Kwart meer compensatieaanvragen wegens openbare werken

Kwart meer compensatieaanvragen wegens openbare werken

Tijdens de eerste helft van 2014 dienden 450 zelfstandigen een aanvraag in voor een inkomenscompensatievergoeding voor openbare werken. Alles samen werden 9.717 dagen vergoed: getroffen zelfstandigen moesten dus gemiddeld 21,6 dagen de winkeldeuren sluiten, zo becijferde Unizo.

Gemeenteraadsverkiezingen

Tijdens de eerste zes maanden kwamen er bij het Participatiefonds 450 dossieraanvragen binnen. Dat zijn er 14,3% minder dan in dezelfde periode van 2010, maar in vergelijking met de eerste jaarhelft 2013 nam het aantal aanvragen wel toe met een kwart (+25,7%).

 

Unizo ziet de gemeenteraadsverkiezingen als een mogelijke verklaring. "In 2011 en de eerste jaarhelft van 2012 rondden gemeentebesturen openbare werken nog snel af. Na de verkiezingen was het wachten op de nieuwe gemeentebesturen en beleidsplannen", klinkt het bij de ondernemersorganisatie.

 

Omzetdaling, extra kosten en... ontslagen

Uit onderzoek van Unizo blijkt dat openbare werken bij 7 op de 10 ondernemers leiden tot omzetdaling. Ruim 1 op 6 maakt kosten om het verlies aan inkomsten te beperken, van het organiseren van speciale acties over extra publiciteit, eigen bewegwijzering en levering aan huis tot zelfs een tijdelijke verhuizing van de winkel. Openbare werken kunnen zelfs tot ontslagen leiden; dat is het geval bij één zelfstandige op de 14.

 

Drie kwart van de ondernemers heeft volgens Unizo ook na de werken nog te kampen met een omzetdaling, omdat klanten bijvoorbeeld een andere winkel hebben gevonden of omdat er na de werken minder parkeerplaatsen zijn.

 

Zo kunnen openbare werken "een dure grap" worden, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. "Voor particulieren betekenen werken hoogstens een paar straten omrijden of slijk voor de deur. Voor ondernemers gaat het over een verlies aan broodwinning. De inkomenscompensatievergoeding verzacht een beetje, maar de procedure is omslachtig en de vergoeding staat niet in verhouding tot de geleden schade."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Back to top