Lagere kosten voor betalingen met debet- en kredietkaart | RetailDetail

Lagere kosten voor betalingen met debet- en kredietkaart

Lagere kosten voor betalingen met debet- en kredietkaart

De kosten die handelaars moeten ophoesten voor de verwerking van betalingen met een debet- of kredietkaart gaan omlaag. Dat is het gevolg van een Europese Verordening die vandaag in werking treedt.

'Interchange fees' geplafonneerd

Het was al langer een oud zeer, het kostenplaatje dat aan betalingen met kredietkaarten hangt. Maar na veel gelobby door zelfstandigen- en ondernemersorganisaties in heel Europa komt daar vandaag verandering in. De nieuwe Europese Verordening plafonneert de zogeheten 'interchange fees', de vergoedingen die de banken elkaar aanrekenen. De besparing is het duidelijkst voor kredietkaarten als MasterCard of Visa: de transactiekost zou dalen van 1,45% naar ongeveer 0,85%.

 

Volgens ondernemersorganisatie Unizo is de besparing niet mis: "De kosten voor debetkaarten dalen per jaar met 3,7 miljoen euro. Voor kredietkaarten gaat dat zelfs over 105 miljoen euro per jaar." Voor een zaak waar maandelijks 250 klanten gemiddeld 83 euro betalen met een kredietkaart, loopt de besparing op tot 128 euro per maand of zo'n 1.500 euro per jaar.

 

Eerste stap

Unizo is tevreden over deze eerste stap, maar wil dat Europa nog verder gaat. "Voorlopig geldt de wetgeving enkel voor de traditionele kredietkaarten zoals MasterCard of Visa. Dat kan niet. De verlaging moet gelden voor alle kaarten, dus ook bijvoorbeeld voor Amex of Diners. Daarnaast moeten de effecten van de Europese regelgeving ook voelbaar zijn voor mobiele betalingen en betalingen via e-commerce."

 

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen is er niet van overtuigd dat de daling van de interchange fees zal leiden tot goedkopere elektronische betalingen voor handelaars. "Ten eerste geldt dat plafond bij kredietkaarten enkel bij de consumerkaarten en niet bij de corporate kaarten, die vaak aan bedrijven gelinkt zijn. Ten tweede zijn de kosten die een bepaald betaalschema - zoals Bancontact/Mister Cash, Maestro, Visa, MasterCard en dergelijke - in rekening brengt, de afgelopen twee jaar significant gestegen. Algemeen gezien betaalt de handelaar nu wel iets minder voor elektronische betalingen in zijn zaak, maar feit is en blijft dat voor veel handelaars kaartbetalingen nog steeds te veel kosten."

 

Naar een verbod op 'kleine klantenvergoeding'

Intussen wijzen Unizo en NSZ ook op een nieuwe Richtlijn die in de maak is en die een einde wil maken aan het aanrekenen van een kleine vergoeding (doorgaans 10 eurocent) aan de klant wanneer die voor een laag bedrag, bijvoorbeeld onder de 10 euro, toch zijn debet- of kredietkaart bovenhaalt. "De Richtlijn moet wel nog eerst in Belgisch recht worden omgezet", klinkt het bij Unizo, dat er meteen aan toevoegt dat zo'n verbod enkel kan wanneer de winkelier "effectief minder per transactiekost gaat betalen".

 

Het NSZ wijst er dan weer op dat tal van winkeliers nu hun broek scheuren aan kaartbetalingen voor dergelijke lage bedragen: "Een handelaar die minder dan 250 transacties per maand heeft - en dat zijn er volgens marktleider Worldline twee op de drie in ons land - betaalt bij Worldline per transactie nu 15 tot 20 eurocent. Daarbovenop moet hij nog 8 tot 12 euro per maand aan abonnementskosten betalen.

 

Een winkel met een beperkt aantal transacties zou er dus zelf aan toeschieten als hij die extra kost niet kan doorrekenen aan de klant. Door 10 of 15 eurocent per elektronische betaling te vragen is toch al minstens een deel van de transactiekost vergoed", klinkt het nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.