The Lego Movie en Lego Friends stuwen omzet Lego omhoog

The Lego Movie en Lego Friends stuwen omzet Lego omhoog

De Deense speelgoedfabrikant Lego heeft volop geprofiteerd van de film The Lego Movie en van Lego Friends: de omzet en de winst stegen met dubbele cijfers.

Tweede Lego Movie al aangekondigd

Lego zag over heel 2014 zijn verkoop stijgen met 13% tot 28,6 miljard kroon (ca. 3,8 miljard euro) en de nettowinst met 15% tot 7 miljard kroon (net geen miljard euro). Het Lego Friends-gamma, de pastelkleurige blokjes en figuurtjes waarmee Lego nu al enkele jaren de kleinemeisjesharten verovert, blijft daarbij een absolute topper.

 

De 'blokjesmaker' profiteerde ook volop van het enorme succes van The Lego Movie, wereldwijd een heuse kaskraker: met een budget van vijftig miljoen dollar werd er een winst van zomaar even 468 miljoen dollar geboekt. Warner Bros heeft dan ook al een 'sequel' aangekondigd, die in 2018 in de zalen zou moeten komen.

 

Circa 5% groei in 2015

Voor 2015 en de volgende jaren gaat Lego uit van een verdere groei van de speelgoedmarkt met circa 5% op jaarbasis. Financieel directeur John Goodwin verwacht dat Lego nog iets sneller dan de markt zal groeien. Daartoe bouwt het bedrijf een nieuwe Lego-fabriek in China, die in 2017 operationeel moet zijn. De regio Azië is momenteel goed voor ongeveer 10% van de omzet van Lego; daar zit dus ongetwijfeld nog flink wat rek op.

 

De prima resultaten van Lego staan in schril contrast met die van grote concurrent Mattel: de producent van Barbie, Fisher-Price en Hot Wheels zag zijn omzet vorig jaar 7% krimpen en stuurde eind januari zijn CEO Bryan Stockton wandelen. Mattel probeert intussen met meer technologisch speelgoed - een pratende Barbie met kunstmatige intelligentie of een hedendaagse interpretatie van de legendarische View-Master (in samenwerking met Google) - de dalende trend te keren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top