The Lego Movie en Lego Friends stuwen omzet Lego omhoog

The Lego Movie en Lego Friends stuwen omzet Lego omhoog

De Deense speelgoedfabrikant Lego heeft volop geprofiteerd van de film The Lego Movie en van Lego Friends: de omzet en de winst stegen met dubbele cijfers.

Tweede Lego Movie al aangekondigd

Lego zag over heel 2014 zijn verkoop stijgen met 13% tot 28,6 miljard kroon (ca. 3,8 miljard euro) en de nettowinst met 15% tot 7 miljard kroon (net geen miljard euro). Het Lego Friends-gamma, de pastelkleurige blokjes en figuurtjes waarmee Lego nu al enkele jaren de kleinemeisjesharten verovert, blijft daarbij een absolute topper.

 

De 'blokjesmaker' profiteerde ook volop van het enorme succes van The Lego Movie, wereldwijd een heuse kaskraker: met een budget van vijftig miljoen dollar werd er een winst van zomaar even 468 miljoen dollar geboekt. Warner Bros heeft dan ook al een 'sequel' aangekondigd, die in 2018 in de zalen zou moeten komen.

 

Circa 5% groei in 2015

Voor 2015 en de volgende jaren gaat Lego uit van een verdere groei van de speelgoedmarkt met circa 5% op jaarbasis. Financieel directeur John Goodwin verwacht dat Lego nog iets sneller dan de markt zal groeien. Daartoe bouwt het bedrijf een nieuwe Lego-fabriek in China, die in 2017 operationeel moet zijn. De regio Azië is momenteel goed voor ongeveer 10% van de omzet van Lego; daar zit dus ongetwijfeld nog flink wat rek op.

 

De prima resultaten van Lego staan in schril contrast met die van grote concurrent Mattel: de producent van Barbie, Fisher-Price en Hot Wheels zag zijn omzet vorig jaar 7% krimpen en stuurde eind januari zijn CEO Bryan Stockton wandelen. Mattel probeert intussen met meer technologisch speelgoed - een pratende Barbie met kunstmatige intelligentie of een hedendaagse interpretatie van de legendarische View-Master (in samenwerking met Google) - de dalende trend te keren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top