RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Aeon
  • Onderwerpen RetailHunt
  • Geografie Azië
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe warenhuizen overleven in het nog meer verzadigde en grijze Japan

icon
Algemeen29 januari, 2024
Shutterstock

Japan is een van de meest mature markten ter wereld, en is daarom een bijzonder interessante spiegel voor het Westen. Hoe gaat Aeon, een van de oudste warenhuisgroepen van Japan, om met de vergrijzing en de veranderende markt?

Nog uitdagender

Voor warenhuizen overal – van Macy’s in de Verenigde Staten tot Galeria en Inno in Europa – zijn het behoorlijk uitdagende tijden. Hoe moet het dan zijn voor warenhuizen in Japan, waar de vergrijzing, economische onzekerheid, digitalisering en disruptie al veel langer en harder druk zetten op de markt? Wat doet Aeon, dat al sinds 1758 bestaat, om het hoofd boven water te houden?

Wat kunnen Europese handelaars leren van de 17e grootste retailer ter wereld (in omzet)? Je hoort het van topvrouw Yuki Habu op NRF’s Retail Big Show Asia Pacific, waar RetailDetail je op Retailhunt meeneemt naar de strafste concepten, meest inspirerende lezingen en boeiendste retailtours.

Graag geven we je nu al enkele strategieën prijs:

Diversificatie

Aeon is vandaag vooral een uitbater van liefst 164 winkelcentra in Japan en daarbuiten (zoals China, Maleisië en Vietnam), maar heeft als langetermijnvisie een “one-stop retailbestemming” te worden voor stedelijke en voorstedelijke huishoudens. Zo voegde Aeon in de loop der jaren ook supermarkten, webshops, apotheken en speciaalzaken aan zijn portfolio toe. Voorbeelden zijn fooddiscounter MaxValu, cosmeticawinkels Glam Beautique, dierenwinkel Petemo en AEON Bicycle.

Slimme tech

De sterke vergrijzing in Japan leidt tot nijpende arbeidstekorten. Technologie en automatisering zijn in die context meer dan wenselijke oplossingen: Aeon zegt 5% meer te verkopen sinds het een zelfscansysteem heeft uitgerold. Nog een stap verder gaan de slimme camera’s die Aeon sinds Covid volop gebruikt: dankzij Al-gebaseerde videoanalyse wordt niet alleen de drukte in de winkels constant in de gaten gehouden, maar ook de klanten zelf.

Slimme camera’s schatten de leeftijd van shoppers in, bijvoorbeeld om de aankoop van alcoholische dranken door minderjarigen te voorkomen. Ze herkennen ook klanten die hulp of advies nodig hebben en waarschuwen automatisch het winkelpersoneel. In de toekomst moet het systeem het AI-camerasysteem ook optimale winkellay-outs en productlijnen helpen bepalen, door het gedrag van klanten en hun kenmerken te analyseren.

Slimme medewerkers

Aeon noemt het oplossen van de arbeidstekorten een van de belangrijkste kwesties en maakt het een prioriteit tegen 2030. Het bedrijf wil de productiviteit verbeteren door talent efficiënt toe te wijzen, maar maakt ook van diversiteit bij het aanwerven een concrete doelstelling. In de eigen Aeon Business School (ABS) kunnen medewerkers zich scholen in IT en digitalisering.

De vooruitstrevende Aziatische retail zelf ontdekken? Vijf dagen lang neemt de Retailhunt je mee op het beste van de tours en het programma van de NRF Big Show 2024 in Singapore.

Klik hier voor meer informatie
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN