Innovators CRU en Wasbar schieten Vlerick Retail Platform 2015 in gang

Innovators CRU en Wasbar schieten Vlerick Retail Platform 2015 in gang

In tijden van snelle veranderingen is inspelen op – of zelfs het creëren van – nieuwe trends belangrijker dan ooit. De eerste sessie van het Vlerick Retail Platform 2015 op 16 juni zet daarom innovatieve retailconcepten CRU en Wasbar in de kijker.

Wasbar: Blurring ‘avant la lettre’

Soms slagen retailers, ook van eigen bodem, erin om precies aan te voelen wat er leeft bij de consument. Ze brengen iets nieuw en verfrissend, kortom iets echt innovatief. Twee succesvolle voorbeelden daarvan zijn CRU en Wasbar. Op het Vlerick Retail Platform van 16 juni doen ze uit te doeken hoe een origineel idee bij beide retailers tot een succesvolle winkelformule uit wist te groeien.


Wasbar, een idee van Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde, mocht al tal van awards in ontvangst nemen voor zijn originele mix tussen een wassalon en een café. Nog voor ‘blurring’ een trend was, gingen de jonge ondernemers ermee aan de slag en vandaag zijn er Wasbars in Gent, Antwerpen en Kortrijk. Ze kwamen dan ook als winnaars uit de bus bij het televisieprogramma Topstarters.


CRU: “Eenvoud is de nieuwe luxe”

Een andere nieuwkomer die meteen heel wat stof heeft laten opwaaien, is CRU. Het geesteskind van Colruytroutinier Jean-Pierre Roelands is een versformule waar ambachtelijkheid centraal staat. CRU wil “de ziel van de mensen en goed eten (her)verbinden”, vertelde Roelands eerder aan RetailDetail.


“Eenvoud is de nieuwe luxe”, luidt de visie van CRU, en dat resulteert in een overdekte versmarkt in een eigenzinnig assortiment en vooral veel aandacht voor de “tien ambachten”. “De ambachten worden tegenwoordig in eer hersteld. Een goede chefkok of bakker is vandaag een vedette”, aldus nog Jean-Pierre Roelands.


Voor de conceptdirecteur was de opening van een eerste vestiging in Overijse dan ook "een droom die uitkomt". En hij staat blijkbaar niet alleen met zijn droom, want de oude boerderij langs de Brusselsesteenweg kreeg op de openingsdag meteen zo'n 1.500 mensen over de vloer. In de nabije toekomst liggen ook al openingen in Gent en Antwerpen vast.

 

Wil je erbij zijn op het Vlerick Retail Platform op 16 juni? Mail voor woensdag 10/06 om 12u naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be en maak kans op een gratis vrijkaart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Shoptalk kondigt nieuw mondiaal evenement aan

26/09/2017

In 2018 slaan Shoptalk Europe en Shoptalk U.S. de handen in elkaar voor het eerste mondiale event over retail- en e-commerce-innovatie. Eerst gaat op 8-11 oktober wel nog Shoptalk Europe door in Kopenhagen.

“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Back to top