Koning Aap zwaait nu met Duitse vlag | RetailDetail

Koning Aap zwaait nu met Duitse vlag

Koning Aap zwaait nu met Duitse vlag

De Duitse groep REWE neemt de Europese reisactiviteiten van het Zwitserse Kuoni over. Het gaat onder meer over de reisorganisaties Koning Aap, Shoestring en YourWay2Go, die gespecialiseerd zijn in avontuurlijke reizen.

Kuoni stopt als touroperator

De transactie komt niet als een verrassing: Kuoni liet immers begin dit jaar al weten te willen stoppen als touroperator en uitbater van reisagentschappen. Het Zwitserse concern wil zich concentreren op zijn activiteiten als dienstverlener aan de reisindustrie.

 

DER Touristik, de toeristische tak van het REWE-concern, is de nieuwe eigenaar van de reisorganisaties van Kuoni in de Benelux, Groot-Brittannië, Scandinavië en Zwitserland, de Scandinavische luchtvaartmaatschappij Novair en het familie- en sportverblijf Las Playitas op Fuerteventura. De 2.350 betrokken werknemers verhuizen mee. Kuoni boekt op de verkoop aan REWE een verlies van zowat 180 miljoen Zwitserse frank of omgerekend 172 miljoen euro.

 

De transactie moet nog wel goedgekeurd worden door de Zwitserse en Europese mededingingsautoriteiten. Verwacht wordt dat alles in het derde kwartaal van 2015 afgerond kan worden.

 

REWE bedient nu 7,7 miljoen passagiers

Na de afronding van de transactie zal de omzet van DER Touristik stijgen van vijf tot zeven miljard euro. De Duitsers verwachten dat de acquisitie hen een grotere aankoopkracht en dus schaalvoordelen zal geven. Het aantal reizigers dat het bedrijf bedient, stijgt tot 7,7 miljoen.

 

REWE mag de merknaam Kuoni gebruiken in Zwitserland en Groot-Brittannië, maar de Zwitserse groep blijft er wel eigenaar van. De andere merken worden volledig eigendom van REWE. Kuoni kijkt nu uit naar een kandidaat-koper voor de reisactiviteiten in India, China en Hongkong.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.