Kringwinkels verzamelen 55 miljoen producten

Kringwinkels verzamelen 55 miljoen producten

De Kringwinkels hebben vorig jaar samen 65.930 ton herbruikbare goederen ingezameld, goed voor 55 miljoen verschillende producten. Dat is een stijging van 2,8 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Naar vijf kilogram per inwoner

47 procent van die ingezamelde producten vond een nieuw thuis, terwijl 46 procent gerecycleerd werd. Slechts zeven procent belandt bij het restafval. Het totale hergebruik steeg zo met 2,6 procent ten opzichte van 2013. Gemiddeld kocht een Vlaming in 2014 4,81 kilogram herbruikbare goederen, maar de overheid hoopt dat dit jaar op te trekken naar vijf kilogram.

 

42 procent van de ingezamelde goederen zijn meubelen, maar ook vrijetijdsartikelen (17 procent), huisraad (12 procent), textiel (10 procent) en elektrische of elektronische toestellen (8 procent) worden frequent binnen gebracht bij de Kringwinkels. Textiel wordt dan weer het meeste verkocht, met 33 procent van de totale verkopen. Meubelen (22 procent), huisraad (18 procent), elektrische en elektronische apparaten (9 procent) en vrijetijdsartikelen (7 procent) volgen daarna.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top