The Lego Movie en Lego Friends stuwen omzet Lego omhoog

The Lego Movie en Lego Friends stuwen omzet Lego omhoog

De Deense speelgoedfabrikant Lego heeft volop geprofiteerd van de film The Lego Movie en van Lego Friends: de omzet en de winst stegen met dubbele cijfers.

Tweede Lego Movie al aangekondigd

Lego zag over heel 2014 zijn verkoop stijgen met 13% tot 28,6 miljard kroon (ca. 3,8 miljard euro) en de nettowinst met 15% tot 7 miljard kroon (net geen miljard euro). Het Lego Friends-gamma, de pastelkleurige blokjes en figuurtjes waarmee Lego nu al enkele jaren de kleinemeisjesharten verovert, blijft daarbij een absolute topper.

 

De 'blokjesmaker' profiteerde ook volop van het enorme succes van The Lego Movie, wereldwijd een heuse kaskraker: met een budget van vijftig miljoen dollar werd er een winst van zomaar even 468 miljoen dollar geboekt. Warner Bros heeft dan ook al een 'sequel' aangekondigd, die in 2018 in de zalen zou moeten komen.

 

Circa 5% groei in 2015

Voor 2015 en de volgende jaren gaat Lego uit van een verdere groei van de speelgoedmarkt met circa 5% op jaarbasis. Financieel directeur John Goodwin verwacht dat Lego nog iets sneller dan de markt zal groeien. Daartoe bouwt het bedrijf een nieuwe Lego-fabriek in China, die in 2017 operationeel moet zijn. De regio Azië is momenteel goed voor ongeveer 10% van de omzet van Lego; daar zit dus ongetwijfeld nog flink wat rek op.

 

De prima resultaten van Lego staan in schril contrast met die van grote concurrent Mattel: de producent van Barbie, Fisher-Price en Hot Wheels zag zijn omzet vorig jaar 7% krimpen en stuurde eind januari zijn CEO Bryan Stockton wandelen. Mattel probeert intussen met meer technologisch speelgoed - een pratende Barbie met kunstmatige intelligentie of een hedendaagse interpretatie van de legendarische View-Master (in samenwerking met Google) - de dalende trend te keren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top