Instorting Russische roebel baart niet alleen Apple zorgen

Instorting Russische roebel baart niet alleen Apple zorgen

Het gaat van kwaad naar erger met Rusland: de slabakkende economie en de kelderende olieprijzen hebben gezorgd voor een crisis van formaat, en dat is slecht nieuws voor de Westerse export.

Apple stopt internetverkoop in Rusland

De Russische munt is dit jaar alleen al de helft van zijn waarde kwijtgespeeld tegenover de euro en de dollar, de inflatie gaat door het dak en de beurzen duikelen naar beneden. Allemaal een gevolg van de slabakkende economie, de Westerse sancties en de olieprijzen die op de wereldmarkt op een historisch laag niveau staan. Vooral dat laatste is een buizenhoog probleem, want energieproducten (olie en gas) vertegenwoordigen meer dan 70% van de Russische export.

 

Dat alles is niet alleen slecht nieuws voor president Vladimir Poetin (foto) en de Russen zelf, maar ook voor bedrijven die naar Rusland exporteren. Zo besliste Apple gisteren dat het zijn onlineverkoop van iPhones, iPads e.d. in Rusland stopzet. Het technologiebedrijf had zich de voorbije maanden verplicht gezien om de prijs van zijn producten al met een kwart te verhogen als gevolg van de dalende roebel. Een onhoudbare situatie, aldus de iPhone-maker, die dan maar meteen de stekker uit de webshop haalde.

 

Ook ongerustheid bij Belgische bedrijven

De roebelcrisis laat zich echter ook buiten Rusland voelen, en dan met name in Europa, met voorsprong de grootste handelspartner van Rusland, goed voor 267 miljard euro in 2012 of 41% van alle handel die Moskou voert.

 

Belgische bedrijven voeren jaarlijks voor meer dan 5 miljard uit naar Rusland. In de eerste helft van 2014 is de export vanuit ons land richting Rusland al met bijna 20% gedaald, zo becijferde het Waals Agentschap voor Buitenlandse Handel AWEX. En dat was dan nog vóór de afkondiging van de Westerse sancties en de tegenreactie van Poetin (die vooral de fruitboeren getroffen heeft).

 

Flanders Investment & Trade, de Vlaamse tegenhanger van AWEX, bevestigt de trend: "We merken ook een forse daling van de export richting Rusland van ijzer, voertuigen en farmaceutische producten", zegt woordvoerder Tom Vermeulen in Het Nieuwsblad. Een trend die nog wordt aangezwengeld doordat Poetin en de zijnen volop campagne voeren om meer lokale producten te kopen.

 

Dat 'catastrofes' niet uitgesloten zijn, bewijst het faillissement van Mexx: een Russische wanbetaler zou de Nederlandse kledingketen over de rand van het faillissement hebben geduwd, zo schrijft zakenblad Trends.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top