Kledijverkoop Marks & Spencer weer omlaag

Kledijverkoop Marks & Spencer weer omlaag

Het warme weer in september heeft er voor gezorgd dat de verkoop van kledij bij de Britse keten Marks & Spencer opnieuw een terugval heeft gekend. Het is ondertussen al het dertiende kwartaal op rij dat de verkoop daalt.

Marges groeien

Marks & Spencer zegt toch tevreden te zijn met de resultaten in de eerste helft van het financiële jaar: CEO Marc Bolland had beloofd dat de brutomarges met 1 procent zouden groeien dit jaar, maar in de eerste helft van het jaar groeiden ze al met 1,5 procent.

 

Ook de verkoop van voeding was positief, met een vergelijkbare omzetgroei van 1 procent in de eerste zes maanden van het boekjaar. Daarmee doet Marks & Spencer het beter dan de grote vier supermarkten in het Verenigd Koninkrijk.

 

Terugval online

Door de goede verkoop van voeding en de hogere marges kon het verlies bij kleding voor het grootste deel tenietgedaan worden. Daardoor viel de winst voor belastingen in de eerste zes maanden van het huidige boekjaar terug met slechts 0,4 procent, naar 279 miljoen pond (350 miljoen euro).

 

"We zijn tevreden met de vooruitgang die we hebben gemaakt bij onze belangrijkste prioriteiten voor het jaar", zegt Bolland. De CEO zal echter minder tevreden zijn met de daling van 6,3 procent in online verkopen, een gevolg van de vernieuwing van de website, en de omzetdaling van 3,4 procent voor internationale activiteiten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top