RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags RetailDetail Events
  • Bedrijven Odette Lunettes
  • Onderwerpen RetailDetail Congress
  • Geografie AntwerpenGent
  • Personen Bob GeraetsEline De Munck
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Odette Lunettes digitaliseert om de klantbeleving te verbeteren

icon
Algemeen20 april, 2022

Optiekmerk Odette Lunettes antwoordt binnen de 24 uur op elke vraag of elke opmerking van klanten, ook op sociale media. 65% van de conversaties verloopt al via de chatbot. “Als je klein bent, moet je automatiseren.”

Service en beleving

Eline De Munck en Bob Geraets begonnen met optiekmerk Odette Lunettes in 2015, vanuit een persoonlijke frustratie over het gebrek aan modieuze maar draagbare monturen. “De eerste drie jaar deden we het met ons tweeën, intussen zijn we met een kleine twintig mensen”, vertelt Eline. “We werken daarnaast ook samen met een twaalftal agenten en 350 actieve business-to-businessklanten in zestien landen.”

Het merk heeft ook drie eigen fysieke winkels, in Antwerpen, Gent en Knokke. “We proberen business-to-business en business-to-consumer als communicerende vaten met elkaar te laten samenwerken. Onze website stuurt bijvoorbeeld leads van potentiële klanten door naar onze opticiens.” Customer care is voor Odette Lunettes superbelangrijk: “We zijn geen prijsspeler, we willen mensen een service en ervaring bieden die ze bij een grote optiekketen misschien niet gaan krijgen”, zegt Bob.

Inzetten op digitalisering

Eén belangrijk onderdeel van die service, is een grote luisterbereidheid tegenover de klanten: “We willen binnen de 24 uur reageren op elke vraag of elke klacht van een klant, zowel telefonisch als via mail of sociale media. Maar we krijgen élke dag berichten op Facebook, Instagram… Begin dat allemaal maar eens te volgen en te structureren als je marketingdienst bestaat uit één medewerker… Dan is het wel handig als al die vragen samenkomen op één platform.”

Dat platform is Hootsuite, het bekende socialemediamanagementplatform dat vorig jaar ook customer care platform Sparkcentral overnam. “Van het prille begin hebben we sterk ingezet op digitalisering. Efficiëntie is key voor ons. We willen mensen inzetten voor dingen die enkel door mensen kunnen gedaan worden, de rest willen we zoveel mogelijk digitaliseren.” Het merk heeft op de website bijvoorbeeld een chatbot die je helpt om een bril te kiezen in functie van je gezichtsvorm en andere voorkeuren.

Community bouwen

De retailer zet ook sterk in op marketingautomatisering: klanten krijgen verjaardagswensen, een jaar na de aankoop volgt een uitnodiging om de bril nog eens te laten nakijken, na twee jaar volgt de suggestie dat het wellicht tijd wordt voor een nieuwe bril… En mensen die Odette Lunettes taggen wanneer ze fier poseren met hun nieuwe bril, worden opgenomen in de galerij op de website. “Wij reposten die beelden ook in onze stories, als onze Odette Vedettes. Mensen vinden het echt wel tof om die aandacht te krijgen. Zo bouwen we een community. We zijn aanwezig waar de klant is.”

Odette Lunettes is een voorloper en een voorbeeld op dat vlak, getuigt Sarah Zengers van Hootsuite. “Ze waren er al vroeg bij, in tegenstelling tot veel andere retailers hollen ze niet achter de feiten aan. 65% van de conversaties verloopt al via de chatbot. Dat is een heel waardevolle tool waarmee je de frequent terugkerende vragen al kan beantwoorden, zodat je kan focussen op zaken die wat complexer zijn en waar wel menselijk contact nodig is.”

Vernieuwende businessmodellen

Hoe brillenmerk Odette Lunettes een tool als Hootsuite inzet om de warme band met de klanten verder aan te halen? Daarover hoor je meer op het RetailDetail Congress op 28 april in Antwerpen. Eline De Munck en Sarah Zengers nemen het woord in het voorprogramma ‘Future of Shopping’, waar ook onder andere Polestar en Cameleon hun vernieuwende businessmodel toelichten. Het plenaire programma ’s avonds brengt Rainpharma, Alibaba, Zalando en RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck met de voorstelling van zijn nieuwste boek The Future of Shopping: Re-Set Re-Made Re-tail. Tickets bestellen kan via deze link.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN