Kringwinkels verzamelen 55 miljoen producten

Kringwinkels verzamelen 55 miljoen producten

De Kringwinkels hebben vorig jaar samen 65.930 ton herbruikbare goederen ingezameld, goed voor 55 miljoen verschillende producten. Dat is een stijging van 2,8 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Naar vijf kilogram per inwoner

47 procent van die ingezamelde producten vond een nieuw thuis, terwijl 46 procent gerecycleerd werd. Slechts zeven procent belandt bij het restafval. Het totale hergebruik steeg zo met 2,6 procent ten opzichte van 2013. Gemiddeld kocht een Vlaming in 2014 4,81 kilogram herbruikbare goederen, maar de overheid hoopt dat dit jaar op te trekken naar vijf kilogram.

 

42 procent van de ingezamelde goederen zijn meubelen, maar ook vrijetijdsartikelen (17 procent), huisraad (12 procent), textiel (10 procent) en elektrische of elektronische toestellen (8 procent) worden frequent binnen gebracht bij de Kringwinkels. Textiel wordt dan weer het meeste verkocht, met 33 procent van de totale verkopen. Meubelen (22 procent), huisraad (18 procent), elektrische en elektronische apparaten (9 procent) en vrijetijdsartikelen (7 procent) volgen daarna.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top