Kwart meer compensatieaanvragen wegens openbare werken

Kwart meer compensatieaanvragen wegens openbare werken

Tijdens de eerste helft van 2014 dienden 450 zelfstandigen een aanvraag in voor een inkomenscompensatievergoeding voor openbare werken. Alles samen werden 9.717 dagen vergoed: getroffen zelfstandigen moesten dus gemiddeld 21,6 dagen de winkeldeuren sluiten, zo becijferde Unizo.

Gemeenteraadsverkiezingen

Tijdens de eerste zes maanden kwamen er bij het Participatiefonds 450 dossieraanvragen binnen. Dat zijn er 14,3% minder dan in dezelfde periode van 2010, maar in vergelijking met de eerste jaarhelft 2013 nam het aantal aanvragen wel toe met een kwart (+25,7%).

 

Unizo ziet de gemeenteraadsverkiezingen als een mogelijke verklaring. "In 2011 en de eerste jaarhelft van 2012 rondden gemeentebesturen openbare werken nog snel af. Na de verkiezingen was het wachten op de nieuwe gemeentebesturen en beleidsplannen", klinkt het bij de ondernemersorganisatie.

 

Omzetdaling, extra kosten en... ontslagen

Uit onderzoek van Unizo blijkt dat openbare werken bij 7 op de 10 ondernemers leiden tot omzetdaling. Ruim 1 op 6 maakt kosten om het verlies aan inkomsten te beperken, van het organiseren van speciale acties over extra publiciteit, eigen bewegwijzering en levering aan huis tot zelfs een tijdelijke verhuizing van de winkel. Openbare werken kunnen zelfs tot ontslagen leiden; dat is het geval bij één zelfstandige op de 14.

 

Drie kwart van de ondernemers heeft volgens Unizo ook na de werken nog te kampen met een omzetdaling, omdat klanten bijvoorbeeld een andere winkel hebben gevonden of omdat er na de werken minder parkeerplaatsen zijn.

 

Zo kunnen openbare werken "een dure grap" worden, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. "Voor particulieren betekenen werken hoogstens een paar straten omrijden of slijk voor de deur. Voor ondernemers gaat het over een verlies aan broodwinning. De inkomenscompensatievergoeding verzacht een beetje, maar de procedure is omslachtig en de vergoeding staat niet in verhouding tot de geleden schade."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top