Kringwinkels verzamelen 55 miljoen producten | RetailDetail

Kringwinkels verzamelen 55 miljoen producten

Kringwinkels verzamelen 55 miljoen producten

De Kringwinkels hebben vorig jaar samen 65.930 ton herbruikbare goederen ingezameld, goed voor 55 miljoen verschillende producten. Dat is een stijging van 2,8 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Naar vijf kilogram per inwoner

47 procent van die ingezamelde producten vond een nieuw thuis, terwijl 46 procent gerecycleerd werd. Slechts zeven procent belandt bij het restafval. Het totale hergebruik steeg zo met 2,6 procent ten opzichte van 2013. Gemiddeld kocht een Vlaming in 2014 4,81 kilogram herbruikbare goederen, maar de overheid hoopt dat dit jaar op te trekken naar vijf kilogram.

 

42 procent van de ingezamelde goederen zijn meubelen, maar ook vrijetijdsartikelen (17 procent), huisraad (12 procent), textiel (10 procent) en elektrische of elektronische toestellen (8 procent) worden frequent binnen gebracht bij de Kringwinkels. Textiel wordt dan weer het meeste verkocht, met 33 procent van de totale verkopen. Meubelen (22 procent), huisraad (18 procent), elektrische en elektronische apparaten (9 procent) en vrijetijdsartikelen (7 procent) volgen daarna.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?