RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen DigitaliseringMasterclass
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe je de boot naar het metaversum niet mist? Je leert het in deze masterclass

icon
Algemeen5 oktober, 2022
Maarten Leyts, Trendwolves

Fysieke winkels hebben hun beperkingen, maar in het metaversum zijn de mogelijkheden voor retailers quasi eindeloos. Vandaag al gaan merken aan de slag met jongere generaties in virtuele werelden. Hoog tijd om zelf ook testprojecten op te zetten. Hoe?

‘Direct-to-avatar’

“Volgens sceptici zijn metaversums enerzijds voor gamers, anderzijds voor web 3.0 investeerders. Dat is overdreven”, zegt Trendwolves-oprichter Maarten Leyts. “Jongeren staan amper stil bij het woord metaversum, maar zitten al wel in die omgevingen. Ze voelen zich thuis in Roblox, Fortnite, Decentraland… Ze kopen, ruilen en verkopen vandaag al volop NFT’s. De markt voor digitale producten wordt heel groot: de voorspellingen daarrond zijn enorm.”

Merken als Gucci of Tommy Hilfiger doen vandaag al inspanningen om virtuele kledij ‘direct-to-avatar’ te verkopen. Adidas ziet de mogelijkheden van discovery marketing in Roblox: als een virtueel T-shirt aanslaat bij kinderen, brengen ze het ook op de markt. Een heel mooie cases is die van Zero10, een augmented reality mode-app. Het bedrijf bouwde een pop-upwinkel in New York, waar enkel schermen staan en waar je digitale mode kan passen. Je koopt daar niets fysieks. Dat zijn voorlopers.” Merken creëren op die manieren hun eigen gebruikers- en testgroepen. Ze krijgen een vinger aan de pols bij hun doelgroep, die ze ook betrekken bij co-creatieprojecten.

Wachten op het kantelpunt

“Al sinds 2014 zijn we bij Trendwolves bezig met Phygital Labs. We voelden toen al vanuit de jongerencultuur sterk aan dat die twee werelden – digitaal en fysiek – zeker bij jongeren in mekaar begonnen overvloeien.” De verwachting van de jongere consument evolueert in deze richting. Dus moeten retailers mee.

“Uit onderzoek van PWC blijkt dat 87% van de topmanagers aangeeft dat ze zich ervan bewust zijn dat ze moeten investeren in het metaversum omdat ze anders de boot gaan missen. Er is dus wel een bewustwording. Maar er is ook nog een weg af te leggen. De vraag is altijd: waar ligt het kantelpunt? De smartphone bestaat al sinds de jaren 1990, maar is pas na 2007 echt doorgebroken, nadat Apple het gebruiksgemak sterk verbeterde. Daar zit ik nog wat op te wachten. Nu is het allemaal nog te complex.” Veel gebruikers weten niet eens hoe je een avatar moet maken, laat staan hoe je de kledij die je kocht in Horizon, kan meenemen naar Roblox of Fortnite…

Transparantie en privacy

Een belangrijke toegevoegde waarde van het gedecentraliseerde web 3.0 en het metaversum voor retail zit ‘m volgens Maarten Leyts in pure transparantie: “Het zal heel wat zaken kunnen oplossen waar retailers vandaag mee te kampen hebben, zoals online fraude bijvoorbeeld. De verliezen die daarmee gepaard gaan, zijn gigantisch. Dat kan je uitschakelen door technologie die identiteit garandeert met respect voor privacy. Het web 3.0 maakt dat mogelijk. Zo kunnen retailers hun klanten ook een meer gepersonaliseerde beleving aanbieden.”

“De meeste bedrijven hebben vandaag een continu verouderde mailinglijst. Als je in staat bent een product te linken aan een identiteit, ook al verandert die, dan ben je als verkoper in staat dat product te blijven volgen en aan de juiste mensen te blijven communiceren. Dat is een meerwaarde.” Leyts denkt ook aan de mogelijkheden voor getrouwheidsprogramma’s, betaalsystemen (DeFi of decentralised finance, crypto…), aan NFT’s, tokens…

“Probeer dingen uit”

“Ik ben ervan overtuigd dat het metaversum echt iets is op maat van Generatie Alpha en de jongste Gen Z’ers, die ermee opgegroeid zijn. Zij kennen Fortnite, een top metaversum. In dat soort omgevingen gaat het gebeuren. Er zijn opportuniteiten voor retailers: een fysieke ruimte heeft zijn mogelijkheden maar ook zijn beperkingen. In virtuele omgevingen kan je bijvoorbeeld 5000 bezoekers ontvangen in plaats van 50. Je kan dingen doen die in de echte wereld niet mogelijk zijn. Als je dan die twee kan combineren, heb je een winnende formule.”

Dit gaat gepaard met veel experimenteren, trial & error, geeft Leyts toe. “Maar ga voor een labomgeving, probeer dingen samen uit. Zet kleine projectjes op, in de aanloop naar een retailevenement, een vaderdag of een andere top topical. Zo kan je dingen uitproberen. Want je mag de boot niet missen.”

Voor wie op zoek is naar een stevige basis rond metaversums en het potentieel van web 3.0 binnen retail, geeft Maarten Leyts op 8 november een Masterclass bij RetailDetail. Verwacht een heldere toelichting, bergen voorbeelden en inspiratie. “Samen bekijken we ook of de inzichten toe te passen zijn op je eigen aanbod.”

Ik schrijf me in voor de Masterclass ‘Metaverses en het Web3 potentieel voor Retailers’ op 8 november.
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 juni, 2025
    Nederlander koopt minder, maar besteedt meer online

    In het eerste kwartaal van 2025 hebben Nederlandse consumenten minder vaak online gewinkeld, maar wél meer uitgegeven. Opvallend: ze besteedden meer aan producten en minder aan diensten. Wat valt daaruit te leren?

  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Waarom Lidl een half miljard investeert in eigen containerschepen

    Tailwind, de rederij van Lidl, laat vijf nieuwe containerschepen bouwen, een investering van meer dan een half miljard euro. De retailer streeft naar een grotere flexibiliteit in de bevoorradingsketen.

  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Retail voor de volgende generatie: hoe Walmart jongeren wil bereiken met gaming

    Walmart is actief op Roblox en heeft zelfs een eigen onlinespel, Walmart Unlimited, om de aandacht van nieuwe, jonge consument te te trekken. Ook online gaming is winkelervaring, redeneert de retailreus.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN