrijwel gehalveerd. Een jaar geleden kwam die nog uit op 23,7 miljoen euro, maar in het eerste kwartaal van 2015 moest Hema het stellen met maar 13,2 miljoen euro. De hogere kosten waren voornamelijk het gevolg van hogere uitgaven aan promoties, tijdelijk personeel in verband met de implementatie van commerciële initiatieven en logistieke kosten door het verhoogde volume laaggeprijsde artikelen in de bevoorradingsketen. Wel werd het nettoverlies teruggedrongen van 22,2 miljoen euro naar 19,5 miljoen euro.

 

Wisselende resultaten in buitenland

"Hoewel de positieve ontwikkeling in de like-for-like-omzet bemoedigend is, hebben we een teleurstellend genormaliseerd EBITDA in het eerste kwartaal laten zien. We hebben een aantal prioriteiten opgesteld om onze prestaties te verbeteren, waarbij we ons specifiek richten op de logistiek. Het zal tijd kosten voordat we hiervan kunnen profiteren. Hoewel het economisch herstel lijkt door te zetten, blijven wij voorzichtig met onze outlook, zegt CEO Tjeerd Jegen.

 

In Frankrijk was er overigens sprake van een omzetstijging van 26,4 procent naar 14,6 miljoen euro. Ook de eerste resultaten voor de winkels in Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn 'bemoedigend'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.