Innovators CRU en Wasbar schieten Vlerick Retail Platform 2015 in gang | RetailDetail

Innovators CRU en Wasbar schieten Vlerick Retail Platform 2015 in gang

Innovators CRU en Wasbar schieten Vlerick Retail Platform 2015 in gang

In tijden van snelle veranderingen is inspelen op – of zelfs het creëren van – nieuwe trends belangrijker dan ooit. De eerste sessie van het Vlerick Retail Platform 2015 op 16 juni zet daarom innovatieve retailconcepten CRU en Wasbar in de kijker.

Wasbar: Blurring ‘avant la lettre’

Soms slagen retailers, ook van eigen bodem, erin om precies aan te voelen wat er leeft bij de consument. Ze brengen iets nieuw en verfrissend, kortom iets echt innovatief. Twee succesvolle voorbeelden daarvan zijn CRU en Wasbar. Op het Vlerick Retail Platform van 16 juni doen ze uit te doeken hoe een origineel idee bij beide retailers tot een succesvolle winkelformule uit wist te groeien.


Wasbar, een idee van Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde, mocht al tal van awards in ontvangst nemen voor zijn originele mix tussen een wassalon en een café. Nog voor ‘blurring’ een trend was, gingen de jonge ondernemers ermee aan de slag en vandaag zijn er Wasbars in Gent, Antwerpen en Kortrijk. Ze kwamen dan ook als winnaars uit de bus bij het televisieprogramma Topstarters.


CRU: “Eenvoud is de nieuwe luxe”

Een andere nieuwkomer die meteen heel wat stof heeft laten opwaaien, is CRU. Het geesteskind van Colruytroutinier Jean-Pierre Roelands is een versformule waar ambachtelijkheid centraal staat. CRU wil “de ziel van de mensen en goed eten (her)verbinden”, vertelde Roelands eerder aan RetailDetail.


“Eenvoud is de nieuwe luxe”, luidt de visie van CRU, en dat resulteert in een overdekte versmarkt in een eigenzinnig assortiment en vooral veel aandacht voor de “tien ambachten”. “De ambachten worden tegenwoordig in eer hersteld. Een goede chefkok of bakker is vandaag een vedette”, aldus nog Jean-Pierre Roelands.


Voor de conceptdirecteur was de opening van een eerste vestiging in Overijse dan ook "een droom die uitkomt". En hij staat blijkbaar niet alleen met zijn droom, want de oude boerderij langs de Brusselsesteenweg kreeg op de openingsdag meteen zo'n 1.500 mensen over de vloer. In de nabije toekomst liggen ook al openingen in Gent en Antwerpen vast.

 

Wil je erbij zijn op het Vlerick Retail Platform op 16 juni? Mail voor woensdag 10/06 om 12u naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be en maak kans op een gratis vrijkaart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?