IKEA-wet na staatshervorming regionale bevoegdheid | RetailDetail

IKEA-wet na staatshervorming regionale bevoegdheid

IKEA-wet na staatshervorming regionale bevoegdheid

Vandaag gaan als gevolg van de zesde staatshervorming een pak bevoegdheden over naar de regio's. Daarbij ook de wet op de handelsvestigingen en de socio-economische vergunning, beter bekend als de fameuze IKEA-wet.

Stadskernen versus periferie

De Ikea-wet trad op 1 maart 2005 in wekring en betekende een serieuze vereenvoudiging van de vergunningsprocedure en gaf meer bevoegdheden aan de gemeente- of stadsbesturen. Door de zesde staatshervorming zullen de regio's voortaan zelf hun winkelbeleid kunnen bepalen, op basis van hun eigen concrete context. 

 

"Uit de ruimtelijke spreiding van de winkels blijkt dat het Vlaams Gewest gekenmerkt wordt door een sterke verspreide bewinkeling", klinkt het bij ondernemersorganisatie Unizo. "Slechts 28% van de totale winkeloppervlakte is gesitueerd in het centrale winkelgebied. 44% is verspreide bewinkeling." De voorbije jaren steeg het aanbod winkeloppervlakte in Vlaanderen overigens totalles samen 12,6 miljoen m², zo blijkt uit de Interprovinciale Studie Detailhandel. "Maar dat extra aanbod situeert zich voornamelijk in de periferie en niet in de centra. Zonam het aanbod in de periferie toe met 1,5 miljoen m², in tegenstelling tot eenafname van liefst 114.000 m² in de kernen", aldus nog Unizo.

 

Eind februari had IDEA Consult al berekend dat het aantal winkelpanden tussen 2008 en 2013 min of meer stabiel was gebleven (om en bij de 61.000 panden), maar dat de leegstand de voorbije jaren met 66% toegenomen was tot ruim 900.000 m² (zo'n 7% van het aanbod), en dat hoofdzakelijk in kernwinkelgebieden.

 

Unizo versus Comeos

Zoals het er nu naar uitziet, zullen de aanvragen nog steeds via de gemeenten verlopen, maar zal het voortaan Vlaanderen zijn dat het advies en de eventuele beroepsprocedures afhandelt. Unizo vraagt dan ook aan het gewest om "de socio-economische vergunning snel in de bouw- en omgevingsvergunning te integreren. Op die manier kunnen steden en gemeenten een consequent handelsvestigingsbeleid voeren op basis van ruimtelijke ordening", klinkt het.

 

"Ook moeten de steden en gemeenten de mogelijkheid krijgen om kernwinkelgebieden en winkelarme gebieden concreet af te bakenen. Aanvragers weten daardoor vanaf het begin of een bepaald project kan of niet", aldus nog Unizo.

 

Comeos, de spreekbuis van de grotere ketens, is het daar echter niet mee eens. De federatie uitte half mei al haar grote bezorgdheid over het Vlaamse handelsvestigingsbeleid en maande de Vlaamse regering aan tot de grootste omzichtigheid: "Ja, winkels in stadskernen zijn essentieel, maar ook winkels in de rand hebben een rol te vervullen. Mensen kunnen hier terecht voor 'run-shopping': zij kunnen er snel vinden wat zij nodig hebben. In de kern draait alles rond fun-shopping."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.