Klacht tegen Pearle na geschenk aan oogartsen | RetailDetail

Klacht tegen Pearle na geschenk aan oogartsen

Klacht tegen Pearle na geschenk aan oogartsen

De beroepsvereniging van opticiens dient een klacht in tegen Pearle omdat de winkelketen oogartsen per brief een 'cadeautje' van 1.000 euro aanbiedt.

Klacht bij Riziv en Orde van Geneesheren

"Geachte dokter, uw patiënten vertrouwen op uw deskundigheid. Diezelfde professionele aanpak vinden ze ook bij Pearle Opticiens. We willen u dat graag tonen. Kom eens langs. En als u verwijst naar deze brief krijgt u van ons een bril ter waarde van 1.000 euro", zo staat te lezen in de brief die Het Nieuwsblad in handen kreeg.

 

Het initiatief is bij de APOOB, de beroepsvereniging voor opticiens, in het verkeerde keelgat geschoten: "Wat Pearle doet, kan totaal niet door de beugel", zegt voorzitter Vincent Breugelmans. "Iedereen mag publiciteit maken voor zijn producten. Maar wat zij doen, is artsen gunstig proberen te stemmen, een band met hen op te bouwen door hen een duur geschenk te geven."

 

"Zo hopen ze dat die arts zijn patiënten naar hen zal doorsturen als ze een bril nodig hebben. Dat mag niet. Een consument moet altijd in alle vrijheid kunnen kiezen waar hij zijn bril wil kopen." De beroepsvereniging gaat dan ook klacht indienen bij het Riziv en de Orde van Geneesheren.

 

Artsen riskeren sanctie

Wat Pearle mogelijk niet (voldoende) besefte, is dat artsen in ons land geen cadeaus mogen aannemen die hun voorschrijfgedrag kunnen beïnvloeden. "Wij raden hen ten zeerste af op dit soort voorstellen in te gaan", zegt Lieven Wostyn, voorzitter van de Orde van Geneesheren in West-Vlaanderen.

 

"Tegen Pearle zelf kunnen we niet optreden. Maar als blijkt dat een arts effectief zo'n cadeau aanneemt en daarna vooral naar één bepaald bedrijf of winkel blijkt door te verwijzen, kunnen we een sanctie opleggen. Dat is nog al gebeurd." Die sanctie kan gaan van een verwittiging over een tijdelijke schorsing tot zelfs een definitieve schrapping als arts.

 

"Het gaat hier om dingen die gedeeltelijk worden terugbetaald door het Riziv. Dan is het uitgesloten dat je als arts je gedrag laat leiden door commerciële bedrijven die je cadeaus geven", aldus nog Lieven Wostyn.

 

Bij Pearle wilde niemand commentaar geven op de brief: "Door de eventuele beursgang van Grandvision (het optiekconcern waartoe Pearle behoort, nvdr.) kunnen we geen commentaar geven", citeert de krant marketingmanager Ann van de Velde van Pearle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.