The Lego Movie en Lego Friends stuwen omzet Lego omhoog | RetailDetail

The Lego Movie en Lego Friends stuwen omzet Lego omhoog

The Lego Movie en Lego Friends stuwen omzet Lego omhoog

De Deense speelgoedfabrikant Lego heeft volop geprofiteerd van de film The Lego Movie en van Lego Friends: de omzet en de winst stegen met dubbele cijfers.

Tweede Lego Movie al aangekondigd

Lego zag over heel 2014 zijn verkoop stijgen met 13% tot 28,6 miljard kroon (ca. 3,8 miljard euro) en de nettowinst met 15% tot 7 miljard kroon (net geen miljard euro). Het Lego Friends-gamma, de pastelkleurige blokjes en figuurtjes waarmee Lego nu al enkele jaren de kleinemeisjesharten verovert, blijft daarbij een absolute topper.

 

De 'blokjesmaker' profiteerde ook volop van het enorme succes van The Lego Movie, wereldwijd een heuse kaskraker: met een budget van vijftig miljoen dollar werd er een winst van zomaar even 468 miljoen dollar geboekt. Warner Bros heeft dan ook al een 'sequel' aangekondigd, die in 2018 in de zalen zou moeten komen.

 

Circa 5% groei in 2015

Voor 2015 en de volgende jaren gaat Lego uit van een verdere groei van de speelgoedmarkt met circa 5% op jaarbasis. Financieel directeur John Goodwin verwacht dat Lego nog iets sneller dan de markt zal groeien. Daartoe bouwt het bedrijf een nieuwe Lego-fabriek in China, die in 2017 operationeel moet zijn. De regio Azië is momenteel goed voor ongeveer 10% van de omzet van Lego; daar zit dus ongetwijfeld nog flink wat rek op.

 

De prima resultaten van Lego staan in schril contrast met die van grote concurrent Mattel: de producent van Barbie, Fisher-Price en Hot Wheels zag zijn omzet vorig jaar 7% krimpen en stuurde eind januari zijn CEO Bryan Stockton wandelen. Mattel probeert intussen met meer technologisch speelgoed - een pratende Barbie met kunstmatige intelligentie of een hedendaagse interpretatie van de legendarische View-Master (in samenwerking met Google) - de dalende trend te keren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.