Innovators CRU en Wasbar schieten Vlerick Retail Platform 2015 in gang

Innovators CRU en Wasbar schieten Vlerick Retail Platform 2015 in gang

In tijden van snelle veranderingen is inspelen op – of zelfs het creëren van – nieuwe trends belangrijker dan ooit. De eerste sessie van het Vlerick Retail Platform 2015 op 16 juni zet daarom innovatieve retailconcepten CRU en Wasbar in de kijker.

Wasbar: Blurring ‘avant la lettre’

Soms slagen retailers, ook van eigen bodem, erin om precies aan te voelen wat er leeft bij de consument. Ze brengen iets nieuw en verfrissend, kortom iets echt innovatief. Twee succesvolle voorbeelden daarvan zijn CRU en Wasbar. Op het Vlerick Retail Platform van 16 juni doen ze uit te doeken hoe een origineel idee bij beide retailers tot een succesvolle winkelformule uit wist te groeien.


Wasbar, een idee van Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde, mocht al tal van awards in ontvangst nemen voor zijn originele mix tussen een wassalon en een café. Nog voor ‘blurring’ een trend was, gingen de jonge ondernemers ermee aan de slag en vandaag zijn er Wasbars in Gent, Antwerpen en Kortrijk. Ze kwamen dan ook als winnaars uit de bus bij het televisieprogramma Topstarters.


CRU: “Eenvoud is de nieuwe luxe”

Een andere nieuwkomer die meteen heel wat stof heeft laten opwaaien, is CRU. Het geesteskind van Colruytroutinier Jean-Pierre Roelands is een versformule waar ambachtelijkheid centraal staat. CRU wil “de ziel van de mensen en goed eten (her)verbinden”, vertelde Roelands eerder aan RetailDetail.


“Eenvoud is de nieuwe luxe”, luidt de visie van CRU, en dat resulteert in een overdekte versmarkt in een eigenzinnig assortiment en vooral veel aandacht voor de “tien ambachten”. “De ambachten worden tegenwoordig in eer hersteld. Een goede chefkok of bakker is vandaag een vedette”, aldus nog Jean-Pierre Roelands.


Voor de conceptdirecteur was de opening van een eerste vestiging in Overijse dan ook "een droom die uitkomt". En hij staat blijkbaar niet alleen met zijn droom, want de oude boerderij langs de Brusselsesteenweg kreeg op de openingsdag meteen zo'n 1.500 mensen over de vloer. In de nabije toekomst liggen ook al openingen in Gent en Antwerpen vast.

 

Wil je erbij zijn op het Vlerick Retail Platform op 16 juni? Mail voor woensdag 10/06 om 12u naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be en maak kans op een gratis vrijkaart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top