Hema ziet omzet dalen na moeilijk jaar | RetailDetail

Hema ziet omzet dalen na moeilijk jaar

Hema ziet omzet dalen na moeilijk jaar

Het voorbije financiële jaar zijn de omzet en de winst bij winkelketen Hema gedaald. Hema zit momenteel midden in een overgangsfase, waarbij een nieuw winkelconcept de omzetten terug de hoogte moet injagen.

Lichte stijging vierde kwartaal

De totale omzet van Hema kwam in 2014 uit op 1,077 miljard euro, een daling van 1,3% ten opzichte van de 1,091 miljard euro in 2013. De vergelijkbare omzet daalde voor het volledige jaar met 4,2%, al was er in het laatste kwartaal sprake van een lichte ommekeer met een omzetstijging van 0,1%. De winst voor belastingen daalde van 120,5 miljoen euro naar 103,1 miljoen euro, het nettoverlies kwam uit op 189,2 miljoen euro.

 

Hema noemt de openingen van de eerste winkels in Spanje en het Verenigd Koninkrijk een succes en zag ook in Frankrijk de omzet met 43% stijgen naar 55,9 miljoen euro. In Nederland waren de resultaten echter minder positief: daar daalde de netto-omzet met 4,3% naar 846,4 miljoen euro. Dat had onder andere te maken met de ombouw van de winkels naar een nieuw concept.

 

"Hema is in 2014 een transitie gestart met diverse maatregelen om weerbaarder te worden tegen de uitdagende marktomstandigheden. Zo is er een start gemaakt om de winkelervaring te verbeteren door bijna alle 530 Nederlandse winkels om te bouwen. Het bedrijf heeft ook een nieuw en aantrekkelijk 'blijmakers' assortiment geïntroduceerd", schrijft het bedrijf in een persbericht.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen. Het neemt een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.