Hutchison Whampoa valt Britse telecommarkt aan

Hutchison Whampoa valt Britse telecommarkt aan

Hutchison Whampoa, de groep achter onder meer Kruidvat, wil de Britse mobiele telecomonderneming O2 overnemen van het Spaanse Telefónica. Het heeft er zo'n 13 miljard euro voor veil om de grootste Britse mobiele telecomondernemer te worden.

Hutchison plant machtsgreep

In een eerste fase is kandidaat-overnemer Hutchison bereid om 9,25 miljard pond (zowat 11,8 miljard euro) voor O2 op tafel te leggen, later kan daar nog 1 miljard pond (circa 1,3 miljard euro) bijkomen. Telefónica, dat O2 in 2006 opkocht, wil met de opbrengst zijn schuldenlast verminderen.

 

Het Aziatische concern wil O2 samenvoegen met zijn eigen Britse dochterbedrijf Three. Samen zouden ze de grootste mobiele telefoonoperator in het Verenigd Koninkrijk vormen met 31 miljoen klanten, waarvan er 22 miljoen worden aangebracht door O2. De bedoeling is de fusie tegen midden 2016 rond te hebben.

 

Three staat bekend om zijn lage prijzen. De vrees bestaat echter dat de nieuwe combinatie een dergelijke marktpositie krijgt dat het zijn tarieven kan optrekken. Het is dan ook nog verre van zeker dat de concurrentieautoriteiten hun goedkeuring zullen geven.

 

Ook BT speelt mee in consolidatie

De greep van Hutchison Whampoa op O2 is overigens niet de enige beweging op de Britse markt: sinds midden december praat BT over de overname van EE, dat momenteel nog marktleider is in de mobiele telecommunicatie. Het concern wil er 12,5 miljard pond (16,7 miljard euro) voor neertellen. EE behoort toe aan Deutsche Telekom en Orange.

 

Maar ook elders beweegt er wat: Hutchison zou meer plannen hebben dan alleen een meesterzet op de Britse markt. Zo is er ook sprake van belangstelling van het Aziatische concern voor expansie op de Italiaanse markt. Hutchison is een gigantisch conglomeraat, dat ook gekend is als eigenaar van de retailmerken Kruidvat, ICI Paris XL en The Perfume Shop. Sterke man achter de bedrijvengroep is Li Ka-shing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top