Klacht tegen Pearle na geschenk aan oogartsen

Klacht tegen Pearle na geschenk aan oogartsen

De beroepsvereniging van opticiens dient een klacht in tegen Pearle omdat de winkelketen oogartsen per brief een 'cadeautje' van 1.000 euro aanbiedt.

Klacht bij Riziv en Orde van Geneesheren

"Geachte dokter, uw patiënten vertrouwen op uw deskundigheid. Diezelfde professionele aanpak vinden ze ook bij Pearle Opticiens. We willen u dat graag tonen. Kom eens langs. En als u verwijst naar deze brief krijgt u van ons een bril ter waarde van 1.000 euro", zo staat te lezen in de brief die Het Nieuwsblad in handen kreeg.

 

Het initiatief is bij de APOOB, de beroepsvereniging voor opticiens, in het verkeerde keelgat geschoten: "Wat Pearle doet, kan totaal niet door de beugel", zegt voorzitter Vincent Breugelmans. "Iedereen mag publiciteit maken voor zijn producten. Maar wat zij doen, is artsen gunstig proberen te stemmen, een band met hen op te bouwen door hen een duur geschenk te geven."

 

"Zo hopen ze dat die arts zijn patiënten naar hen zal doorsturen als ze een bril nodig hebben. Dat mag niet. Een consument moet altijd in alle vrijheid kunnen kiezen waar hij zijn bril wil kopen." De beroepsvereniging gaat dan ook klacht indienen bij het Riziv en de Orde van Geneesheren.

 

Artsen riskeren sanctie

Wat Pearle mogelijk niet (voldoende) besefte, is dat artsen in ons land geen cadeaus mogen aannemen die hun voorschrijfgedrag kunnen beïnvloeden. "Wij raden hen ten zeerste af op dit soort voorstellen in te gaan", zegt Lieven Wostyn, voorzitter van de Orde van Geneesheren in West-Vlaanderen.

 

"Tegen Pearle zelf kunnen we niet optreden. Maar als blijkt dat een arts effectief zo'n cadeau aanneemt en daarna vooral naar één bepaald bedrijf of winkel blijkt door te verwijzen, kunnen we een sanctie opleggen. Dat is nog al gebeurd." Die sanctie kan gaan van een verwittiging over een tijdelijke schorsing tot zelfs een definitieve schrapping als arts.

 

"Het gaat hier om dingen die gedeeltelijk worden terugbetaald door het Riziv. Dan is het uitgesloten dat je als arts je gedrag laat leiden door commerciële bedrijven die je cadeaus geven", aldus nog Lieven Wostyn.

 

Bij Pearle wilde niemand commentaar geven op de brief: "Door de eventuele beursgang van Grandvision (het optiekconcern waartoe Pearle behoort, nvdr.) kunnen we geen commentaar geven", citeert de krant marketingmanager Ann van de Velde van Pearle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Aantal marktkramers weer in stijgende lijn

11/01/2018

Het aantal marktkramers is op vijf jaar tijd met 3,8% toegenomen, zo blijkt uit een analyse die NSZ maakte op basis van cijfers van de FOD Economie. Eind 2016 waren er in ons land 7.798 marktkramers actief.

Back to top