Lagere kosten voor betalingen met debet- en kredietkaart | RetailDetail

Lagere kosten voor betalingen met debet- en kredietkaart

Lagere kosten voor betalingen met debet- en kredietkaart

De kosten die handelaars moeten ophoesten voor de verwerking van betalingen met een debet- of kredietkaart gaan omlaag. Dat is het gevolg van een Europese Verordening die vandaag in werking treedt.

'Interchange fees' geplafonneerd

Het was al langer een oud zeer, het kostenplaatje dat aan betalingen met kredietkaarten hangt. Maar na veel gelobby door zelfstandigen- en ondernemersorganisaties in heel Europa komt daar vandaag verandering in. De nieuwe Europese Verordening plafonneert de zogeheten 'interchange fees', de vergoedingen die de banken elkaar aanrekenen. De besparing is het duidelijkst voor kredietkaarten als MasterCard of Visa: de transactiekost zou dalen van 1,45% naar ongeveer 0,85%.

 

Volgens ondernemersorganisatie Unizo is de besparing niet mis: "De kosten voor debetkaarten dalen per jaar met 3,7 miljoen euro. Voor kredietkaarten gaat dat zelfs over 105 miljoen euro per jaar." Voor een zaak waar maandelijks 250 klanten gemiddeld 83 euro betalen met een kredietkaart, loopt de besparing op tot 128 euro per maand of zo'n 1.500 euro per jaar.

 

Eerste stap

Unizo is tevreden over deze eerste stap, maar wil dat Europa nog verder gaat. "Voorlopig geldt de wetgeving enkel voor de traditionele kredietkaarten zoals MasterCard of Visa. Dat kan niet. De verlaging moet gelden voor alle kaarten, dus ook bijvoorbeeld voor Amex of Diners. Daarnaast moeten de effecten van de Europese regelgeving ook voelbaar zijn voor mobiele betalingen en betalingen via e-commerce."

 

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen is er niet van overtuigd dat de daling van de interchange fees zal leiden tot goedkopere elektronische betalingen voor handelaars. "Ten eerste geldt dat plafond bij kredietkaarten enkel bij de consumerkaarten en niet bij de corporate kaarten, die vaak aan bedrijven gelinkt zijn. Ten tweede zijn de kosten die een bepaald betaalschema - zoals Bancontact/Mister Cash, Maestro, Visa, MasterCard en dergelijke - in rekening brengt, de afgelopen twee jaar significant gestegen. Algemeen gezien betaalt de handelaar nu wel iets minder voor elektronische betalingen in zijn zaak, maar feit is en blijft dat voor veel handelaars kaartbetalingen nog steeds te veel kosten."

 

Naar een verbod op 'kleine klantenvergoeding'

Intussen wijzen Unizo en NSZ ook op een nieuwe Richtlijn die in de maak is en die een einde wil maken aan het aanrekenen van een kleine vergoeding (doorgaans 10 eurocent) aan de klant wanneer die voor een laag bedrag, bijvoorbeeld onder de 10 euro, toch zijn debet- of kredietkaart bovenhaalt. "De Richtlijn moet wel nog eerst in Belgisch recht worden omgezet", klinkt het bij Unizo, dat er meteen aan toevoegt dat zo'n verbod enkel kan wanneer de winkelier "effectief minder per transactiekost gaat betalen".

 

Het NSZ wijst er dan weer op dat tal van winkeliers nu hun broek scheuren aan kaartbetalingen voor dergelijke lage bedragen: "Een handelaar die minder dan 250 transacties per maand heeft - en dat zijn er volgens marktleider Worldline twee op de drie in ons land - betaalt bij Worldline per transactie nu 15 tot 20 eurocent. Daarbovenop moet hij nog 8 tot 12 euro per maand aan abonnementskosten betalen.

 

Een winkel met een beperkt aantal transacties zou er dus zelf aan toeschieten als hij die extra kost niet kan doorrekenen aan de klant. Door 10 of 15 eurocent per elektronische betaling te vragen is toch al minstens een deel van de transactiekost vergoed", klinkt het nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.