Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch" | RetailDetail

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"
Foto: Shutterstock

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

“Draag zorg voor eigen buurt”

Naar aanleiding van een ranglijst van webshops waar Belgen het meest kopen publiceren vijf CEO’s van Belgische retail- en FMCG-bedrijven een open brief met een oproep om meer Belgisch te kopen.  In de rangschikking van vakblad Twinkle is de volledige top-5 immers buitenlands. Pas vanaf plaats zes staan een aantal Belgische ondernemingen, met name Vente Exclusive, Colruyt Group, Unigro en het tot voor kort Belgische Vanden Borre. Ze vertegenwoordigen slechts 20% van de omzet van de top 10, berekende Twinkle. 

 

"Van alle bestellingen op buitenlandse sites blijft geen of nauwelijks toegevoegde waarde in ons land: geen vennootschapsbelasting, geen tewerkstelling onder goede sociale omstandigheden en geen investeringen die onze economie doen draaien", stellen Wouter Torfs (Schoenen Torfs), Luc Van Mol (ZEB), Bart Claes (JBC), Frans Colruyt (Colruyt Group) en Grete Remen (Damhert) in hun gezamenlijke brief.

 

Ze roepen daarom op om deze keer de kerstcadeautjes bewust te kopen "op Belgische sites van Belgische bedrijven, uiteraard aan een concurrentiële prijs". "Wie bij Belgische webwinkels bestelt, draagt eigenlijk zorg voor zijn eigen buurt", voegt Torfs in Het Nieuwsblad toe. "Je creëert tewerkstelling in België en het is nog ecologisch ook. Want de pakjes moeten niet uit Duitsland of Nederland komen."

 

Ook buitenlandse ketens met Belgische verankering

Media Markt, op nummer drie in de e-commercetop van Twinkle, reageert echter meteen. De Belgische tak van de elektronicaketen gaat prat op zijn Belgische verankering, klinkt het. Elk pakje dat bij Mediamarkt.be wordt besteld, vertrekt vanuit Puurs in het voorziene logistieke platform voor online. Van het nationale assortiment bij Media Markt wordt ook 90% in België gekocht bij Belgische bedrijven met een Belgisch BTW-nummer, merkt de country manager op. Op het Belgisch resultaat worden bovendien alle belastingen hier betaald, voegt hij nog fijntjes toe.

 

Toch valt niet te ontkennen dat het wegvloeien van retailomzet naar het buitenland een doorn in het oog van de handelssector is. Handelsfederatie Comeos berekende dat vier miljard euro, goed voor bijna 54% van de online handelsomzet in België, naar het buitenland gaat. Ons land loopt zo een miljard euro aan btw-inkomsten en 13.739 jobs mis, aldus Comeos-woordvoerder Hans Cardyn in Het Nieuwsblad. Het buitenlandse aandeel blijft overigens jaarlijks stijgen. 

 

“Gebrek aan een historisch sterke Belgische e-commercespeler”

Vraag is echter of dat aan de consument of aan de ondernemers ligt. Een aantal jaren geleden klonk de vraag nog om meer fysiek te winkelen en niet alle omzet naar online concurrenten weg te laten vloeien. Nu de Belgische retailers op de omnichannelkar zijn gesprongen, richten ze hun pijlen op de concurrenten in het buitenland. Uit liefde voor het vaderland, welteverstaan. 

 

Dat de Belgische winkelstraten overspoeld werden met buitenlandse formules, hebben Belgische retailers ook nooit kunnen tegenhouden. Consumenten willen niet per se in het buitenland kopen, ze kopen gewoon waar hen dat het beste uitkomt; qua prijs, qua aanbod of qua gemak. Sven Degezelle ziet nog een andere oorzaak: "De e-commerce-achterstand op buurlanden wordt kleiner, met fantastische, innovatieve Belgische initiatieven, maar het gebrek aan een historisch sterke Belgische e-commercespeler met ‘full market place’-funtionaliteit, die andere Belgische spelers meetrekt, speelt België hier parten."

 

Buitenlandse platformen ook populair bij Belgische retailers zelf

Die ‘full market place’ is er wel in Nederland, bij Bol.com, en heel wat Belgische retailers hebben hun weg er al naar gevonden. Zo ook de initiatiefnemers van de open brief: JBC verkoopt zijn kinderkleding al enkele jaren op het platform van Bol.com Plaza en ook Schoenen Torfs biedt er zijn accessoirecollecties aan. Liefst 2.000 Belgische bedrijven bieden hun producten aan via Bol.com, dat naar eigen zeggen in België naar eigen zeggen in ieder geval “gewoon btw” betaalt en ervoor zorgt “dat alles afgedragen wordt aan België wat afgedragen moet worden”.

 

JBC is met een beperkt assortiment ook nog op Zalando te vinden, schrijft De Standaard in een reactie op de open brief. Al moet opgemerkt worden dat de Belgische bedrijven dit ook kunnen doen om Nederlandse consumenten te bereiken, niet per se enkel om Belgen via buitenlandse platformen bij hen te laten kopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.