Jonge ondernemers nemen intrek op Antwerpse Abdijstraat | RetailDetail

Jonge ondernemers nemen intrek op Antwerpse Abdijstraat

Jonge ondernemers nemen intrek op Antwerpse Abdijstraat

De Abdijstraat in Antwerpen is de voorbije jaren flink van gezicht veranderd: de oude traditiezaken verdwijnen er meer en meer uit het straatbeeld en worden vaak vervangen door ondernemers van Turkse of Marokkaanse origine.

Jonger publiek aantrekken

“De autochtone bevolking op het Kiel werd geleidelijk aan vervangen door allochtone inwijkelingen”, zegt optieker Karl Van Bael, die zijn zaak al 35 jaar runt, aan de Gazet van Antwerpen. “Dat weerspiegelt zich ook in de zaken in de buurt. Persoonlijk heb ik er niet echt een probleem mee, want ook mensen van andere origine hebben een bril nodig.” Voor andere zaakvoerders is het veranderde straatbeeld wel een probleem: zo is een slager heel wat van zijn klanten verloren, omdat hij geen halalvlees aanbiedt.

 

De plek van de traditiezaken wordt ingenomen door pitazaken en internetwinkels, maar ook door meer stijlvolle kledingwinkels of eethuisjes. Zo opende onder andere het voorbije weekend de Gala Store, een initiatief van vier jonge ondernemers waar uitsluitend galakledij voor vrouwen wordt verkocht. De initiatiefnemers hopen zelf om zo opnieuw een jonger publiek te trekken naar de Abdijstraat. “De laatste jaren zijn hier heel wat grote winkelketens vertrokken, maar wij hopen andere unieke zaken te overtuigen om de straat opnieuw een kans te geven”, aldus de woordvoerder van Gala Store.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.