"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

 

1.666 euro bruto per maand

Er zijn vandaag minder dan 1.500 krantenwinkels actief in Vlaanderen, zes jaar geleden waren dat er nog 1.975. Het rendeert ook niet meer om een krantenwinkel uit te baten, rekende het Kenniscentrum Dagbladhandel uit: vier op de tien zijn verlieslatend en een uitbater zou gemiddeld nog 1.666 euro bruto per maand verdienen – ook veel minder dan zes jaar geleden.

 

“Het bedrag dat een winkelier overhoudt na aftrek van zijn aankopen, is in vier jaar tijd bijna gehalveerd tot gemiddeld 24.608 euro. Van dat bedrag moet hij dan zijn personeel, zijn eigen loon, zijn belastingen en eventuele intresten op schulden betalen. Het verklaart waarom 4 op de 10 zaken verlies draaien, terwijl maar één op de drie goed boert”, legt financieel expert Luc Roesems uit, die voor het Kenniscentrum Dagbladhandel de analyse maakte.

 

Experimenteren met nieuwe assortimenten

Tabak, persverdeling en kansspelen waren traditioneel de sterkhouders voor krantenwinkels, maar zowel de omzet als de marges dalen in die categorieën, zegt Ardies in het Nieuwsblad. De krantenwinkel van morgen moet er daarom totaal anders uitzien, meent hij. Vooral het aanbod moet uitgebreider, al hangt het van de locatie af welk assortiment de meest interessante keuze is. “In de omgeving van een school kan een kopiedienst interessant zijn, in een hippere stadsomgeving sigaren en sterkedrank. In een dorp waar de laatste bakkerij dicht is gegaan, kan broodverkoop een interessante optie zijn”, aldus Ardies.

 

Unizo start daarom een experiment waarbij kleine pilootgroepen van krantenwinkels nieuwe initiatieven lanceren met de hulp van een financieel expert. Zo wil de zelfstandigenorganisatie zien welke assortimentsuitbreidingen en conceptverruimingen werken, met de bedoeling om deze concepten op termijn breder uit te rollen.