Hema ziet omzet dalen na moeilijk jaar

Hema ziet omzet dalen na moeilijk jaar

Het voorbije financiële jaar zijn de omzet en de winst bij winkelketen Hema gedaald. Hema zit momenteel midden in een overgangsfase, waarbij een nieuw winkelconcept de omzetten terug de hoogte moet injagen.

Lichte stijging vierde kwartaal

De totale omzet van Hema kwam in 2014 uit op 1,077 miljard euro, een daling van 1,3% ten opzichte van de 1,091 miljard euro in 2013. De vergelijkbare omzet daalde voor het volledige jaar met 4,2%, al was er in het laatste kwartaal sprake van een lichte ommekeer met een omzetstijging van 0,1%. De winst voor belastingen daalde van 120,5 miljoen euro naar 103,1 miljoen euro, het nettoverlies kwam uit op 189,2 miljoen euro.

 

Hema noemt de openingen van de eerste winkels in Spanje en het Verenigd Koninkrijk een succes en zag ook in Frankrijk de omzet met 43% stijgen naar 55,9 miljoen euro. In Nederland waren de resultaten echter minder positief: daar daalde de netto-omzet met 4,3% naar 846,4 miljoen euro. Dat had onder andere te maken met de ombouw van de winkels naar een nieuw concept.

 

"Hema is in 2014 een transitie gestart met diverse maatregelen om weerbaarder te worden tegen de uitdagende marktomstandigheden. Zo is er een start gemaakt om de winkelervaring te verbeteren door bijna alle 530 Nederlandse winkels om te bouwen. Het bedrijf heeft ook een nieuw en aantrekkelijk 'blijmakers' assortiment geïntroduceerd", schrijft het bedrijf in een persbericht.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top