Jonge ondernemers nemen intrek op Antwerpse Abdijstraat | RetailDetail

Jonge ondernemers nemen intrek op Antwerpse Abdijstraat

Jonge ondernemers nemen intrek op Antwerpse Abdijstraat

De Abdijstraat in Antwerpen is de voorbije jaren flink van gezicht veranderd: de oude traditiezaken verdwijnen er meer en meer uit het straatbeeld en worden vaak vervangen door ondernemers van Turkse of Marokkaanse origine.

Jonger publiek aantrekken

“De autochtone bevolking op het Kiel werd geleidelijk aan vervangen door allochtone inwijkelingen”, zegt optieker Karl Van Bael, die zijn zaak al 35 jaar runt, aan de Gazet van Antwerpen. “Dat weerspiegelt zich ook in de zaken in de buurt. Persoonlijk heb ik er niet echt een probleem mee, want ook mensen van andere origine hebben een bril nodig.” Voor andere zaakvoerders is het veranderde straatbeeld wel een probleem: zo is een slager heel wat van zijn klanten verloren, omdat hij geen halalvlees aanbiedt.

 

De plek van de traditiezaken wordt ingenomen door pitazaken en internetwinkels, maar ook door meer stijlvolle kledingwinkels of eethuisjes. Zo opende onder andere het voorbije weekend de Gala Store, een initiatief van vier jonge ondernemers waar uitsluitend galakledij voor vrouwen wordt verkocht. De initiatiefnemers hopen zelf om zo opnieuw een jonger publiek te trekken naar de Abdijstraat. “De laatste jaren zijn hier heel wat grote winkelketens vertrokken, maar wij hopen andere unieke zaken te overtuigen om de straat opnieuw een kans te geven”, aldus de woordvoerder van Gala Store.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.