Kleine knik in Belgisch consumentenvertrouwen | RetailDetail

Kleine knik in Belgisch consumentenvertrouwen

Kleine knik in Belgisch consumentenvertrouwen

De stelselmatige verbetering van het consumentenvertrouwen in België sinds september 2015 heeft in januari 2016 een knikje gekregen. De Belgen zijn iets minder optimistisch geworden over de evolutie van de algemene economische toestand en hun spaarvermogen.

 

Winst voorbije maand is uitgeveegd

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij een wisselende steekproef van 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

 

In januari 2016 daalde de barometer van -3 punten naar -4 punten. Daarmee staat hij weer op het peil van november 2015.

 

Beperkte bijstelling

De voorbije maanden was de consument nog optimistischer geworden over de evolutie van de algemene economische toestand en de verwachte ontwikkeling van de werkloosheid, maar ook voor zijn persoonlijke financiële toestand en zijn spaarvermogen leken de tijden verbeterd of ten minste gestabiliseerd.

 

De jongste maand stabiliseerden de vooruitzichten, behalve voor de algemene vooruitzichten voor de economie in de komende twaalf maanden en het spaarvermogen. Op dat vlak gingen de indicatoren immers licht lager.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.