Hutchison Whampoa valt Britse telecommarkt aan | RetailDetail

Hutchison Whampoa valt Britse telecommarkt aan

Hutchison Whampoa valt Britse telecommarkt aan

Hutchison Whampoa, de groep achter onder meer Kruidvat, wil de Britse mobiele telecomonderneming O2 overnemen van het Spaanse Telefónica. Het heeft er zo'n 13 miljard euro voor veil om de grootste Britse mobiele telecomondernemer te worden.

Hutchison plant machtsgreep

In een eerste fase is kandidaat-overnemer Hutchison bereid om 9,25 miljard pond (zowat 11,8 miljard euro) voor O2 op tafel te leggen, later kan daar nog 1 miljard pond (circa 1,3 miljard euro) bijkomen. Telefónica, dat O2 in 2006 opkocht, wil met de opbrengst zijn schuldenlast verminderen.

 

Het Aziatische concern wil O2 samenvoegen met zijn eigen Britse dochterbedrijf Three. Samen zouden ze de grootste mobiele telefoonoperator in het Verenigd Koninkrijk vormen met 31 miljoen klanten, waarvan er 22 miljoen worden aangebracht door O2. De bedoeling is de fusie tegen midden 2016 rond te hebben.

 

Three staat bekend om zijn lage prijzen. De vrees bestaat echter dat de nieuwe combinatie een dergelijke marktpositie krijgt dat het zijn tarieven kan optrekken. Het is dan ook nog verre van zeker dat de concurrentieautoriteiten hun goedkeuring zullen geven.

 

Ook BT speelt mee in consolidatie

De greep van Hutchison Whampoa op O2 is overigens niet de enige beweging op de Britse markt: sinds midden december praat BT over de overname van EE, dat momenteel nog marktleider is in de mobiele telecommunicatie. Het concern wil er 12,5 miljard pond (16,7 miljard euro) voor neertellen. EE behoort toe aan Deutsche Telekom en Orange.

 

Maar ook elders beweegt er wat: Hutchison zou meer plannen hebben dan alleen een meesterzet op de Britse markt. Zo is er ook sprake van belangstelling van het Aziatische concern voor expansie op de Italiaanse markt. Hutchison is een gigantisch conglomeraat, dat ook gekend is als eigenaar van de retailmerken Kruidvat, ICI Paris XL en The Perfume Shop. Sterke man achter de bedrijvengroep is Li Ka-shing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top