Hema ziet Belgische omzet terugvallen in eerste kwartaal

Hema ziet Belgische omzet terugvallen in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal is de omzet van winkelketen Hema in België en Luxemburg met bijna drie procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Over de hele keten steeg de omzet wel, maar daalde het nettoresultaat.

Nettoverlies daalt licht

In België en Luxemburg daalde de netto-omzet met 2,8 procent naar 33,1 miljoen, maar de totale omzet van Hema steeg met 3,2 procent naar 264,4 miljoen euro. De vergelijkbare omzet ging daarbij met 1,5 procent omhoog, vooral gestuwd door betere prestaties in Nederland. Een jaar eerder daalde de vergelijkbare omzet nog met 1,9 procent.

 

Toch spreek Hema van een teleurstelling: door hogere operationele kosten en lagere brutomarges werd de EBITDA vrijwel gehalveerd. Een jaar geleden kwam die nog uit op 23,7 miljoen euro, maar in het eerste kwartaal van 2015 moest Hema het stellen met maar 13,2 miljoen euro. De hogere kosten waren voornamelijk het gevolg van hogere uitgaven aan promoties, tijdelijk personeel in verband met de implementatie van commerciële initiatieven en logistieke kosten door het verhoogde volume laaggeprijsde artikelen in de bevoorradingsketen. Wel werd het nettoverlies teruggedrongen van 22,2 miljoen euro naar 19,5 miljoen euro.

 

Wisselende resultaten in buitenland

"Hoewel de positieve ontwikkeling in de like-for-like-omzet bemoedigend is, hebben we een teleurstellend genormaliseerd EBITDA in het eerste kwartaal laten zien. We hebben een aantal prioriteiten opgesteld om onze prestaties te verbeteren, waarbij we ons specifiek richten op de logistiek. Het zal tijd kosten voordat we hiervan kunnen profiteren. Hoewel het economisch herstel lijkt door te zetten, blijven wij voorzichtig met onze outlook, zegt CEO Tjeerd Jegen.

 

In Frankrijk was er overigens sprake van een omzetstijging van 26,4 procent naar 14,6 miljoen euro. Ook de eerste resultaten voor de winkels in Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn 'bemoedigend'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top