Kwart meer compensatieaanvragen wegens openbare werken | RetailDetail

Kwart meer compensatieaanvragen wegens openbare werken

Kwart meer compensatieaanvragen wegens openbare werken

Tijdens de eerste helft van 2014 dienden 450 zelfstandigen een aanvraag in voor een inkomenscompensatievergoeding voor openbare werken. Alles samen werden 9.717 dagen vergoed: getroffen zelfstandigen moesten dus gemiddeld 21,6 dagen de winkeldeuren sluiten, zo becijferde Unizo.

Gemeenteraadsverkiezingen

Tijdens de eerste zes maanden kwamen er bij het Participatiefonds 450 dossieraanvragen binnen. Dat zijn er 14,3% minder dan in dezelfde periode van 2010, maar in vergelijking met de eerste jaarhelft 2013 nam het aantal aanvragen wel toe met een kwart (+25,7%).

 

Unizo ziet de gemeenteraadsverkiezingen als een mogelijke verklaring. "In 2011 en de eerste jaarhelft van 2012 rondden gemeentebesturen openbare werken nog snel af. Na de verkiezingen was het wachten op de nieuwe gemeentebesturen en beleidsplannen", klinkt het bij de ondernemersorganisatie.

 

Omzetdaling, extra kosten en... ontslagen

Uit onderzoek van Unizo blijkt dat openbare werken bij 7 op de 10 ondernemers leiden tot omzetdaling. Ruim 1 op 6 maakt kosten om het verlies aan inkomsten te beperken, van het organiseren van speciale acties over extra publiciteit, eigen bewegwijzering en levering aan huis tot zelfs een tijdelijke verhuizing van de winkel. Openbare werken kunnen zelfs tot ontslagen leiden; dat is het geval bij één zelfstandige op de 14.

 

Drie kwart van de ondernemers heeft volgens Unizo ook na de werken nog te kampen met een omzetdaling, omdat klanten bijvoorbeeld een andere winkel hebben gevonden of omdat er na de werken minder parkeerplaatsen zijn.

 

Zo kunnen openbare werken "een dure grap" worden, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. "Voor particulieren betekenen werken hoogstens een paar straten omrijden of slijk voor de deur. Voor ondernemers gaat het over een verlies aan broodwinning. De inkomenscompensatievergoeding verzacht een beetje, maar de procedure is omslachtig en de vergoeding staat niet in verhouding tot de geleden schade."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.