Hema ziet omzet dalen na moeilijk jaar

Hema ziet omzet dalen na moeilijk jaar

Het voorbije financiële jaar zijn de omzet en de winst bij winkelketen Hema gedaald. Hema zit momenteel midden in een overgangsfase, waarbij een nieuw winkelconcept de omzetten terug de hoogte moet injagen.

Lichte stijging vierde kwartaal

De totale omzet van Hema kwam in 2014 uit op 1,077 miljard euro, een daling van 1,3% ten opzichte van de 1,091 miljard euro in 2013. De vergelijkbare omzet daalde voor het volledige jaar met 4,2%, al was er in het laatste kwartaal sprake van een lichte ommekeer met een omzetstijging van 0,1%. De winst voor belastingen daalde van 120,5 miljoen euro naar 103,1 miljoen euro, het nettoverlies kwam uit op 189,2 miljoen euro.

 

Hema noemt de openingen van de eerste winkels in Spanje en het Verenigd Koninkrijk een succes en zag ook in Frankrijk de omzet met 43% stijgen naar 55,9 miljoen euro. In Nederland waren de resultaten echter minder positief: daar daalde de netto-omzet met 4,3% naar 846,4 miljoen euro. Dat had onder andere te maken met de ombouw van de winkels naar een nieuw concept.

 

"Hema is in 2014 een transitie gestart met diverse maatregelen om weerbaarder te worden tegen de uitdagende marktomstandigheden. Zo is er een start gemaakt om de winkelervaring te verbeteren door bijna alle 530 Nederlandse winkels om te bouwen. Het bedrijf heeft ook een nieuw en aantrekkelijk 'blijmakers' assortiment geïntroduceerd", schrijft het bedrijf in een persbericht.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top