Kwart meer compensatieaanvragen wegens openbare werken | RetailDetail

Kwart meer compensatieaanvragen wegens openbare werken

Kwart meer compensatieaanvragen wegens openbare werken

Tijdens de eerste helft van 2014 dienden 450 zelfstandigen een aanvraag in voor een inkomenscompensatievergoeding voor openbare werken. Alles samen werden 9.717 dagen vergoed: getroffen zelfstandigen moesten dus gemiddeld 21,6 dagen de winkeldeuren sluiten, zo becijferde Unizo.

Gemeenteraadsverkiezingen

Tijdens de eerste zes maanden kwamen er bij het Participatiefonds 450 dossieraanvragen binnen. Dat zijn er 14,3% minder dan in dezelfde periode van 2010, maar in vergelijking met de eerste jaarhelft 2013 nam het aantal aanvragen wel toe met een kwart (+25,7%).

 

Unizo ziet de gemeenteraadsverkiezingen als een mogelijke verklaring. "In 2011 en de eerste jaarhelft van 2012 rondden gemeentebesturen openbare werken nog snel af. Na de verkiezingen was het wachten op de nieuwe gemeentebesturen en beleidsplannen", klinkt het bij de ondernemersorganisatie.

 

Omzetdaling, extra kosten en... ontslagen

Uit onderzoek van Unizo blijkt dat openbare werken bij 7 op de 10 ondernemers leiden tot omzetdaling. Ruim 1 op 6 maakt kosten om het verlies aan inkomsten te beperken, van het organiseren van speciale acties over extra publiciteit, eigen bewegwijzering en levering aan huis tot zelfs een tijdelijke verhuizing van de winkel. Openbare werken kunnen zelfs tot ontslagen leiden; dat is het geval bij één zelfstandige op de 14.

 

Drie kwart van de ondernemers heeft volgens Unizo ook na de werken nog te kampen met een omzetdaling, omdat klanten bijvoorbeeld een andere winkel hebben gevonden of omdat er na de werken minder parkeerplaatsen zijn.

 

Zo kunnen openbare werken "een dure grap" worden, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. "Voor particulieren betekenen werken hoogstens een paar straten omrijden of slijk voor de deur. Voor ondernemers gaat het over een verlies aan broodwinning. De inkomenscompensatievergoeding verzacht een beetje, maar de procedure is omslachtig en de vergoeding staat niet in verhouding tot de geleden schade."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top