Kleine knik in Belgisch consumentenvertrouwen

Kleine knik in Belgisch consumentenvertrouwen

De stelselmatige verbetering van het consumentenvertrouwen in België sinds september 2015 heeft in januari 2016 een knikje gekregen. De Belgen zijn iets minder optimistisch geworden over de evolutie van de algemene economische toestand en hun spaarvermogen.

 

Winst voorbije maand is uitgeveegd

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij een wisselende steekproef van 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

 

In januari 2016 daalde de barometer van -3 punten naar -4 punten. Daarmee staat hij weer op het peil van november 2015.

 

Beperkte bijstelling

De voorbije maanden was de consument nog optimistischer geworden over de evolutie van de algemene economische toestand en de verwachte ontwikkeling van de werkloosheid, maar ook voor zijn persoonlijke financiële toestand en zijn spaarvermogen leken de tijden verbeterd of ten minste gestabiliseerd.

 

De jongste maand stabiliseerden de vooruitzichten, behalve voor de algemene vooruitzichten voor de economie in de komende twaalf maanden en het spaarvermogen. Op dat vlak gingen de indicatoren immers licht lager.