"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven" | RetailDetail

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"
Foto: Shutterstock

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

 

1.666 euro bruto per maand

Er zijn vandaag minder dan 1.500 krantenwinkels actief in Vlaanderen, zes jaar geleden waren dat er nog 1.975. Het rendeert ook niet meer om een krantenwinkel uit te baten, rekende het Kenniscentrum Dagbladhandel uit: vier op de tien zijn verlieslatend en een uitbater zou gemiddeld nog 1.666 euro bruto per maand verdienen – ook veel minder dan zes jaar geleden.

 

“Het bedrag dat een winkelier overhoudt na aftrek van zijn aankopen, is in vier jaar tijd bijna gehalveerd tot gemiddeld 24.608 euro. Van dat bedrag moet hij dan zijn personeel, zijn eigen loon, zijn belastingen en eventuele intresten op schulden betalen. Het verklaart waarom 4 op de 10 zaken verlies draaien, terwijl maar één op de drie goed boert”, legt financieel expert Luc Roesems uit, die voor het Kenniscentrum Dagbladhandel de analyse maakte.

 

Experimenteren met nieuwe assortimenten

Tabak, persverdeling en kansspelen waren traditioneel de sterkhouders voor krantenwinkels, maar zowel de omzet als de marges dalen in die categorieën, zegt Ardies in het Nieuwsblad. De krantenwinkel van morgen moet er daarom totaal anders uitzien, meent hij. Vooral het aanbod moet uitgebreider, al hangt het van de locatie af welk assortiment de meest interessante keuze is. “In de omgeving van een school kan een kopiedienst interessant zijn, in een hippere stadsomgeving sigaren en sterkedrank. In een dorp waar de laatste bakkerij dicht is gegaan, kan broodverkoop een interessante optie zijn”, aldus Ardies.

 

Unizo start daarom een experiment waarbij kleine pilootgroepen van krantenwinkels nieuwe initiatieven lanceren met de hulp van een financieel expert. Zo wil de zelfstandigenorganisatie zien welke assortimentsuitbreidingen en conceptverruimingen werken, met de bedoeling om deze concepten op termijn breder uit te rollen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.